زنان رنگین‌پوست کنگره، دشمنان موقتی ترامپ

توییت‌های ترامپ بخشی از استراتژی او برای پیروزی در انتخابات 2020

Erin Scott/Reuters

دو روز پس از انتشار توتیت‌های دونالد ترامپ در مورد زنان رنگین‌پوست کنگره ایالات متحده آمریکا، همچنان موج اعتراضات و واکنش‌ها به سخنان رئیس جمهور داغ است. اعتراضات اما از شامگاه روز یکشنبه چهاردهم ژوئیه دقایقی پس از این که رئیس جمهور آمریکا در خطاب به چهار نماینده رنگین‌پوست کنگره نوشت که چرا به کشورهای شان بر نمی‌گردند تا معضل دولت‌های فاسد، ناکارآمد و فاجعه بار شان را حل کنند، آغاز شد.

مخاطبان تویت‌های ترامپ که بسیاری‌ها محتوای آن را نژادپرستانه توصیف کردند، چهار نماینده زن در کنگره آمریکا است: الکساندرا اوکازیو کورتز، رشیدا طلیب، آیانا پرسلی و ایلهان عمر. سه تن از این نمایندگان متولد آمریکا و یک تن متولد سومالی است. هر چهار نماینده اما رنگین پوست و به ترتیب تبارهای لاتینی، فلسطینی، آفریقایی و سومالیایی دارند.

اتحاد حزب دموکرات و سکوت جمهوری‌خواهان

واکنش منسجم و یکدست دموکرات‌ها به رهبری نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان، سیاستمدران دموکرات در سراسر آمریکا، رسانه‌های جریان اصلی همچون نیویورک تایمز و واشنگتن پست و میلیون‌های کاربر شبکه‌های اجتماعی ظاهرا تغییری در مواضع رئیس جمهور نیاورده است. ترامپ همچنان به روال معمول در حمایت از دیدگاه‌هایش تویت می‌کند و در واکنش به اعتراضات رسانه‌یی گفته است: «تویت‌ها نژاد پرستانه نبودند. من هیچ استخوانی {نشانه‌ای} از نژادپرستی در بدنم ندارم".

خانم اوکازیو کورتز، یکی از چهار نماینده زن که از مخالفان اصلی سیاست‌‌های اداره ترامپ در مجلس نمایندگان هست، در پاسخ به رئیس جمهور نوشته است: «آقای رئیس جمهور شما درست می‌گوید. استخوانی از نژادپرستی در بدن شما نیست. شما ذهنیت نژادپرستانه در سر دارید و یک قلب نژادپرست در سینه‌ تان می‌تپد“.

اصرار هوادارن ترامپ اما این است که محتوای آنچه رئیس جمهور در مورد نمایندگان زن گفته بود، تحریف شده است و بیانگر "شخصیت و باورهای" او نیست. مچ مکانل رهبر جمهوری‌خواهان در سنا در دفاع از ترامپ امروز به رسانه‌ها گفت که او معتقد نیست که رئیس جمهور" یک نژاد پرست" باشد اما لازم است همه ما کمک کنیم تا سطح گفتمان ملی بالا برود. هرچند سخنان مچ مکانل نکوهش روشن و صریح اظهارات جنجال برانگیز رئیس جمهور نیست، اما او نخستین چهره شاخص حزب جمهوری‌خواه است که به اظهارات ترامپ واکنش نشان داده است.

ترامپ از این آتش افروزی چه می‌خواهد؟

تویت‌های ترامپ، آنگونه که گفته می شود نخستین موضع‌گیری نژادپرستانه، زن‌ستیزانه و یا هم مناقشه‌برانگیز رئیس جمهور آمریکا نیست. این تویت‌ها، آخرین‌ جنگ او با زنان رنگین‌پوست در کنگره نیز نخواهد بود. دولت ترامپ در رویارویی با مجلس نمایندگان کنگره که اکنون در دست دموکرات‌ها است کوتاه نخواهد آمد و حملات ترامپ به نمایندگان سرشناس حزب دموکرات در روزها و ماههای آینده افزایش خواهند یافت.

بخشی از حملات ترامپ را بایستی به نزدیک شدن فصل کارزارهای انتخاباتی و هیجان در رای‌دهندگان آمریکایی مربوط دانست. روایت برتری‌خواهی نژادی و ضدیت با مهاجران، روایت مسلط ترامپ برای انتخابات سال 2020 خواهد بود. این روایت در بیرون از کلان‌شهرهای آمریکایی؛ جایی که گفتمان اجتماعی دموکراتیک و لیبرال خریداران چندانی ندارد، می‌تواند یک امتیاز انتخاباتی برای ترامپ محسوب شود. ترامپ می‌خواهد تا پیش از برگزاری انتخابات به پایگاه‌های اجتماعی خودش در آمریکا این پیام را برساند که او تنها امید بازگشت به عظمت آمریکای سفید، مسیحی، قدرتمند و امن است.

از این رو، نمایندگان رنگین‌پوست کنگره، گروهی از قربانیان استراتژی انتخاباتی ترامپ اند. ترامپ در عرصه سیاست داخلی و خارجی، اهل جنگ‌های مداوم و مستمر نیست. او حریفان و رفیقان فصلی دارد. دو ماه پیش با نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان در افتاد و اینک با زنان کنگره گلاویز است.سوژه هایی فصلی اما سرگرم کننده برای رای دهندگانی که می خواهند، «آمریکا عظمت خود را دوباره بازیابد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 

بیشتر از جهان