سفر وزیر خارجه بحرین به تل‌آویو

رئیس‌جمهور اسرائیل میزبان هیئت بحرینی بود

وزیر خارجه بحرین در راستای ارتقای روابط دو جانبه، به اسرائیل سفر کرد - Menahem KAHANA / POOL / AFP

دفتر رئیس‌جمهور اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که رووین ریولین، روز پنجشنبه میزبان یک هیئت بحرینی به سرپرستی یکی از اعضای خاندان سلطنتی این کشور بود. این دیدار در راستای افزایش سطح مناسبات و همکاری بیشتر انجام‌گرفته است.

هیئت بحرینی توسط شیخ خالد بن خلیفه آل خلیفه که عضوی از خانواده سلطنتی بحرین است، رهبری می شود.

ریولین به هیئت نمایندگی در محل اقامت رئیس‌جمهور در اورشلیم گفت: «هم اسرائیل و هم بحرین برای آزادی دین و مدارا ارزش قائل هستند و گروه‌های مختلفی که جوامع آنها را تشکیل می‌دهند را منبع قدرت می‌دانند.» او افزود که همان‌طور که پادشاه حمد بن عیسی آل خلیفه در اعلامیه خود گفتند، دین باید یک قدرت برای هماهنگی و همکاری در سراسر جهان باشد و ما نباید اجازه دهیم دین بهانه‌ای برای خشونت شود.

در ادامه بیانیه، رئیس‌جمهور اسرائیل از حمایت پادشاهی بحرین از جامعه یهودیان این کشور و مواضع آنها در مبارزه با یهودستیزی تشکر کرد.

در پایان، بازدیدکنندگان نسخه‌ای از ترجمه عبری از بیانیه پادشاه بحرین در سال ۲۰۱۷ در حمایت از تحمل و همزیستی بین ادیان را به ریولین تقدیم کردند.

این نخستین سفر وزیر خارجه بحرین و هیئت بحرینی به اسرائیل بود. عبدالله بن راشد الزایانی وزیر امور خارجه بحرین به همراه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، هم‌زمان در این کشور حضور داشتند.

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو، الزیانی خواستار ازسرگیری مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین شد.

این دیدار در پی عادی‌سازی روابط در ماه سپتامبر انجام‌گرفته است.

از زمان برقراری روابط دیپلماتیک، اسرائیل و بحرین توافق کرده‌اند که در کشور یکدیگر، سفارتخانه باز کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بحرین و امارات متحده عربی در مراسمی که در ۱۵ سپتامبر در کاخ سفید برگزار شد، توافقنامه صلحی به نام «ابراهیم» با اسرائیل امضا کردند.

پس از آن، در تاریخ ۲۵ اکتبر، الزایانی طی مراسمی در منامه هشت توافق‌نامه دوجانبه از جمله «بیانیه مشترک برقراری روابط دیپلماتیک، صلح‌آمیز و دوستانه» را با اسرائیل امضا کرد.

در همین رابطه، روزنامه تایمز اسرائیل می‌نویسد که چندین کشور عربی خلیج‌فارس سال‌هاست که بر اساس خصومت مشترک با ایران و با حمایت ایالات متحده، بی‌سروصدا با اسرائیل روابط برقرار کرده‌اند.

عربستان سعودی به‌عنوان مهم‌ترین کشور عربی و مسلمان، تاکنون از رسمیت بخشیدن به روابط خود با اسرائیل خودداری کرده است. اگرچه نشانه‌هایی از رضایت به برقراری روابط مشهود است .

روز دوشنبه، گفته شد که نتانیاهو برای یک ملاقات سه‌جانبه با محمد بن سلمان و پمپئو، به عربستان سعودی سفر کرد. اگرچه توافقاتی در مورد عادی‌سازی حاصل نشد. این دیدار مخفیانه تنها پس از بازگشت نتانیاهو به اسرائیل در رسانه‌ها فاش شد. دفتر نخست‌وزیر اسرائیل و عربستان سعودی آن را تأیید نکرده‌اند.

 

بیشتر از جهان