نخستین پرواز تجاری میان دبی و تل‌آویو انجام شد

شرکت فلای دبی فعلاً دو پرواز هفتگی به پایتخت اسرائیل خواهد داشت

Jدو کشور پیش‌تر معاهدات مربوط به سفر بدون ویزا را امضا کرده‌اند-ACK GUEZ / AFP

پس از عادی‌سازی روابط میان امارات و اسرائیل، شرکت هواپیمایی فلای‌دبی که پروازهای ارزان‌قیمت را پوشش می‌دهد، امروز، پنجشنبه نخستین پرواز تجاری خود را به تل‌آویو ، انجام داد.

آفیر گندلمن، سخنگوی دفتر نخست‌وزیر اسرائیل گفت که بنیامین نتانیاهو در فرودگاه تل‌آویو حضور می‌یابد و شخصاً از این نخستین پرواز تجاری از مبدأ دبی، استقبال خواهد کرد. پرواز شرکت فلای دبی حدود چهار ساعت طول خواهد کشید.

سخنگوی دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در حساب توییتری‌اش نوشت که «این‌ها ثمرات صلح است. جهانگردان عزیز اماراتی، به اسرائیل خوش آمدید!»

امارات متحده عربی در ماه سپتامبر معاهده‌ای مهم را با مشارکت ایالات‌متحده امضا کرد تا روابط خود را با اسرائیل رسمی کند. این نخستین توافق‌نامه صلح یک کشور عربی حوزه خلیج‌فارس با اسرائیل بود.

هر دو کشور امارات و اسرائیل که اقتصادشان به دلیل بحران کرونا با دشواری‌هایی روبه‌رو شده است امیدوارند که در نتیجه توافق عادی‌سازی روابط و با استفاده از فرصت‌های گردشگری دو کشور، شیرینی میوه اقتصادی صلح را زودتر از آنچه انتظار می‌رود، بچشند.

غیث الغیث، مدیرعامل شرکت فلای دبی در اوایل نوامبر و هنگام اعلام برقراری این خط جدید پروازی گفت: «شروع پروازهای منظم میان دو کشور به توسعه اقتصادی کمک می‌کند و فرصت‌های بیشتری برای سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند.»

با انجام این نخستین پرواز تجاری، شرکت فلای دبی در مرحله نخست و به صورت هفتگی دو پرواز رفت‌وبرگشت میان دبی و تل‌آویو برگزار می‌کند. شرکت‌های هواپیمایی اسرائیلی ال‌آل و ایسرا‌ایر نیز از ماه آینده میلادی پروازهای خود میان دو کشور را آغاز می‌کنند.

شرکت اتحاد ایرویز، دیگر هواپیمایی امارات متحده عربی نیز که از مبدأ ابوظبی، پایتخت این کشور، پروازهای جهانی خود را انجام می‌دهد اعلام کرده که از مارس ۲۰۲۱، شهرهای اسرائیل نیز در لیست پروازهایش قرار خواهد گرفت.

امارات پس از مصر (در سال ۱۹۷۹) و اردن (در سال ۱۹۹۴)، سومین کشور عربی بود که روابط خود را با اسرائیل عادی کرد.

دو کشور پیش‌تر معاهدات مربوط به سفر بدون ویزا را امضا کرده‌اند -اگرچه هنوز لازم‌الاجرا نیست- و هم‌زمان توافق‌نامه‌هایی در مورد حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک و برنامه‌های علمی و فناوری به دست آمده که در مراحل نخست اجرایی شدن قرار دارند.

از زمان انعقاد این توافق تاریخی، بحرین و سودان نیز از این الگو پیروی کرده و توافق کردند که روابط خود را با اسرائیل عادی کنند.

چندین کشور عربی خلیج‌فارس سال‌هاست که به دلیل نقش منطقه‌ای جمهوری اسلامی و خصومت و تنش میان ایران و کشورهای عربی، با حمایت ایالات‌متحده گزینه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را جدی‌تر گرفته‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان کشورهای عربی، عربستان سعودی تاکنون از رسمیت بخشیدن به روابط با اسرائیل خودداری کرده است و گام نهادن در این روند را وابسته به حل مسئله فلسطین و برقراری توافق صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها دانسته است.

پس از اعلام توافق امارات توسط دونالد ترامپ در ماه اوت، ال‌آل با یک پرواز مستقیم تاریخی بین دو کشور، هیئتی از مقامات آمریکایی و اسرائیلی- به رهبری داماد ترامپ، جارد کوشنر- را به ابوظبی منتقل کرد.

پس از آن نیز سفر رسمی هیئت امارات متحده عربی به تل‌آویو و همچنین رشته پروازهای چارتر حامل گروه‌های تجاری انجام شده بود ولی امروز نخستین پرواز تجاری و منظم میان دو کشور رسماً آغاز شد.

بیشتر از جهان