پادشاه عربستان در گفتگو با ترامپ: خواستار راه‌حل عادلانه و دائمی برای فلسطین هستیم

ترامپ از باز شدن حریم هوایی عربستان برای پرواز امارات-اسرائیل استقبال کرد

ملک سلمان،پادشاه عربستان در حال همراهی دونالد ترامپ و همسر او  در کاخ سلطنتی، ۲۰می ۲۰۱۷-BANDAR AL-JALOUD / Saudi Royal Palace / AFP 

ملک سلمان، پادشاه عربستان در گفت‌و‌گوی تلفنی روز یکشنبه با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از راه‌حل عادلانه و دایمی برای مسئله فلسطین سخن گفت که به گفته او نقطه آغاز ابتکار صلح اعراب است که ریاض پیشنهاد داده بود.

خبرگزاری دولتی عربستان گزارش داد که پادشاه عربستان و رئیس‌جمهور آمریکا پس از توافق تاریخی ماه گذشته بین امارات متحده عربی و اسرائیل تلفنی گفت‌و‌گو کردند. این توافق، مسیر عادی‌سازی روابط سومین کشور عربی (پس از مصر و اردن) با اسرائیل را همواره می‌کند.

به گزارش رویترز، ملک سلمان در این گفت‌و‌گو ضمن قدردانی از تلاش‌های آمریکا برای حمایت از صلح این نکته را خاطرنشان کرد که عربستان از راه‌حلی که در سال ۲۰۰۲ ارایه داده بود، حمایت می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس طرح عربستان برای حل دایمی مسئله فلسطین، کشورهای عربی در مقابل توافق تشکیل کشور مستقل فلسطین و خروج کامل اسرائیلی‌ها از سرزمین‌های اشغال شده در جریان جنگ خاورمیانه در سال ۱۹۶۷، روابط خود را با اسرائیل عادی‌سازی می‌کنند.

عربستان سعودی به عنوان محل تولد اسلام و قبله مسلمانان، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد. با این حال ریاض به همه پروازهای به و از امارات شامل اسرائیل، اجازه داده از حریم هوایی عربستان عبور کنند. نخستین هواپیمای تجاری اسرائیل حامل هیات‌های عالی‌رتبه اسرائیلی و آمریکایی، دوشنبه هفته گذشته با عبور از آسمان عربستان در ابوظبی فرود آمد. دونالد ترامپ در گفت‌و‌گو با پادشاه عربستان از تصمیم این کشور برای باز کردن حریم هوایی خود برای عبور این هواپیماها قدردانی کرد.

جرد کوشنر، مشاور ارشد ترامپ و داماد او که نقش موثری در شکل‌گیری توافق بین اسرائیل و امارات متحده عربی ایفا کرد، امیدوار است کشورهای عربی بیشتری در این مسیر گام بردارند.

انتظار می‌رود بحرین چهارمین کشور عربی باشد که پس از امضاء توافق ابراهیم بین امارات و اسرائیل در کاخ سفید، در جهت عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل حرکت می‌کند. بحرین هم اخیرا مانند عربستان سعودی اعلام کرد که حریم هوایی خود را به روی همه پروازها به و از امارات متحده عربی باز می‌کند.

محمدبن سلمان، ولیعهد عربستان و کوشنر اخیرا در زمینه لزوم ازسرگیری مذاکرات بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها و دستیابی به یک صلح ماندگار گفت‌و‌گو کردند.

مقامات جمهوری اسلامی با تندترین لحن توافق بین اسرائیل و امارات متحده عربی را محکوم کرده و آن را «خیانت به آرمان‌های فلسطینی»‌ها توصیف کرده‌اند.