کرونا در ایران؛ رکورد شمار کشته‌شدگان روزانه شکسته شد

به گفته وزارت بهداشت ایران ۲۳۵ نفر در بیست‌وچهار ساعت گذشته در اثر کرونا جان‌ باختند

بیمارستان کامکار قم در روزهای هشدار کرونا-  عکس از خبرگزاری ایسنا،
احمد ظهرابی

شتاب شیوع کرونا در ایران و بالارفتن شمار جان‌باختگان بیماری کووید۱۹ باعث شده است تا ایران هم‌چنان در رده کشورهایی با بیشترین آمار ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا باشد.

امروز سه شنبه، ۷ مرداد ماه، بالاترین آمار مربوط به مرگ‌ومیر شهروندان ایرانی در اثر کرونا به ثبت رسید. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت مملکت  ۲۳۵ نفر از دیروز تا امروز  جان خود را در اثر ابتلا به ویروس کرونا از دست دادند و حالا مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۶ هزار و ۱۴۷ نفر رسیده است.

بنا به آمار وزارت بهداشت در ۲۴ ساعت گذشته  ۲ هزار و ۶۶۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شده‌اند که از این تعداد هزار و ۶۸۷ نفر از آنها در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حالا مجموع آمار مبتلایان به کووید۱۹ در کشور به ۲۹۶ هزار و ۲۷۳ نفر رسیده است که به گفته مسئولین بهداشتی کشور ۳۹۰۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت هستند.

در صحت و سقم آمارهای رسمی در ایران حرف و حدیث‌های بسیاری هست. به گفته بسیاری از ناظران آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت ایران درباره میزان ابتلای افراد و هم‌چنین شمار کشته‌شدگان بر اثر کرونا در ایران با واقعیت منطبق نیست. 

روز چهارشنبه ۱۸ تیر سازمان ثبت احوال ایران آمار درگذشتگان در سه ماهه نخست سال ۹۹ را در وبسایت خود منتشر کرد. بر اساس این آمار شمار درگذشتگان بهار سال ۱۳۹۹ دست‌کم ۲۰ هزار نفر بیشتر از میانگین مرگ و میر در پنج سال گذشته بوده است. نکته‌ایی که می‌تواند دلیلی بر ناهمخوان بودن آمارهای مرگ‌ومیر در اثر کرونا باشد. 

امروز هم‌چنین وزارت بهداشت ایران اعلام کرده است که  استان‌های تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان در وضعیت «قرمز» قرار دارند.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، یزد، گیلان و قم هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

هرچند که آمارهای مرگ‌ومیر در اثر کرونا روزبه‌روز نگران‌کننده‌تر می‌شود اما گویی این آمارها برای مسئولین مملکت چندان هشداردهنده نیست و برخی از تصمیم‌گیرندگان مملکت پی برگزاری مراسم مذهبی هستند. 

غلامحسین اسماعیلی امروز سه‌شنبه هفتم مرداد در یک نشست خبری گفته که «مجالس و محافل مذهبی ما از جمله دعای با برکت عرفه با رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی از ناحیه جامعه ایمانی ما قابل برگزاری است».

به گفته این مقام قضایی، شرایط کرونایی کشور، «به هیچ عنوان نباید باعث غفلت ما از برکت این ایام و از دست دادن فضیلت روز عرفه و عید سعید قربان شود».

از سوی دیگر علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت،  هم گفته است که وزارت بهداشت مخالف برگزاری مراسم پرجمعیت و به ویژه در محیط‌های سربسته است.

این مقام وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه امسال نمی‌توانیم مراسم سال‌های قبل را به همان شکل برگزار کنیم، گفته «نظر قاطع وزارت بهداشت این است که برگزاری مراسم در محیط سر بسته با جمعیت زیاد ممنوع است. با برگزاری مراسم در محیط‌های سربسته کاملاً و محکم مخالفت می‌کنیم.»

هرچند که مقامات بهداشتی و اجرایی مملکت اصرار دارند تا روایت این رکوردزنی در ابتلا و مرگ‌ومیر در اثر کرونا را به حساب عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم بگذارند اما برخی تصمیم‌گیری‌ها مانند اصرار به برگزاری مراسم مذهبی و یا بازگشایی شهرها و کسب‌وکارها نشان از تناقض‌های بسیار در گفته‌های مقامات اجرایی مملکت است. 

بیشتر از