افزایش تنش‌ها میان سودان و اتیوپی بر سر سد رنسانس بر روی رودخانه نیل

همسایگان جنوبی اتیوپی نگرانند که ساخت این سد ممکن است منابع آب رودخانه نیل را کاهش دهد

سد رنسانس در شمال کشور اتیوپی- Adwa Pictures / AFP

سودان از مذاکرات بین کشورهای حوزه رودخانه نیل بر سر ساخت یک سد بزرگ در اتیوپی کنار کشیده است. 

سد رنسانس بزرگ که قرار است در اتیوپی بر روی رودخانه نیل ساخته شود، تنش‌های شدیدی را بین کشورهای حوزه این رودخانه موجب شده است. مصر سال‌ها است درباره این سد که تأمین منابع آبی در پایین دست این رودخانه را تهدید می‌کند، ابراز نگرانی می‌کند. 

یاسر عباس، وزیر آبیاری و منابع آب سودان، روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که با رویکرد جاری، حصول توافق سه‌جانبه بر سر بهره‌برداری از این سد میسر نیست. 

وی از اتحادیه آفریقا خواست تا برای «تسهیل مذاکره و از بین بردن شکاف بین سه طرف» اقدامات بیشتری انجام دهد. 

این اولین باری است که سودان مذاکرات را با اتیوپی و مصر تحریم می‌کند. این اقدام می‌تواند مذاکرات پیچیده بر سر این موضوع را از مسیر خود خارج کند. 

پنجشنبه گذشته، وزرای خارجه و آبیاری سودان، اتیوپی و مصر دو هفته پس از ناکامی در حصول توافق بر سر چارچوب جدید مذاکرات، جلسه‌ای مجازی برگزار کردند. 

پس از جلسه دو هفته پیش، سودان اعلام کرد که «بدون تعیین یک هدف برای مذاکرات نمی‌تواند به مذاکره ادامه دهد و باید امنیت منابع آبی خود را تضمین کند». 

آفریقای جنوبی که اینک ریاست اتحادیه آفریقا را برعهده دارد، هنوز درباره تحریم سودان اظهار نظر نکرده است. مصر و اتیوپی نیز هنوز واکنش نشان نداده‌اند. مشخص نیست چه زمانی مذاکرات از سر گرفته خواهد شد. 

این پروژه بزرگ‌ترین سد برق آبی آفریقا با هزینه ۴.۶ میلیارد دلاری است. مصر و سودان با این پروژه مخالف‌اند و آن را موجب کاهش سهم این دو کشور از آب‌های نیل می‌دانند. 

سودان از تأثیرات این پروژه بر سدهای خود ابراز نگرانی کرده است، اگرچه وعده این است که با بهره‌برداری از آن از برق ارزان بهره‌مند شود. اتیوپی گفته است که این پروژه بلندپروازانه موتور توسعه اقتصادی خواهد بود و میلیون‌ها نفر را از فقر خارج خواهد کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما سؤال کلیدی که هنوز پاسخ نیافته این است که در صورت وقوع خشکسالی طولانی‌مدت اتیوپی چه مقدار آب را برای پایین دست نیل آزاد خواهد کرد و این که این سه کشور چگونه اختلافات آینده را حل و فصل خواهند نمود. 

اتیوپی داوری لازم‌الاجرا را در فاز پایانی این پروژه رد کرد و از پذیرش معامله‌ای که فوریه گذشته در ایالات متحده تنظیم شده بود، خودداری ورزیده است. اتیوپی فاز پایانی این پروژه را برای آبگیری مخزن عظیم این سد، به رغم قطع چندین میلیون دلار کمک ایالات متحده به اجرا گذاشته است. 

از اوایل این ماه، با حمله نظامی دولت مرکزی اتیوپی به منطقه تیگرای شمالی، این کشور درگیر یک جنگ داخلی شده است. 

ابی احمد، نخست وزیر اتیوپی، پس از متهم کردن مقامات محلی به حمله به اردوگاه نظامی و تلاش برای غارت دارایی‌های نظامی، یک عملیات نظامی را در تیگرای آغاز کرده است. حزب حاکم در تیگرای این اتهام را رد می‌کند. 

خطر از کنترل خارج شدن این درگیری‌ها بالا است و این امکان وجود دارد که همسایگان اتیوپی شامل سودان، سومالی و اریتره درگیر این جنگ شوند. تاکنون بیش از ۳۵۵۰۰ پناهنده اتیوپیایی به دلیل جنگ به سودان گریخته‌اند. 

در تنظیم این خبر از گزارش‌های آسیوشیتدپرس استفاده شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان