پمپئو: طالبان را به آتش‌بس جامع تشویق کردم

بسیاری از رهبران طالبان همچنان در فهرست سیاه سازمان ملل متحد قرار دارند

عکس از توییتر مایک پمپئو

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید که با تیم‌های مذاکراتی گروه طالبان و جمهوری اسلامی افغانستان در دوحه دیدار کرده و آنها را به توافق بر سر آتش‌بس جامع و نقشه‌راه سیاسی تشویق کرده ‌است.

او در تویئتی نوشت:‌ «من هر دو طرف را می‌ستایم که مذاکرات را ادامه داده و پیشرفت داشته‌اند. من آنها را تشویق کردم که مباحثات بر سر نقشه‌ راه سیاسی و آتش‌بس جامع و دایمی را سرعت ببخشند.»

پمپئو روز گذشته با ملاعبدالغنی برادر،‌ فرد شماره دو و رئیس دفتر سیاسی گروه اسلامگرای طالبان و نیز شیخ عبدالحکیم، شیرمحمد عباس استانک‌زی و سهیل شاهین، رئیس، معاون و عضو تیم مذاکره‌کننده طالبان دیدار و گفتگو کرد.

او در دیدار جداگانه‌ای، با نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان نیز گفتگو کرد. در این دیدار سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح و فوزیه کوفی،‌ نادر نادری، حبیبه سرابی و بسیاری دیگر از اعضای هیئت مذاکره‌کننده دولت حضور داشتند. زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان نیز در هر دو دیدار حاضر بود.

وزارت دولت در امور صلح افغانستان می‌گوید:‌ «هیئت دولت خواستار تداوم همکاری‌ها میان دو کشور بعد از توافقات صلح شد. اعضای هیئت مذاکره‌کننده گفتند که مردم افغانستان خواهان حفظ دستاوردهای دو دهه اخیر در کشورشان هستند. افغان‌ها افزایش خشونت پس از رهایی پنج هزار زندانی را قابل قبول نمی‌دانند و آن را با موافقت‌نامه دوحه در تناقض می‌دانند.»

نمایندگان افغان به پمپئو گفته‌اند:‌ «مردم افغانستان توقع دارند که آتش‌بس دایمی در کشور برقرار شود. جهان اسلام جنگ جاری در کشور را ناروا خوانده است و جامعه جهانی نیز ادامه آن را قابل‌قبول نمی‌دانند.»

بسیاری از علمای کشورهای اسلامی مانند اندونزی و کویت ادامه جنگ در افغانستان را غیرشرعی دانسته‌اند.

پمئپو به نمایندگان افغان گفت که صلح پایدار، هدف مشترک دو کشور است و آمریکا برای رسیدن به صلح پایدار بر تعهد خود استوار است.

از سوی دیگر در نشست پمئپو با طالبان، اولویت‌‌های دیگری نیز مطرح شده‌ است. نعیم وردک، سخنگوی گروه طالبان می‌گوید:‌ «در نشست اخیر بر اهمیت توافق‌نامه امضا شده و التزام هر دو طرف به آن تاکید شد. همچنین درباره پایان دادن به لیست سیاه، رهایی زندانیان باقی‌مانده و موضوعات مربوط به مذاکرات بین‌الافغانی، گفت‌وگو انجام شد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از رهبران طالبان همچنان در فهرست سیاه سازمان ملل متحد قرار دارند و دارایی‌ها آنها ضبط و سفرهای آنان ممنوع است.

گزارش‌هایی وجود دارد که دو طرف پس از بیش از دو ماه مذاکره توانسته‌اند بسیاری از اختلافات خود را درباره اصول مذاکرات حل و فصل کنند و انتظار می‌رود نتایج مذاکرات به زودی اعلام و محل دور دوم مذاکرات مشخص شود.

پمئپو همچنین با شیخ تمیم بن‌حمد آل ثانی، امیر قطر و محمد بن‌عبدالرحمان، وزیر خارجه این کشور نیز دیدار و گفتگو کرد و هنگام ترک دوحه گفت:‌ «مطمئنم که می‌توانیم تلاش‌های خود را برای آوردن صلح و سعادت بیشتر در منطقه توسعه دهیم.»

بیشتر از