آغاز مذاکرات تاریخی صلح افغانستان در دوحه

سازمان ملل متحد می‌گوید هدف نهایی مذاکرات صلح «خاموشی تفنگ‌ها برای همیشه» است

نشست دوحه در سال گذشته-- 

KARIM JAAFAR / AFP

سرانجام انتظار به پایان رسید و نمایندگان گروه طالبان و دولت افغانستان زیر نظر جامعه جهانی وارد هتل شرایتون دوحه، پایتخت قطر، شده‌اند تا مذاکرات بین‌الافغانی صلح را رسما آغاز کنند.

هم اکنون ۲۱ مذاکره‌کننده طالبان زیر نظر شیخ عبدالحکیم حقانی، قاضی‌القضات گروه طالبان و ۲۱ عضو هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان زیر نظر معصوم استانکزی، رئیس پیشین اداره امنیت ملی کشور برای رفتن به تالار بزرگی که صندلی‌هایش را با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی آماده کرده‌اند لحظه شماری می‌کنند.

علاوه بر مذاکره‌کنندگان دو طرف، مقام‌های ارشد افغان و بین‌المللی نیز در همین هتل به سر می‌برند. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، تمیم آل ثانی، امیر قطر، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی و نمایندگان ویژه برخی کشورها تا دقایق دیگر وارد محل مذاکرات می‌شوند تا این نشست تاریخی را رسما گشایش دهند. بعضی وزرای خارجه که نتوانسته‌اند شخصا به قطر سفر کنند از راه دور به محل مذاکرات وصل می‌شوند.

آقای عبدالله به خبرنگاران همراهش گفت: «امیدواریم که به یک نتیجه برسیم. امکان ندارد که در یک یا دو روز به نتیجه برسیم؛ مسائل پیچیده است،‌ وقت نیاز دارد اما نباید وقت ضایع شود.»

انتظار می‌رود بعد از نشست افتتاحیه و نمایندگان دو طرف ظرف دست‌کم یک هفته با هم دیگر گفت‌وگوهای مفصلی داشته باشند و زمان و مکان برگزاری دور دوم مذاکرات را روشن کنند.

اولین دور نشست تاریخی افغان‌ها برای پایان دادن به جنگ چهل ساله و زمینه‌سازی خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به دقت از سوی قدرت‌های منطقه‌ای و ذینفع در این کشور دنبال می‌شود.

پیشتر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که شش ماه پیش با طالبان به توافقنامه صلح رسید، گفته بود که در این مدت هیچ سرباز آمریکایی در افغانستان کشته نشده و تعداد سربازان آمریکایی در این کشور طبق این توافق به زودی به حدود ۴ هزار نفر کاهش خواهد یافت.

او گفت تمام طرف‌ها برای شرکت در مذاکرات بین‌الافغانی آماده شده‌اند و مایک پومپئو با افتخار برای شرکت در این مذاکرات راهی قطر می‌شود.

این بزرگ‌ترین شانس افغان‌ها برای رسیدن به آتش‌بس، نقشه راه سیاسی و سرانجام صلح دائمی ‌است.

آقای عبدالله نیز در توییتی نوشته است: «به دوحه در قطر رسیدم تا در مراسم گشایش گفت‌گوهای بین‌الافغانی شرکت کنم. در جریان اقامتم در مراسم شرکت کرده، سخنرانی می‌کنم. همچنان با رهبران کشور میزبان، رئیس هیئت‌ها و نمایندگان کشورهای شرکت‌کننده دیدار خواهم کرد.»

آقای عبدالله را حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه و سید سعادت منصور نادری، وزیر دولت در امور صلح همراهی می‌کنند. از سوی دیگر نیز علاوه بر هیئت ۲۱ نفری طالبان، ملا عبدالغنی برادر فرد شماره دوم گروه طالبان در افتتاحیه نشست افغان‌ها شرکت می‌کند و انتظار می‌رود با عبدالله نیز دیدار کند.

دو طرف ابراز امیدواری کرده‌اند که این نقطه عطف به صلح پایدار و سراسری در کشور بیانجامد.

وزارت خارجه قطر نیز اعلام کرده است:‌ «این مذاکرات مستقیم بین طیف‌های مختلف مردم افغانستان گامی ‌جدی و مهم به سمت برقراری صلح پایدار در این کشور و به ویژه پس از امضای توافق صلح میان آمریکا و طالبان در آغاز سال جاری میلادی به شمار می‌رود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناتو، بریتانیا، اتحادیه اروپا، نروژ و خیلی از کشورهای که روند صلح افغانستان را دنبال می‌کنند برای موفقیت این روند ابراز امیدواری کرده‌اند.

اما یکی از مهم‌ترین واکنش‌ها از زلمی‌ خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا است که چند روز است برای زمینه سازی این مذاکرات در قطر به سر می‌برد. آقای خلیلزاد نقش کلیدی در روند صلح افغانستان بازی می‌کند. او پس از ۱۸ ماه مذاکره با طالبان، موفق شد به توافق تاریخی برسد که خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، قطع رابطه طالبان با القاعده و شروع مذاکرات بین‌الافغانی پیشرو جزئی از این موافقتنامه است.

او در تازه ترین رشته توییتش گفته است: «من از اعلام قطر، ارگ افغانستان و طالبان برای شروع مذاکرات صلح افغانستان در ۱۲ سپتامبر استقبال می‌کنم. این فرصت تاریخی برای پایان جنگ چهل ساله است که هیچ راه حل نظامی ‌ندارد و تعداد بی‌شمار افغان‌ها را کشته است. جاده رسیدن به اینجا طولانی بوده است و دشوار خواهد بود. هیچ دستاورد مهم به آسانی به دست نمی‌آيد. حالا مسئولیت رهبران افغان است که از این لحظه استفاده کنند و این جنگ بی‌رحمانه و بی‌معنا را پایان بخشند.»

دولت افغانستان با موضوعات آتش‌بس و حفظ ارزش‌های نظام دموکراتیک و طالبان با برگرداندن آن چه نظام اسلامی ‌می‌خوانند مذاکرات را شروع می‌کنند.

خلیلزاد می‌گوید:‌ «هیچ توافق سیاسی بدون سازش به وجود نمی‌آید. تاریخ معاصر افغانستان نشان می‌دهد که تلاش برای انحصار قدرت و تحمیل باور خود از راه زور به جنگ می‌انجامد و کشور را برای مداخله دیگران آسیب‌پذیر می‌کند.»

سازمان ملل متحد نیز می‌گوید که هدف نهایی مذاکرات صلح افغان‌ها «خاموشی تفنگ‌ها برای همیشه» است.

بیشتر از