حسن روحانی: اقتصاد ما شرایط بهتری نسبت به آلمان دارد

رئیس جمهوری ایران مدعی است که رشد اقتصادی کشور مثبت بوده است

حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم جمهوری اسلامی ایران، مدعی شده است که شرایط اقتصادی کشور از شرایط اقتصادی آلمان بهتر است. 

روحانی که امروز شنبه ۱۲ مهرماه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا سخن می‌گفت، با اشاره به این که طبق آمارها اقتصاد آلمان در دوران کرونا کوچک شده است، مدعی شد که «وضعیت اقتصادی آلمان شرایط بدی دارد و به منفی ۵.۲ رسیده است و رشد اقتصادی‌شان منفی است.»

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به این که «کشور آلمان یک کشور پیشرفته است که تحریم نیست»، ادعا کرد که «حتما اقتصاد ما وضعیت بهتری از این رقم داشته و رشد ما مثبت شده یا اگر منفی شد، وضعیت ما بهتر از وضعیت آلمان باشد.»  

البته حسن روحانی هیچ اشاره‌ای به اعداد و ارقام رشد اقتصادی در کشور نکرده است و صرفا همین قیاس را کافی دانسته است تا تصویری کلی از وضعیت اقتصادی ایران نشان دهد. 

هرچند حسن روحانی تصویری این‌چنینی از وضعیت اقتصادی کشور ارائه می‌دهد، اما واقعیت اقتصاد و معیشت مردم در این روزهای ایران در شرایط بسیار سخت و اسفناکی قرار دارد. نوسانات قیمت ارز و طلا در کشور، نشانه‌ای از این وضع است.

بحرانی‌تر شدن وضعیت معیشتی مردم زنگ خطر را از مدت‌ها پیش در گوش مسئولان و مقامات جمهوری اسلامی ایران به صدا درآورده است و نمونه‌های سال‌های اخیر، مانند دی‌ماه ۹۶ و آبان خونین ۹۸، این هشدار را برای مقامات حکومتی پر رنگ‌تر کرده است. 

شیوع گسترده کرونا در ایران و نمایش بی‌کفایتی مقامات اجرایی کشور در کنترل و پیشگیری از گسترش همه‌گیری، باعث شده است تا گذشته از مسایل و مشکلات شدید معیشتی، نگرانی‌ها درباره شرایط کرونا در کشور نیز بیش از پیش مطرح باشد. با این حال، مقامات اجرایی کشور این نگرانی‌ها را بی‌مورد می‌دانند و ساخته و پرداخته «بدخواهان نظام.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی با اشاره به روند اقدامات مقامات اجرایی کشور برای مبارزه با کرونا در کشور، گفت: «عده‌ای می‌خواهند به طور مداوم مردم و جامعه را ترسانده و در جامعه بی‌اعتمادی ایجاد کنند.»

بنا به ادعای حسن روحانی، ‌«این افراد می‌خواهند بگویند آمار، روش درمان، و دستورالعمل‌ها دقیق نیست تا مردم هم نگران و هم هراسناک و بی‌اعتماد شوند. ولی در مقابل، ما باید در کشور ایجاد همدلی، هماهنگی و هم‌افزایی کنیم.»

رئیس جمهوری ایران تاکید کرد: «در هر کشوری که انضباط اجتماعی قوی‌تر است، آن‌ها موفق‌تر بوده‌اند. آنها از مردم کشور خواسته‌اند و مردم هم با انضباط اجتماعی گوش کرده‌اند. هر کجا مردم مراعات نکرده‌اند، مشکلات بیشتر شده است.»

گفته‌های روحانی درحالی بیان می‌شود که در ماه‌های گذشته مقامات جمهوری اسلامی ایران اجازه برگزاری مراسم مذهبی ماه محرم را صادر کردند و بسیاری از مقامات اجرایی نیز به بازگشایی اقتصادی تاکید می‌ورزیدند.

حسن روحانی درباره مراسم اربعین در ایران نیز گفت: «امسال راهپیمایی نمادین اربعین در داخل کشور نداریم، و عزاداری‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود.»

بیشتر از