بنیان‌گذار آمازون طی ۲۴ ساعت ۱۳ میلیارد دلار به ثروت خود افزود

ثروت بزوس تنها در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۴ میلیارد دلار افزایش یافته است

ارزش سهام آمازون در روزهای گذشته هشت درصد افزایش داشته است-Sajjad HUSSAIN / AFP

جف بزوس که همینک نیز با اختلاف فراوان، ثروتمندترین مرد دنیا است، تنها ظرف یک روز ۱۳ میلیارد دلار به ثروت شخصی خود افزود.

فروش محصولات آمازون طی شیوع بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا روندی رو به رشد داشت چرا که مردم سراسر دنیا ترجیح می‌دهند به جای به بازار و خیابان رفتن، محصولات مورد نیاز خود را در فضای مجازی بخرند.

روز دوشنبه، سهام این شرکت تجارت الکترونیک هشت درصد افزایش یافت که باعث شد ثروت تخمینی آقای بزوس به ۱۸۹.۳ میلیارد دلار برسد.

بنا بر تحلیل نشریه بلومبرگ، ثروت این مرد ۵۶ ساله تنها در سال ۲۰۲۰ حدود ۷۴ میلیارد دلار افزایش یافته است.

این نشریه گفت افزایش قیمت سهام در روز دوشنبه بالاترین نرخ صعود ثبت شده در شاخص میلیاردرهای دنیا است که اولین بار در سال ۲۰۱۲ منتشر شد.

ثروت شخصی آقای بزوس حدود ۹ برابر بیشتر از جیمز دایسون، ثروتمندترین مرد بریتانیا است که بنا بر فهرست ثروتمندان نشریه ساندی تایمز، ثروتی حدود ۱۶ میلیارد پوند دارد.

آقای بزوس اکنون حتی بیشتر از آسترازنکا، بزرگ‌ترین شرکت بریتانیا می‌ارزد که در بازار بورس لندن ۱۱۸ میلیارد پوند ارزش‌گذاری شده است.

ثروت آقای بزوس علی رغم طلاق پرهزینه او از مکنزی، همسر سابقش در سال گذشته در حال افزایش است.

خانم بزوس ۴ درصد سهام شرکت را به عنوان بخشی از توافقنامه طلاق خود دریافت کرد و شاهد افزایش ثروت خود به حدود ۶۲ میلیارد دلار بود که او را مبدل به ۱۳همین فرد ثروتمند جهان کرد.

در سال ۲۰۱۸ آقای بزوس صندوقی دو میلیارد دلاری را به راه انداخت تا بر روی برنامه‌های آموزشی افراد بی‌خانمان متمرکز شود و در اوایل سال جاری میلادی نیز ۱۰ میلیارد دلار را صرف مبارزه با تغییر اقلیم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما منتقدان آقای بزوس را متهم کرده‌اند که کمک‌های مالی او بسیار کمتر از سایر خیرین انسان‌دوست، از جمله وارن بافت و بیل گیتس است.

آقای بافت، مدیرعامل شرکت عظیم برکشایر هاتاوی در ایالات متحده، از زمان تعهد به اهدای تمام سهام خود در این شرکت تاکنون حدود ۳۴.۵ میلیارد دلار از ثروت خود را وقف خیریه کرده است.

در همین حال تخمین زده می‌شود بنیاد بیل و ملیندا گیتس تاکنون ۴۶ میلیارد دلار صرف امور خیریه در سراسر دنیا کرده است.

© The Independent