کرونا از انسان‌ها به حیوانات خانگی سرایت می‌کند؟

هیچ گونه شاهدی دال بر این وجود ندارد که ویروس کرونا از حیوان خانگی به حیوان خانگی و یا به انسان سرایت می‌کند

حیوانات «به ندرت» به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند و اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد، «حیوانات تنها عوارض ملایمی داشته و ظرف چند روز بهبود می‌یابند - Arun SANKAR / AFP

در تمام طول همه‌گیری کرونا این سؤال مطرح بود که ویروس کرونا چه تاثیری بر قربانی خود دارد و پاسخ این است که عواقب کرونا به سن، سلامت عمومی بدن، وزن و دیگر عوامل بستگی دارد. اما تاثیر آن بر سایر پستانداران چیست؟  

به گفته سازمان بهداشت جهانی شواهد حاکی از آن است که بیماری سارس کوو۲ بیماری جانوران وحش است که می‌تواند از طریق آن‌ها به انسان سرایت کند. همچنین این سؤال مطرح شد که پیامد ابتلای بالقوه حیوانات خانگی به کووید-۱۹ و صاحبان آن‌ها چیست.  

در روز ۳۰‌ نوامبر گزارش شد که در همان هنگامی که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا با ابتلا به کووید-۱۹ به بخش مراقبت ویژه بیمارستان منتقل شد، «دیلان» سگ او و نامزد ۳۲ساله‌اش کری سیموندز نیز به ویروس کرونا آلوده شده بود. 

هرچند بیماری دیلان هرگز از طریق آزمایش کرونا ثابت نشد اما این سؤال مطرح شد که آیا حیوانات نیز بیماری کرونا را مشابه انسان تجربه می‌کنند؟ 

از ابتلای حیوانات به کووید-۱۹ چه می‌دانیم؟ و آیا شواهدی وجود دارد که این بیماری از انسان به حیوان خانگی و بالعکس سرایت می‌کند؟ 

آیا حیوانات خانگی به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند؟ 

بنا به راهنمای رسمی دولت بریتانیا، حیوانات «به ندرت» به کووید-۱۹ مبتلا می‌شوند و اگر چنین چیزی اتفاق بیفتد، «حیوانات تنها عوارض ملایمی داشته و ظرف چند روز بهبود می‌یابند». 

اما در این راهنما گفته شده است که «هیچ گونه شاهدی» دال بر این وجود ندارد که ویروس کرونا از حیوان خانگی به حیوان خانگی و از حیوان خانگی به انسان و حتی صاحبش در همان واحد مسکونی سرایت می‌کند.  

آیا نمونه‌هایی حاکی از ابتلای حیوانات خانگی به کووید-۱۹ وجود دارد؟ 

در ماه فوریه آزمایش کرونای یک سگ اهلی در هنگ‌کنگ «مثبت خفیف» اعلام شد و در قرنطینه قرار گرفت. اداره نظارت بر کشاورزی، ماهیگیری و حفظ محیط زیست هنگ‌کنگ اعلام کرد که آزمایشات مکرر نشان می‌دهد که این سگ به نوع «خفیف» ویروس مبتلا شده است. 

این سگ که از نژاد ژاپنی «پومرانی» بود هیچ گونه علائم ابتلا به ویروس کرونا نداشت اما تایید شد که صاحب آن هم به کووید-۱۹ مبتلا شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک ماه پس از آن، درروز ۳۱ مارس، گزارش شد که یک گربه در بلژیک به ویروس کرونا مبتلا شده است اما مقامات بهداشتی این کشور گفتند این یک «مورد نادر» بوده و «معمول» نیست. 

روز ۲۷‌ ژوئیه، بریتانیا تایید کرد که یک گربه خانگی به کووید-۱۹ مبتلا شده است. این گربه در روز ۲۲ ژوئیه در آزمایشگاهی در منطقه «وِی بریج» با نتیجه مثبت مورد آزمایش کرونا قرار گرفته بود. 

نخست وزیری بریتانیا می‌گوید این حیوان عوارض «عفونت دستگاه تنفسی از جمله ترشحات چرکی بینی و قدری تنگی نفس» داشته است. اما کارشناسان پزشکی بار دیگر اعلام کردند که این نمایانگر شیوع گسترده بیماری در میان حیوانات خانگی نیست. 

اما برخی از حیوانات اهلی مبتلا به ویروس کرونا با عوارضی جدی روبه‌رو بوده اند. در روز ۳۱ ژوئیه، نخستین سگی که آزمایش کرونایش مثبت اعلام شده بود بر اثر آنچه درگیری با عوارض بیماری شبیه به عوارض کووید در انسان توصیف شده، درگذشت. 

سگ دیگری از نژاد گرگی به نام بادی در نیویورک و در ماه آوریل، هنگامی که صاحبش رابرت ماهونی در حال بهبود از کووید-۱۹ بود، عوارضی مشابه نشان داد. بادی سرانجام پس از یک دوره طولانی بیماری به دست مرگ داوطلبانه سپرده شد. 

کارشناسان در مورد احتمال سرایت ویروس از حیوان به انسان چه می‌گویند؟ 

هنگامی که بریتانیا نخستین مورد بیماری کووید-۱۹ را در یک حیوان خانگی تایید کرد، کریستین میدلمیس، مقام ارشد دامپزشکی کشور گفت ابتلای یک گربه به ویروس کرونا موردی «بسیار نادر» است.  

ایوون دویل، مدیر پزشکی نظام درمان عمومی انگلستان (بخشی از بریتانیا) گفت: «این نخستین مورد آزمایش مثبت ویروس کرونا در یک گربه در بریتانیاست اما نباید موجب به صدا در آمدن زنگ خطر شود. تحقیقات در این مورد نشان می‌دهد که عفونت از انسان به حیوان بوده است نه بالعکس.» 

در روز ۱۹ ژوئیه، نشریه پزشکی «لانست» گزارشی از پژوهشگران دانشگاه یونیورسیتی کالج لندن (یو سی ال) منتشر کرد که حاکی از آن بود که باید تحقیقات بیشتری در مورد قابلیت سرایت بیماری کووید-۱۹ به حیوانات خانگی از جمله گربه و سگ انجام شود.   

آن‌ها به همه‌گیری ویروس کرونا در مراکز پرورش راسو اشاره کردند که  منجر به کشتار عمومی آن‌ها شد. 

 در دانمارک که صادرکننده عمده پوست مینک (راسو) در سطح جهان است، پس از کشف ویروس کرونا در مزارع پرورش آن‌ها و نگرانی از سرایت آن به سایر حیوانات وحش، تاکنون حدود ده میلیون راسو به کشتارگاه سپرده شده‌اند. 

در ۲۰‌ نوامبر، ایرلند تایید کرد که حدود ۱۲۰ هزار حیوان را در شرایطی مشابه با دانمارک روانه کشتارگاه خواهد کرد. 

چگونه می‌توان خطر سرایت ویروس را به حیوانات خانگی کاهش داد؟ 

راهنمای دولت می‌گوید بهترین راه اجتناب از سرایت ویروس به حیوان خانگی شستن دست‌ها قبل و بعد از هرنوع تماس با حیوان، خودداری از شریک شدن غذا با آن‌ها و در صورت بودن در قرنطینه اجتناب از در آغوش گرفتن و بوسیدن آن‌ها است.  

هیچ‌گونه توصیه‌ای برای شستن حیوانات برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نشده است. 

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: «خوب است دست‌ها پس از تماس با حیوانات خانگی شسته شوند. این عمل شما را در مقابل ابتلا به باکتری‌های معمول از جمله ای کولای و سالمونلا که می‌تواند از حیوان به انسان منتقل شود، حفظ می‌کند.»

© The Independent

بیشتر از جهان