پومپئو «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران» را مسئول حمله به سفارت دانست

رییس‌جمهور عراق حمله را تروریستی دانست و مقتدی صدر خواستار برقراری وضعیت اضطراری در بغداد شد

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا- MANDEL NGAN / AFP

وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به حمله راکتی یکشنبه شب به محوطه سفارت آمریکا در بغداد، «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران» را مسئول آن دانست.  برهم صالح، رییس‌جمهورعراق نیز این حمله را اقدامی «تروریستی» دانست و از پیگرد قانونی عاملان آن خبر داد. همزمان مقتدی صدر، روحانی شیعه عراقی و رهبر جریان صدر در آن کشور، خواستار برقراری وضعیت اضطراری در بغداد شد. 

مایک پمپئو در توییتی نوشت: «شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران بار دیگر آشکارا و بی‌شرمانه حمله‌ای را در بغداد ترتیب دادند و غیرنظامیان عراقی را زخمی کردند. مردم عراق سزاوار پیگرد قانونی این مهاجمان هستند. این جنایتکاران خشن و فاسد باید اعمال بی‌ثبات کننده خود را متوقف کنند.»

برهم صالح، رییس‌جمهورعراق نیز در بیانیه‌ای حمله راکتی شامگاه یکشنبه به سفارت آمریکا و منطقه سبز بغداد را اقدامی «تروریستی» و  «نقض حاکمیت کشور» و عاملان این حملات را «جنایتکار و قانون‌شکن» خواند و افزود که نیروهای امنیتی کشور باید عاملان حمله را تحت پیگرد قانونی قرار دهند.

همچنین مقتدی صدر ساعتی پس از حمله راکتی به سفارت آمریکا، در بیانیه‌ای با انتقاد از شبه‌نظامیانی که چنین حمله‌هایی انجام می‌دهند، نوشت: «همان‌طور که پیش از این هم متذکر شده بودیم، این شبه‌نظامیان به بهانه مقاومت در برابر اشغال، جان غیرنظامیان را به خطر می‌اندازند.»

او افزود: «هیچ‌کس حق ندارد از سلاح خارج از چارچوب دولت استفاده کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدر در بیانیه خود خواستار آن شد که «دولت در بغداد وضعیت اضطراری اعلام کند و فقط از ارتش برای محافظت از غیرنظامیان و نمایندگی‌های دیپلماتیک استفاده کند». او همچنین برای همکاری در این تامین امنیت، اعلام آمادگی کامل کرد.

او همچنین در این بیانیه از پارلمان عراق درخواست کرد تا با سفارت آمریكا مذاكره كند تا برای حفظ امنیت عراق، به آنچه که «اشغال، كنترل و مداخله در امور عراق» خواند، پایان دهد به گونه ای كه امنیت عراق را حفظ كند.

صدر کسانی را که خارج از «حیطه اختیارات دولت و بدون تصمیم منطقی جمعی» از سلاح استفاده می‌کنند، «تروریست یا افرادی خارج از شرع و قانون» دانست.

رهبر جریان صدر در پایان بیانیه خود با اشاره به این‌که «حق حاکمیت در عراق با دولت آن کشور است و نه در دست آمریکا»، به سفارت آمریکا توصیه کرد که به این حمله پاسخ «نظامی یا امنیتی» ندهد و مساله را به دولت عراق بسپارد.

ساعتی پیش از انتشار این بیانیه دست‌کم هشت راکت کاتیوشا به‌سمت محوطه سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد پرتاب شد. براساس گزارش‌ها، در این حمله یک سرباز عراقی زخمی شد.