نشست‌های امنیتی با محور ایران؛ از ورشو تا مکه و منامه

آمریکا ۵۰۰ نیروی نظامی به عربستان اعزام می‌کند

AFP برایان هوک در حال بازدید از بقایای سلاح‌های استفاده شده توسط حوثی‌ها در حمله به عربستان سعودی ۲۱ ژوئن ۲۰۱۹

شاید اجلاس ورشو در اواخر بهمن ماه ۹۷ در به نمایش گذاشتن جبهه‌‌ای متحد در برابر ایران چندان موفق نبود، اما اجلاس امنیت دریایی که به گفته برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران قرار است در هفته‌های آینده در سطح وزیران امور خارجه در بحرین برگزار ‌شود، می‌تواند نتیجه‌ متفاوتی به همراه داشته باشد.

در فاصله بهمن ماه گذشته که نمایندگان ۶۰ کشور در ورشو، پایتخت لهستان گرد هم آمدند تا امنیت خاورمیانه را با محوریت ایران بررسی کنند، تا امروز که ۶۵ کشور در اجلاس امنیتی منامه شرکت می‌کنند، تحولات بسیاری در موضوعات مربوط به ایران پدید آمده است.

سه ماه پس از اجلاس ورشو که تهران آن را سیرک سیاسی توصیف کرده بود، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفت و تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران در چهار مرحله تشدید شد. اتحادیه اروپا که در اعتراض به جهت‌دار بودن نشست ورشو، نمایندگان عالی خود را به این اجلاس نفرستاده بود، در واکنش به این اقدامات واشینگتن در قبال ایران، به صدور بیانیه‌‌هایی منتقدانه اکتفا کرد.

علاوه بر تحریم‌ها، افزایش حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس و کاهش تعهدات هسته‌ای ایران در برجام، در سه ماه گذشته امنیت منطقه با حمله به شش تانکر نفتی، خرابکاری حوثی‌ها در تاسیسات نفتی و فرودگاه‌های عربستان، سرنگونی یک پهپاد آمریکایی و در نهایت ادعای تلاش برای توقیف یک نفتکش بریتانیایی و ناپدید شدن یک نفتکش اماراتی به خطر افتاده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون آمریکا و برخی متحدان آن در اروپا و کشورهای عربی، جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی تحت حمایت آن را به دست داشتن در انفجار شش نفتکش در خلیج فارس و برخی اقدامات تحریک آمیز دیگر متهم می کنند. بریتانیا هم می‌گوید، قایق‌های سپاه قصد داشتند در هفته گذشته نفتکش هریتیج این کشور را توقیف کنند.

اتهاماتی که مقامات تهران آن را رد می کنند، اما آمریکا بدون توجه به انکار ایران، آن را به بهانه‌ای برای ایجاد یک ائتلاف امنیتی در خلیج فارس تبدیل کرده است.
امنیت دریانوردی و کشتی‌ها در خلیج فارس قبلا در نشست‌های اضطراری مکه به میزبانی ملک سلمان، پادشاه این کشور مورد توجه قرار گرفته بود.

در بیانیه پایانی نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی و اتحادیه عرب (۹ خرداد) که پس از انفجار چهار نفتکش متعلق به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و نروژ در بندر فجیره در امارات برگزار شد، از کشورهای منطقه و جامعه‌بین المللی درخواست شد، برای برقراری امنیت دریانوردی و تجارت نفت در خلیج فارس، تلاش کنند.

از همان زمان مقامات آمریکا در سفر‌های خود به منطقه و کشورهای اروپایی موضوع ایجاد ائتلاف نظامی برای تامین امنیت در خلیج فارس را در دستور کار قرار دادند و این سوژه به اولین ماموریت خارجی مارک اسپر تبدیل شد که پس از پاتریک شاناهان، سرپرستی وزارت دفاع آمریکا را بر عهده گرفته است.

اما انفجار دو نفتکش دیگر در ۳۰ کیلومتری بندر جاسک در جنوب ایران(۲۳ خرداد) و به فاصله یک هفته بعد، سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک آمریکا با موشک زمین به هوای سپاه، زنگ خطرها را به صدا درآورد.

هفته گذشته ژنرال مارک میلی، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت، واشینگتن در صدد تشکیل ائتلافی برای اسکورت نظامی کشتی‌های تجاری در منطقه است.

برایان هوک نیز تاکید کرده، زمانی که در خلیج فارس حضور داشته به وضوح نیاز به افزایش امنیت دریایی را احساس کرده است. به گفته او در اجلاس گروه ۲۰ که اخیرا در ژاپن برگزار شد، رایزنی‌هایی در این زمینه بین مقامات قدرتمندترین کشورهای جهان انجام شده است.

اجلاس امنیت دریایی بحرین در شرایطی برگزاری می‌شود که بریتانیا در حال اعزام سومین ناو جنگی خود به خلیج فارس برای کمک به تامین امنیت در منطقه است و آمریکا قصد دارد ۵۰۰ نیروی نظامی به پایگاه هوایی امیر سلطان در عربستان سعودی اعزام کند.

نیویورک‌تایمز این اقدام وزارت دفاع ایالات متحده را تازه‌ترین نمایش قدرت علیه جمهوری اسلامی توصیف کرده، اما احتمالا نشست بحرین گوی سبقت در صف‌آرایی در برابر تهران را از وزارت دفاع خواهد ربود.