آلمان خواستار گنجاندن فعالیت‌های نظامی ایران در توافق جدید است

وزیر خارجه آلمان: «بازگشت به توافق قبلی کافی نخواهد بود»

هایکو ماس (سمت چپ) و جواد ظریف وزرای خارجه آلمان و ایران- ATTA KENARE / AFP

وزیر امور خارجه آلمان خواستار تعمیم توافق هسته‌ای تیر ۱۳۹۴ قدرت‌های جهانی با ایران و گنجاندن فعالیت‌های نظامی جمهوری اسلامی در منطقه در آن شده است.

به گزارش رویترز، هایکو ماس در مصاحبه با نشریه آلمانی اشپیگل که گزارش آن روز جمعه منتشر شده گفته است که «بازگشت به توافق قبلی کافی نخواهد بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه گفته است که «ما انتظار روشنی از ایران داریم: نه هیچ سلاح هسته‌ای و نه هیچ برنامه موشکی بالیستیک که سراسر منطقه را تهدید کند.»

وزیر خارجه آلمان در این مصاحبه تاکید کرده است که «ایران همچنین باید یک نقش متفاوت در منطقه ایفا کند.»

آلمان، همراه با آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پس از بیش از یک دهه مذاکرات دیپلماتیک در مورد برنامه هسته‌ای ایران به توافقی با تهران دست یافتند.

با خروج آمریکا از آن توافق در اردیبهشت ۱۳۹۷ و عبور ایران از تعهدات خود، موجودیت توافق به خطر افتاد و طرف‌های باقی مانده تلاش کردند آن را حفظ کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید ادامه برنامه موشکی بالیستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران ناقض برجام بوده است. اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.

تهران می‌گوید حاضر به مذاکره دوباره بر سر توافقی که پیشتر حاصل شده نیست و بارها تاکید کرده در مورد برنامه‌های موشکی و نظامی خود مذاکره نخواهد کرد.