حمایت عراقچی از دولت افغانستان در سفر به کابل

این دومین سفر عباس عراقچی در چند ماه اخیر به کابل است

عباس عراقچی در دیدار با حمدالله محب بر حمایت تهران از نظام دموکراتیک این کشور تاکید کرده است - شورای امنیت ملی افغانستان

شورای امنیت ملی افغانستان ساعتی پیش از سفر عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران به کابل و دیدار او با حمدالله محب، مشاور امنیت ملی أفغانستان خبر داد. هدف از این سفر، تقویت روابط دوجانبه در عرصه صلح و امنیت اعلام شده است.

شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد: «حمدالله محب با هیئت دولت ایران به رهبری عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه دیدار و درباره روابط دوجانبه مرتبط با صلح و امنیت گفت‌و‌گو کرده است. آقای عراقچی بار دیگر بر موضع ایران در حمایت از دولت، نظام دموکراتیک و قانون اساسی افغانستان تاکید کرده است.»

ایران پیش از این نیز بر دفاع از دولت دموکراتیک افغانستان در جریان مذاکرات صلح با طالبان تاکید کرده بود. این موضع‌گیری با سیاست آمریکا که خواهان موفقیت مذاکرات بین‌الافغانی صلح در دوحه است چندان همسویی ندارد. بسیاری از منابع نزدیک به آمریکا گفته‌اند که طالبان در ازای تن دادن به آتش‌بس، خواهان ایجاد حکومت موقت‌اند. هرچند شورشیان می‌گویند مذاکرات تاکنون به مرحله‌ای نرسیده است که درباره تغییر نظام صحبت شود اما جمهوری اسلامی ایران باوجود رابطه‌ای که با طالبان ایجاد کرده است، همواره بر حمایت از دولت حاکم در کابل تاکید کرده‌ و خواهان ادغام طالبان در دولت افغانستان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر نیز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت ‌خارجه ایران در سفر به افغانستان با گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت‌و‌گو و بر گسترش روابط دوجانبه درحوزه صلح و امنیت و همکاری رسانه‌ای بین دو همسایه تاکید کرده بود.

همزمان با این دیدار، آقای محب اعلام کرد که ادامه گفت‌وگوهای صلح میان نمایندگان طالبان و دولت باید در داخل افغانستان انجام شود. وی با ابراز نگرانی از تاثیر عوامل خارجی بر روند صلح افغانستان، در رشته توییتی نوشت که دولت افغانستان ادامه روند صلح در خارج از کشور را با واقعیت‌های موجود در این سرزمین همسو نمی‌داند. او گفت:‌ «خیلی مهم است که گام‌های بعدی مذاکرات صلح در داخل کشور برداشته شود چرا که صلح برخاسته از این روند، در واقعیت‌های جامعه افغانستان ریشه دارد و پایدار و سراسری خواهد بود تا اینکه شرایط خارجی‌ها این روند را متاثر کند. صلح و مذاکره‌کنندگان صلح در خارج تحت تاثیر شرایط خارجی قرار می‌گیرند و تجربه نشان داده است که چنین صلحی منافع افغان‌ها را تامین نمی‌‌کند.»