ارتش آمریکا آماده تحویل ۴۰ میلیون واکسن کرونا پس از صدور مجوز است

واکسنی که ارتش توزیع خواهد کرد، برای واکسینه کردن حدود ۲۰ میلیون آمریکایی کافی است

JUSTIN TALLIS / AFP

یک ژنرال  آمریکایی گفت که ارتش این  کشور آماده است تا به محض دریافت اجازه دولت برای استفاده اضطراری، واکسن‌های تولید دو شرکت داروسازی فایزر و مدرنا را تحویل دهد. 

ژنرال گوستاو پرنا، رئیس عملیات فعالیت‌های دولت برای تسهیل، کشف و تولید و توزیع واکسن کووید-۱۹، موسوم به «عملیات وارپ اسپید» روز جمعه به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت که به محض آن که سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز استفاده اضطراری را به آنان بدهد، ارتش آماده تحویل میلیون‌ها دوز واکسن است. 

فایزر امروز واکسن تولیدی خود را به سازمان غذا و داروی ایالات متحده تحویل داد. مدرنا قرار است واکسن خود را در اواخر ماه جاری تحویل دهد. این دو شرکت پیش‌بینی می‌کنند که در سال ۲۰۲۰، ۵۰ میلیون دوز واکسن و تا پایان سال ۲۰۲۱ ، ۱.۳ میلیارد دوز واکسن تولید کنند. 

ژنرال پرنا گفت: «ما دقیقا وقتی که مجوز استفاده اضطراری صادر شود، تقریبا حدود ۴۰ میلیون دوز واکسن داریم.» 

آقای پرنا گفت این واکسن‌ها به شکل برابر در سرتاسر آمریکا توزیع خواهند شد. 

 او گفت:‌ «ما بر اساس جمعیت ۵۰ ایالت، هشت قلمرو و شش ابرشهر، واکسن را به شکل عادلانه و برابر توزیع خواهیم کرد.» 

او افزود که وقتی واکسن در اختیار فرماندارها قرار گیرد، آنان مسئول توزیع واکسن خواهند بود. 

ژنرال پرنا گفت: «ما واکسن‌ها را به ایالت‌ها می‌رسانیم. این ایالت‌ها هستند که به ما خواهند گفت دقیقا باید کجا تحویل دهیم. ما اطمینان حاصل خواهیم کرد که واکسن‌ها به موقع به آنجا برسند. وقتی که مجوز صادر شود، ما هر تعداد واکسن را که موجود است تحویل می‌دهیم و بعد هر هفته تحویل واکسن را ادامه می‌دهیم، تا ایالت‌ها از تحویل به‌موقع و در مکان مناسب واکسن، آگاهی و برنامه‌ریزی داشته باشند.»

آقای پرنا در ادامه گفت که  پس از تحویل اولیه واکسن‌ها، ارتش به شکل هفتگی تحویل دوزهای واکسن را ادامه می‌دهد و این امر به ایالت‌ها و قلمروها امکان می‌دهد تا از ثبات لازم را برای تعیین استراتژی و برنامه‌ریزی‌های خودشان برخوردار باشند. 

۴۰ میلیون دوز واکسنی که ارتش توزیع خواهد کرد، برای واکسینه کردن حدود ۲۰ میلیون آمریکایی کافی است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آمریکا همچنین داروخانه‌های زنجیره‌ای خصوصی، مانند سی‌وی‌اس و والگرینز را وارد زنجیره سازوکار واکسیناسیون کرده است. 

ژنرال پرنا گفت: «من با مدیرعامل‌های این شرکت‌ها و تیم‌های آنان ملاقات کرده‌ام… آنها برنامه‌های بسیار دقیق، بسیار جامع و عملیاتی درباره نحوه مشارکتشان با ایالات و انجام واکسیناسیون، از شهرهای مرکزی گرفته در روستاها، دارند.» 

الکس آزار، وزیر بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده، گفت که «هدف غایی» دولت این است که «واکسن کووید را درست مانند واکسن آنفلوآنزا قابل دسترس‌ سازد.» 

© The Independent