رشد ابتلا به کرونا در میان کودکان ایرانی

بازگشایی مدارس سبب افزایش آلودگی در میان دانش‌آموزان شده است

معاون وزیر بهداشت در یک برنامه خبری در صداوسیمای ایران گفت که در ماه‌های گذشته، حدود ۲۰۰ دانش‌آموز جانشان را به دلیل کرونا از دست داده‌اند-YJC

چند هفته پس از بازگشایی پرمناقشه مدارس در ایران، آمارهای اعلامی از سوی پزشکان شاغل در بیمارستان‌ها از رشد ابتلا به کرونا در میان کودکان در سنین مدرسه خبر می‌دهد.

در مشهد که هم‌اکنون یکی از شهرهای قرمز کرونا است، بیمارستان کودکان با رشد آمار ابتلا و اشغال کامل تخت‌های آی‌سی‌یو موجه شده است.

«غلامرضا خادمی»، رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان کودکان اکبر مشهد به خبرگزاری ایلنا گفته است که او و همکارانش در طول روز پذیرای حدود ۱۰ کودک مبتلا به کرونا هستند و از این میزان مراجعه سه تا چهار نفر نیاز به بستری در بخش مراقبت‌های ویژه دارند. او همچنین گفت که وضعیت کودکانی که به‌رغم ابتلا به کرونا هنوز در شرایط بحرانی نیستند به‌صورت تلفنی کنترل می‌شود.   

او گفته که امکانات مناسب و کافی برای درمان کرونا وجود ندارد و آی‌سی‌یو بیمارستان اصلی کودکان در شهر مشهد تنها ۱۰ تا ۱۲ تخت برای پذیرش کودکان مبتلا به کرونا دارد.

این پزشک اطفال گفت که پیک جدید بیماری کرونا در ایران، افراد در سنین پایین را درگیر کرده است: «پیک جدید، بیشتر افراد در سنین پایین را درگیر می‌کند، چون الآن میزان شیوع بین کودکان بالا است و بنابراین احتمال بدحالی در این بیماران بیشتر است، اگر میزان شیوع بین کودکان بیشتر شود، ما واقعاً دیگر جا نداریم، چون ای‌سی‌یو ما تقریباً پر است، حتی اگر امکانات هم به اندازه‌ی کافی در بیمارستان‌ها وجود داشته باشد، چون حوزه‌ی درمان کودک را به دست هر کسی نباید داد، آن‌وقت نیاز به متخصص مسئله‌ی مهم‌تری است.»

روز شنبه ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت در یک برنامه خبری در صداوسیمای ایران گفت که در ماه‌های گذشته، حدود ۲۰۰ دانش‌آموز جانشان را به دلیل کرونا از دست داده‌اند: «در هشت ماه گذشته، تعداد مبتلایان به کرونا در میان دانش‌آموزان، بیش از ۱۰ هزار نفر بوده و حدود  ۲۰۰ نفر از آنان جان باخته‌اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با این‌وجود از تصمیم دولت برای بازگشایی مدارس دفاع کرد و گفت که منشأ آلودگی دانش‌آموزان نه محیط‌های آموزشی و همسالان که از محیط‌های دیگر بوده است: «منشأ ابتلای اکثر قریب به اتفاق دانش‌آموزان و معلمان مبتلا به کرونا، جامعه بوده است و از زمان بازگشایی مدارس تاکنون در محیط مدرسه کسی به کرونا مبتلا نشده است.»

با این وجود کادر درمان نظری یکسره متفاوت با مقام‌های وزارت بهداشت دارند و خواستار غیرحضوری‌شدن تمامی مقاطع آموزشی هستند.

پس از اعلام بازگشایی مدارس، دکتر محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر آموزش‌وپرورش درباره جهش ابتلا به کرونا هشدار داد. او از دولت خواست در این تصمیم خود تجدیدنظر کند چرا که کادر درمان به‌شدت فرسوده شده‌اند و امکانات بهداشتی و پزشکی برای مقابله با یک جمعیت گسترده مبتلا به کرونا فراهم نیست.

بیشتر از