واشینگتن: ایران نشان دهد که آماده مذاکره است

مقامات تهران: توان دفاعی خط قرمز است

AFP

پس از نمایندگی ایران در سازمان ملل و سخنگوی وزارت امور خارجه، محمود واعضی، رئیس دفتر رئیس جمهور نیز تاکید کرد، ایران بر سر توان دفاعی و برنامه‌های موشکی‌اش مذاکره نمی‌کند.

قبلا آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مذاکره بر سر توان دفاعی را خط قرمز اعلام کرده بود.

روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی از برداشت خود از مصاحبه‌های محمد جواد ظریف در نیویورک، از آمادگی ایران برای مذاکره بر سر فعالیت‌های موشکی خبر داده بود.

برنامه‌های موشکی یکی از سرفصل‌های ۱۲گانه‌ای است که سال گذشته مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا برای مذاکره با ایران تعیین کرده بود.

وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در نشست وزیران سازمان ملل به نیویورک سفر کرده در گفتگو با رسانه‌های آمریکایی اعلام کرده بود در صورتی که آمریکا تحریم‌ها را لغو کند، درهای مذاکره باز است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از گزارش آسوشیتدپرس، پومپئو نیز مدعی شد، ایران برای مذاکره بر سر برنامه‌های موشکی آمادگی دارد و تحریم‌ها کارساز بوده‌اند.

اما واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت به خبرنگاران گفت:«بنیه دفاعی خط قرمز ما است و بارها اعلام کرده‌ایم در مورد آن مذاکره نمی‌کنیم».

با این حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور خارجه آمریکا بر این باور است که در مورد ایران پیشرفت‌های خوبی انجام شده و باید دید چه می‌شود. او گفت، خواستار تغییر رژیم در ایران نیست و می خواهد ایران از یمن خارج شود.

در همین حال مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از ایران خواسته آمادگی خود را برای مذاکره نشان دهد.

او بار دیگر تاکید کرد:«ما تمایل داریم با ایرانی‌ها گفت‌وگو کنیم. رئیس‌جمهوری و وزیر خارجه چند بار گفته‌اند، با ایرانی‌ها بدون پیش‌شرط گفت‌‌وگو خواهند کرد. ایرانی‌ها فقط باید نشان دهند که آماده گفت‌وگو هستند».

اورتگاس با اشاره به اینکه دولت ترامپ بر خلاف گمانه‌زنی‌ها در مسیر درگیری نظامی با ایران حرکت نکرد، گفت:«شروط ۱۲‌گانه وزیر امور خارجه همچنان روی میز است».

این شروط در واقع سرفصل مذاکره با ایران هستند و طیف وسیعی از موضوعات از برنامه‌های هسته‌ای و موشکی گرفته تا ماجراجویی‌های منطقه‌ای ایران و آزادی زندانیان آمریکایی و حمایت از تروریسم را شامل می‌شود.

بیشتر از