جنجال بر سر آرای پستی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ادامه دارد

رئیس اداره پست آمریکا متهم به خلاف مالی شده است

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده - MANDEL NGAN / AFP

گزارش‌های تازه از این که کارکنان شرکت خدمات پستی آمریکا در اوریگان، صندوق‌های پستی را با کامیون جابه‌جا می‌کنند و روی شکاف صندوق قفل می‌زنند، نگرانی‌های گسترده شهروندان این ایالت را در خصوص رأی‌گیری پستی انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در پی داشته است. 

عکس‌هایی که در طول هفته‌های اخیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده‌اند، کامیون‌هایی را نشان می‌دهند که صندوق‌های پستی روی آن‌ها بار شده است. این‌ها همان صندوق‌های بزرگ و آبی اداره پست هستند که در کنار خیابان بنا شده و مردم می‌توانند بدون مراجعه به دفتر پستی بسته خود را داخل صندوق بیاندازند. 

به گزارش روزنامه «اورگانیینز» شرکت پست تأیید کرد که در هفته‌های اخیر اقدام به انتقال بعضی از صندوق‌ها از محله‌ها کرده است و ساکنین یوجین و پورتلند به روزنامه‌های محلی خبر داده‌اند که در آستانه انتخابات،  دسترسی آن‌ها به امکان پست USPS به شدت محدود شده است. 

ارین سوانسون، سخنگوی پست یواس‌پی‌اس، به این روزنامه گفت در مناطقی که چندین صندوق پستی وجود داشته، صندوق‌های «اضافی» را برداشته‌اند. این سخنگو مدعی است «پست درجه یک در آمریکا، به ویژه پس از آغاز همه‌گیری، به شدت کاهش یافته است» و این «به معنی وجود نامه‌های کمتر در صندوق‌های پستی» است. 

با این که سخنگوی یواس‌پی‌اس گفت برداشتن تعدادی از صندوق‌ها «نباید تأثیری روی مردم داشته باشد»، شهروندان می‌گویند دیگر نمی‌توانند مثل سابق به ارسال نامه بپردازند، مگر این که با به خطر انداختن سلامت خود در این دوره کرونایی مسیر دورتری را طی کنند. 

جاکوب استروکل، از ساکنین یوجین، در نامه‌ای به روزنامه اوریگان نوشت: «صندوق پست محله ما هیچ شکافی ندارد و قفل شده است. ما نه تنها دیگر به صندوق پستی کنار خیابان دسترسی نداریم بلکه صندوق‌های محلی جمع‌آوری نامه‌ها هم مسدود شده‌اند.» 

وی افزود: «تمام محله‌هایی که صندوق پستی مستقل ندارند همین بلا سرشان آمده است. یعنی ما نمی‌توانیم از محله خودمان نامه به بیرون بفرستیم مگر این که بگردیم یک صندوق پستی کنار خیابان پیدا کنیم یا خطر رفتن تا اداره پست را قبول کنیم.» 

این خبر در شرایطی شنیده می‌شود که یکی از حامیان مالی ریاست جمهوری دونالد ترامپ، لوئیز دیجوی، به عنوان مدیر کل جدید اداره پست منصوب شد. وی هیچ سابقه خدمتی در زمینه پست و خدمات پستی ندارد. 

آقای دیجوی تغییرات شدیدی را در خدمات پستی ایجاد کرد که از جمله حذف اضافه‌کاری و نگه داشتن نامه‌ها در زمان کمبود نیرو در دفاتر پستی چند نمونه از آن‌ها است. تغییرات جدید از دید برخی مردم موجب تأخیر جدی در فرآیند رأی‌گیری پستی در شرایطی می‌شود که خیلی‌ها در کشور قصد دارند به صورت پستی در انتخابات شرکت کنند. 

ترامپ روز پنج شنبه در فاکس نیوز در بحثی که به وضوح نشان می‌داد قصد دارد روند انتخابات پستی را به بهانه همه‌گیری کرونا در کشور محدود کند، تهدید کرد از تخصیص بودجه اضطراری و کمک انتخاباتی به اداره پست خودداری خواهد کرد. 

وی گفت: «آن‌ها تقاضای ۲۵ میلیارد دلار کرده‌اند. ۲۵ میلیارد دلار برای اداره پست. حالا آن‌ها این پول را می‌خواهند که اداره پست بتواند این میلیون میلیون برگه رأی را مدیریت کند. و حالا به همین ختم نمی‌شود. این فقط همین دو مورد است. ولی اگر همین دو قلم را نگیرند، یعنی نمی‌توانند سیستم رأی‌گیری پستی داشته باشند…چون تجهیزات کافی ندارند.»

© The Independent