محل مذاکرات نباید مانع آغاز نشست‌های صلح شود

عبدالله عبدالله می‌گوید تاخیر در گفت‌وگوهای صلح مشکل مردم افغانستان را بیشتر می‌کند

دیدار عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با اعضای هیأت مذاکره‌کننده دولت افغانستان - توییتر عبدالله عبدالله

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان ساعاتی پیش با تیم مذاکره‌کننده دولت افغانستان ملاقات کرد. این ملاقات پس از بازگشت اعضای گفت‌وگوکننده‌ دولت افغانستان از دوحه به کابل انجام شد.

آقای عبدالله از روند مذاکرات و تیم مذاکره‌کننده ابراز رضایت و خوشبینی کرد و گفت در ترکیب اعضای این هیأت هیچ تغییری به میان نخواهد آمد و این هیأت تمام نشست‌های صلح را به پایان خواهد رسا‍نید.

در این نشست معصوم استانکزی، رئیس هيأت گفت‌وگوکننده دولت افغانستان گزارش کارکرد هر دو تیم را ارائه کرد و گفت: «اگر حمایت شورای عالی مصالحه ملی، ریاست جممهوری و مردم افغانستان نبود، با مشکلات زیاد مواجه شده بودیم و نمی‌توانستیم نتیجه بگیریم.»

هم‌زمان با ختم دور اول مذاکرات  اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان اعلام کرد که می‌خواهد نشست‌های بعدی مذاکرات صلح در افغانستان برگزار شود.

آقای عبدالله با اشاره به محل مذاکرات گفت که ترجیح می‌دهد که مذاکرات در داخل افغانستان صورت بگیرد اما هر دو طرف مذاکره‌کننده باید روی آن توافق کنند. او اضافه کرده‌است که نباید محل مذاکرات مانع شروع نشست‌های صلح شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای عبدالله اعضای مذاکره‌کننده را به برگزاری نشست‌هایی برای بحث روی پیشنهادهای طالبان تشویق کرد و گفت که روی محل مذاکرات به توافق برسند. او همچنین تاکید کرد که نشست بعدی بین‌الافغانی بین گروه طالبان و دولت افغانستان باید در تاریخ تعیین شده شروع شود و یک روز هم معطل نشود.

آقای عبدالله می‌گوید: «اگر یک روز هم مذاکرات صلح افغانستان معطل شود یادتان باشد که مشکل مردم افغانستان بیشتر می‌شود.»

مذاکرات صلح افغانستان از حدود نزدیک به چهار ماه پیش شروع شده است و به تازگی دو طرف روی دستورکار مذاکرات توافق کردند و پیشنهادات خود را برای بحث و توافق در نشست‌های آینده رد و بدل کردند تا هر تیم با رهبرانشان رای‌زنی کنند و تصمیم خود را روشن کنند.

در عین حالی که هیأت افغانستان برای رایزنی روی مطالبات طالبان به کابل آمده‌اند و با مقامات ارشد افغانستان مشورت می‌کنند، تیم طالبان به پاکستان سفر کرده و با مقامات ارشد پاکستان در اسلام‌آباد دیدار کرده‌اند.

هیأت مذاکره‌کننده طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر، فرد شماره دو و رئیس هیأت گفت‌وگوکننده طالبان امروز وارد پاکستان شدند و با شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان ملاقات کردند.

محمد نعیم، سخنگوی طالبان گفت که ملا برادر به درخواست رسمی مقامات پاکستانی سفر کرده‌است و با عمران خان، نخست وزیر پاکستان نیز ملاقات خواهد کرد. او همچنین گفت که هدف این سفر بحث روی موضوعات دوجانبه است.

دولت پاکستان با توجه به نفوذش بر گروه طالبان، نقش برازنده‌‌ای را در حاضرکردن طالبان  روی میز گفت‌وگوهای صلح افغانستان بازی کرده است. به نظر می‌رسد دیدار گروه مذاکره‌کننده طالبان از پاکستان در این زمان رابطه مستقیم با مطالبات دولت افغانستان از گروه طالبان دارد.         ‌‌