سازمان بهداشت جهانی: پول‌بگیر چینی‌ها نیستیم

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید، این سازمان بیشتر «سیاسی» است تا یک «نهاد علمی»

تدروس آدانوم قبریسوس در دیدار با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین-Naohiko Hatta / AFP

سازمان بهداشت جهانی اتهامات وارده از سوی مایک پومپئو که گفته بود این سازمان پول‌بگیر چینی‌ها است و سوءمدیریت آنها موجب مرگ بریتانیایی‌ها شده را «قویا» رد کرد.

وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه در یک جلسه خصوصی با نمایندگان مجلس در لندن همچنین گفته بود رئیس این سازمان، دکتر تدروس آدانوم قبریسوس، با چین وارد توافقی شد که انتخاب وی را در سال ۲۰۱۷ تضمین کرد.

پومپئو گفت: «در شرایط فشار و اضطرار، نتیجه این می‌شود که بریتانیایی‌ها از دست می‌روند چون توافق کرده بودند». او هیچ گواهی بر ادعای خود نیاورد ولی تأکید کرد که اظهاراتش بر پایه «خبرهای قطعی سرویس اطلاعاتی» است.

وی افزود که سازمان بهداشت جهانی بیشتر «سیاسی» است تا یک «نهاد علمی».

یک سخنگوی این سازمان در واکنش به اظهارات پمپئو گفت: «سازمان بهداشت جهانی از چنین اظهاراتی مطلع نیست اما هر گونه حملات شخصی و ادعاهای بی‌پایه را قویا رد می‌کنیم.»

وی ادامه داد «این سازمان از کشورها می‌خواهد که بر موضوع دفع ویروس عالم‌گیر که جان انسان‌ها را گرفته تمرکز کنند.»

به گزارش بی‌بی‌سی اظهارات پومپئو در ژنو، مقر مرکزی سازمان بهداشت جهانی، با بهت و خشم مواجه شده و مقامات از بیم دامن زدن به اتهامات تمایلی به پاسخگویی ندارند.

نظرات پومپئو پس از آن مطرح شده که دونالد ترامپ تصمیم به قطع رابطه کامل آمریکا با این سازمان گرفت. جامعه بین‌المللی از این اقدام آمریکا حمایتی نکردند.

رئیس جمهور بارها این سازمان را در جریان بحران کرونا مورد حمله قرار داده و آنها را به تبعیت از چین و سوء مدیریت بحران کویید-۱۹ متهم کرده است.

دکتر دیوید نابارو، نامزد ریاست سازمان بهداشت جهانی در انتخابات ۲۰۱۷ که به عنوان نماینده انگلستان با دکتر تدروس رقابت کرد، می‌گوید ضروری است که تمام کشورها در مبارزه با این ویروس کشنده، که بیش از ۶۰۰ هزار نفر را در سراسر جهان از بین برده، با یکدیگر همکاری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی که با دیلی تلگراف گفتگو می‌کرد در دفاع از دکتر تدروس گفت: «من خودم از ۳۱ ژانویه به این طرف با او همکاری می‌کنم زیرا موضوع بسیار جدی است. و در تمام مدتی که با او کار کرده‌ام او را مردی منصف و پاسخگو در قبال تمام کشورها دیده‌ام که فقط به موضوعی که بیشترین اهمیت را دارد توجه می‌کند، و آن گذشتن از این ویروس عالم‌گیر است.»

او گفت: «من اصلا چنین اظهاراتی را که وزیر خارجه آمریکا مطرح کرده قبول ندارم.»

حملات مایک پومپئو در شرایطی مطرح شده است که دومینیک راب، وزیر خارجه انگلستان، منکر «اعمال زور» آمریکا برای اتخاذ موضع شدیدتر در قبال چین می‌شود.

آقای راب روز سه شنبه در پاسخ به سؤالی که می‌پرسید آیا مواضع اخیر انگلستان در برابر چین، نظیر تصمیم به خارج کردن شرکت هوآوی از شبکه جی‌۵، تحت تأثیر دولت ترامپ بوده گفت: «فکر نمی‌کنم بحث اعمال زور مطرح باشد. مایک و من همواره گفتگوهای سازنده‌ای داشته‌ایم و در واقع خیلی اوقات با یکدیگر هم‌نظر بوده‌ایم و خیلی خوب با هم کار می‌کنیم.»

پومپئو از کشورهای مختلف، از جمله انگلستان، خواسته است با تشکیل یک ائتلاف چین را وادار کنند رویه سیاسی خود را تغییر دهد.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «ما معتقدیم تمام جهان باید با یکدیگر همکاری کنند تا تضمین شود هر کشوری، از جمله چین، در نظام بین‌المللی طوری رفتار می‌کند که شایسته و سازگار با نظم بین‌المللی است.»

او همچنین از پاسخ انگلستان به چین در خصوص شرکت هوآوی و اجرای قانون امنیت ملی در هنگ‌کنگ استقبال کرد.

این مقام آمریکایی که روز سه‌شنبه با بوریس جانسون و دومینیک راب گفتگو کرد، گفت: شاهد «شکست آزادی‌های هنگ‌کنگ» بوده و «دیده است که حزب کمونیست چین به همسایگان خود زورگویی می‌کند.»

وی افزود: «می‌خواهم با استفاده از این فرصت به خاطر پاسخ اصولی بریتانیا به این چالش‌ها به دولت تبریک بگویم.»

© The Independent