انتقاد تحلیلگران افغانستان از پیشنهاد ظریف برای استفاده از لشکر فاطمیون

«نمی‌خواهیم افغانستان یک سوریه یا یک عراق دیگر شود»

ظریف در مصاحبه‌ای گفته که لشکر فاطمیون «بهترین» نیروهایی هستند که دولت افغانستان می‌تواند از آنها استفاده کند- عکس از ایرنا

تحلیلگران ارشد افغانستان روز یکشنبه اظهارات محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را که گفته است لشکر فاطمیون می‌تواند به کابل در مبارزه با داعش کمک کند، محکوم کردند.

لشکر فاطمیون متشکل از داوطلبان افغان است که در سوریه تحت فرمان نیروی قدس سپاه پاسداران در حمایت از دولت بشار اسد و علیه مخالفان او و همچنین پیکارجویان داعش می‌جنگند.

ظریف در یک مصاحبه اختصاصی با طلوع نیوز، که مشروح آن روز دوشنبه پخش شد، گفت لشکر فاطمیون «بهترین» نیروهایی هستند که دولت افغانستان می‌تواند از آنها استفاده کند.

به گزارش عرب نیوز، تابش فاروق یکی از کارشناسان افغان در آمریکا می‌گوید دولت افغانستان نباید با این کار «ریسک برانگیختن یک خشونت فرقه‌ای غیرضروری در کشور را بکند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به عقیده او کابل نباید تحت هیچ شرایطی برای جذب نیروهای شبه‌نظامی مزدور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، که در جنگ‌های خاورمیانه به کار گرفته می‌شوند، اقدام کند.

شفیق حقپال دیگر تحلیلگر افغانستان نیز به عرب نیوز گفته است «ما به صلح نیاز داریم، نه به آغاز استفاده از مزدوران.»

وی گفت، «طرح چنین ایده‌ای مثل ریختن بنزین بر روی آتش است که می‌تواند در نهایت به یک آتش‌سوزی بزرگ بیانجامد. ما نمی‌خواهیم افغانستان یک سوریه یا یک عراق دیگر شود.»

اظهارات وزیر امور خارجه ایران در حالی مطرح شد گفت‌وگوهای صلح میان دولت افغانستان و گروه طالبان، همزمان با خروج نیروهای نظامی آمریکایی از آن کشور، در جریان است.

تا زمان انتشار این گزارش، مقام‌های افغانستان از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده‌اند.