واکنش‌های بین‌المللی به اعدام روح‌الله زم: جهان سکوت نکند

اتحادیه اروپا و فرانسه اعدام روح‌الله زم را به شدت محکوم کردند

حکم اعدام روح‌الله زم صبح روز ۲۲ آذرماه ۱۳۹۹ در تهران اجرا شد-WANA via REUTERS

اجرای حکم اعدام روح‌الله زم، مدیر کانال تلگرامی آمدنیوز که در خارج از کشور اقامت داشت و خبر بازداشت او در ایران پاییز سال گذشته اعلام شد، موجی از واکنش‌های جهانی را به دنبال داشته است.

آقای زم تیر ماه امسال در دادگاه انقلاب به سیزده مورد از جمله «فساد فی‌الارض» متهم و به اعدام محکوم شد. این حکم هجدهم آذر از سوی دیوان عالی کشور تأیید و بامداد شنبه ۲۲ آذر در تهران اجرا شد.

اتحادیه اروپا اعدام آقای زم را محکوم و بار دیگر مخالفت قاطع خود را در بکارگیری مجازات مرگ تحت هر عنوانی اعلام کرد و از مسئولان جمهوری اسلامی خواست حقوق متهمان را محترم بشمارند.

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای، همچنین به موضوع «اعترافات اجباری» در ایران اشاره کرد و از تهران خواست به رویه اعترافگیری اجباری و پخش تلویزیونی آن پایان دهد.

به گفته سخنگوی جوزپ بورل، اتحادیه اروپا معتقد است اعدام یک مجازات ظالمانه و غیرانسانی است که نمی‌تواند از وقوع جرم و جنایت پیشگیری کند و نمایانگر نقض غیرقابل قبول کرامت انسانی است.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز در بیانیه‌ای اعدام روح‌الله زم را یک اقدام «وحشیانه و غیرقابل قبول» که برخلاف تعهدات بین‌المللی ایران است، خواند و آن را به شدت محکوم کرد.

در ادامه این بیانیه گفته شده است «فرانسه این نقض آزادی بیان و آزادی رسانه در ایران را به قوی‌ترین شکل ممکن محکوم می‌کند.»

سازمان عفو بین المللی نیز با صدور بیانیه‌ای، اعدام روح‌الله زم را «شتاب‌زده» توصیف کرد و گفت با «هدف قبیح جلوگیری از شکل‌گیری یک کارزار بین‌المللی برای نجات جان وی صورت گرفته است.»  

در ادامه این بیانیه تاکید شده است، در حالی که مقام‌های ایرانی حملات شدید خود به حق حیات و حق آزادی بیان را به سطوح بی‌سابقه‌ای می‌رسانند، جهان نباید سکوت اختیار کند و تنها نظاره‌گر باقی بماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عفو بین‌الملل همچنین از جامعه بین‌المللی خواست که فورا برای تحت فشار قرار دادن مقام‌های رژیم جمهوری اسلامی ایران برای توقف استفاده فزاینده از مجازات اعدام به عنوان «سلاح سرکوب» اقدام کنند.

گزارشگران بدون مرز پیشتر در توییتی از اجرای حکم اعدام آقای زم به فرمان علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ابراز تاسف کرد و گفت در آبان ماه سازمان ملل را از احتمال اجرای این حکم آگاه کرده بود.

روح‌الله زم فرزند محمدعلی زم روحانی سرشناس نزدیک به حکومت است که پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸ و بنا به گفته خودش پس از ناامیدی از امکان تغییر، از ایران خارج و پس از مدتی در فرانسه ساکن شد.

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران مهر ماه سال گذشته اعلام کرد آقای زم در جریان سفری که به عراق داشت دستگیر و به داخل ایران منتقل شد. منتقدان این اقدام را نوعی «آدم‌ربایی» از کشور دیگر عنوان کردند.