نیم‌تنه خدای یونانی در فاضلاب چه می‌کرد؟

قدمت این مجسمه به حدود ۳۰۰ سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد

هرمس خدای قله المپ و قاصد خدایان در اسطوره‌های مذهبی یونانیان باستان است- Greek Culture Ministry / AFP

مجسمه نیم‌تنه «هرمس» یکی از خدایان یونان باستان حین عملیات ساختمانی در یک فاضلاب در مرکز آتن در یونان کشف شده است. این مجسمه به گونه‌ای شگفت‌انگیز دست نخورده باقی مانده است.  

به گفته وزارت فرهنگ یونان، قدمت این مجسمه به حدود ۳۰۰ سال پیش از میلاد مسیح یعنی یا اواخر قرن چهارم یا اوایل قرن سوم پیش از میلاد باز می‌گردد. 

این نیم‌تنه به دلیل آن که هرمس را در بزرگسالی نشان می‌دهد، نادر است زیرا به گفته وزارت فرهنگ یونان، اغلب مجسمه‌هایی که از نماد او یافت شده است او را جوانی ورزشکار و بدون ریش نشان می‌دهد. نمادهای هرمس در بزرگسالی به هنرهای باستانی یونان بازمی‌گردد که او را با ریش و در لباس یک مسافر، قاصد یا روحانی نشان می‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هرمس خدای قله المپ و قاصد خدایان در اسطوره‌های مذهبی یونانیان باستان است. از خصوصیات او «صندل‌های بالدار» است که به او امکان می‌دهد بین دو قلمرو فانی و آسمانی تردد کند. او (در اسطوره‌های رومیان) به نام «مرکوری» - حافظ مسافران و قاصدان – شناخته می‌شود.   

وزارت فرهنگ یونان می‌گوید به نظر می‌رسد نیم‌تنه هرمس کار «آلکامنِس»، مجسمه‌ساز معروف یونانی است که نیمه دوم قرن پنجم پیش از میلاد برای ظرافت کارهایش معروف بوده است. مجسمه‌سازی یکی از قدیمی‌ترین هنرهای زیبای یونان باستان بود که به سه سبک زمانی تقسیم می‌شود: باستانی (۶۵۰ تا ۴۸۰ پیش از میلاد مسیح)، کلاسیک (۴۸۰ تا ۳۲۳ پیش از میلاد مسیح) و هلنیستی.  

اما به گفته وزارت فرهنگ، احتمالا دلیل این که این مجسمه در فاضلاب آتن یافت شده این است که آن را در مرحله‌ای در یکی از خیابان‌های متعدد آتن باستان قرار داده بودند یا در دیوار یک راه آب جاسازی شده بود.  

در طول سال‌ها یونان شاهد کشفیات باستانی بسیاری از جمله کشف راه‌های مخفی فرار زیرزمینی (قرون چهارم تا نهم پس از میلاد) بود که در سال ۲۰۰۶ در زیر شهر تسالونیکی یافت شد. اخیرا در سال ۲۰۱۸، باستان‌شناسان سنگ‌نگاره‌هایی را روی دیوارهای غار «اسفندو» (در اسفاکیا در کرت) کشف کردند که روی آن تصاویر گوزن‌های کوتوله‌ای نقش بسته که اکنون منقرض شده‌اند.

© The Independent

بیشتر از زندگی