هشدار پلیس بین‌الملل؛ نفوذ هکرها در شبکه توزیع واکسن کرونا

تشخیص نحوه توزیع واکسن کرونا «باید در اولویت همه دولت‌های جهان باشد»

در حالی‌‌که دولت‌ها برای توزیع واکسن آماده می‌شوند، اختلال‌گران می‌‌خواهند روند کار را مختل کنند - JOEL SAGET / AFP

به گفته شرکت آی‌بی‌ام، زنجیره توزیع واکسن کرونا در سراسر جهان هدف هکرها قرار گرفته ‌است.

این غول تکنولوژی پس از افشای «کارزار جهانی تله‌گذاری»، درباره تلاش هکرها برای اخلال در سازمان‌های کلیدی در توزیع واکسن کرونا هشدار داد.

آی‌بی‌ام، روز پنجشنبه در یک پست وبلاگی گفت که جاسوس‌های دیجیتال، توجه خود را به «زنجیره سرد» واکسن متمرکز کرده‌اند، یعنی فرایند لازم برای نگهداری واکسن در دماهای بسیار پایین هنگام انتقال از سازنده به مراکز پزشکی.

واحد امنیت سایبری این شرکت گفت گروه پیشرفته‌ای از هکرها را ردیابی کرده که ایمیل‌های تله‌گذاری شده‌ای به نام شرکت‌های دخیل در توزیع واکسن فرستاده‌‌ است.

پلیس بین‌الملل (اینترپل) نیز درباره تلاش احتمالی باندهای تبهکار سازمان‌یافته، در هدف گرفتن واکسن واقعی کرونا با انگیزه تولد و فروش واکسن قلابی، هشدار داده ‌است.

کلر زابووا، تحلیلگری که در تهیه این گزارش مشارکت داشت، گفت که هکرهایی که آی‌بی‌ام ردیابی کرده است، «به میزان بی‌سابقه‌ای از تلاش‌های اخلال‌گرانه» برخوردارند. هکرها درباره ساخت، نوع، و قیمت انواع مختلف واحدهای یخچالی تحقیق کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم زابووا گفت: «هر کسی که این کار را شروع کرده، دقیقا از فراورده‌های مرتبط با زنجیره توزیع و تحویل واکسن برای یک همه‌گیری بین‌المللی آگاه بوده‌ است.»

سازمان امنیت سایبری و زیرساختی ایالات متحده، به گزارش آی‌بی‌ام پاسخ و هشدار داد که اعضای کارگروه «عملیات سرعت کیهانی»، یعنی همان کارگروه دولت فدرال آمریکا برای تولید واکسن، مراقب خواهند بود.

برای توزیع واکسن از سوی شرکت‌هایی مانند فایزر و بیانتک که مجوز تحویل آن به بریتانیا را گرفته‌اند، یک زنجیره سرد امن برای توزیع واکسن ضروری است، زیرا واکسن برای حفظ خاصیت خود، باید در دمای منفی هفتاد درجه یا پایین‌تر نگهداری شود.

اینترپل به نیروهای پلیس ۱۹۴ کشور دنیا هشدار داد و گفت برای مقابله با شبکه‌های تبهکاری سازمان‌یافته، که به صورت فیزیکی یا در اینترنت واکسن کرونا را هدف قرار می‌دهند، آماده باشید.

آی‌بی‌ام گفت ایمیل‌های قلابی به حدود ده سازمان مختلف فرستاده‌ شده‌اند، اما تنها نام یکی را ذکر کرد: دفتر کل مالیات و گمرک کمیسیون اروپا، که به وضع مقررات واردات برای واکسن کمک کرده‌ است.

این شرکت فناوری گفت هدف‌های دیگر عبارتند از شرکت‌هایی که در کار تولید سلول‌های خورشیدی دست دارند، زیرا این سلول‌ها برای تامین برق یخچال‌های واکسن در کشورهای گرمسیری به کار می‌روند، و نیز فراورده‌های پتروشیمی که می‌توانند برای تهیه یخ خشک به کار روند.

خانم زابووا گفت که مظنونان زیادی ممکن است در این کارزار اخلال اینترنتی دخیل باشند. تشخیص اینکه واکسن کرونا چگونه توزیع شود «باید در اولویت همه دولت‌های جهان باشد.»

روز چهارشنبه اینترپل گفت، برای نیروهای پلیس ۱۹۴ کشور عضو، هشدار جهانی فرستاده است که برای مقابله با شبکه‌های تبهکاری سازمان‌یافته آماده باشند.

یورگن استوک، دبیرکل اینترپل، گفت: «در حالی که دولت‌ها برای توزیع واکسن آماده می‌شوند، سازمان‌های تبهکار قصد دارند در زنجیره‌های توزیع، نفوذ یا اخلال کنند. این شبکه‌ها همچنین افراد بی‌اطلاع را از طریق وبسایت‌های دروغین و درمان‌های کاذب، هدف قرار می‌دهند که می‌تواند خطر مهمی برای سلامت یا حتی حیات آنها باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان