شما اکنون تماشا می کنید | ایندیپندنت فارسی
معاون رئیسجمهوری آمریکا: تهران با ورود بازرسان هستهای و تسلیحاتی موافقت کرده است
جیدی ونس، معاون رئیسجمهوری آمریکا، دوشنبهشب اول تیرماه پیش از ترک سوئیس مدعی شد جمهوری اسلامی با ورود بازرسان هستهای و تسلیحاتی به ایران موافقت کرده است. ونس در گفتگو با خبرنگاران گفت: «ایرانیها پذیرفتهاند که برای نخستین بار پس از مدتها، بازرسان تسلیحاتی و بازرسان هستهای وارد کشورشان شوند.» او افزود آمریکا روند بازرسیها را تقویت خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود ایران هرگز به سلاح هستهای دست پیدا نمیکند. معاون رئیسجمهوری آمریکا همچنین گفت مذاکرات فنی میان دو طرف ادامه دارد و بخشی از تیمهای مذاکرهکننده آمریکا و ایران همچنان در محل مذاکرات در سوئیس باقی ماندهاند. ونس مذاکرات ۳۶ ساعت گذشته را «بسیار سازنده» توصیف کرد و گفت در جریان این گفتگوها سازوکارهایی برای باز نگه داشتن تنگه هرمز و حفظ آتشبس منطقهای ایجاد شده است. او افزود این روند میتواند زمینهساز تحول در خاورمیانه باشد، هرچند هنوز تا دستیابی به توافق نهایی راه درازی در پیش است. پیشتر خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده بود اظهارات مقامهای آمریکایی درباره موافقت تهران با بازگشت بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی صحت ندارد و در مذاکرات سوئیس هیچ گفتگویی درباره این موضوع انجام نشده است.