پس از شش ماه، ایران جعبه سیاه را به فرانسه فرستاد

مکالمات احتمالی بین خلبان و برج مراقبت در بررسی پرونده بسیار مهم است

 محل سقوط هواپیما، شهرک لاله بین صباشهر و پرند در غرب تهران- Rouhollah VAHDATI / ISNA / AFP

معاون حقوقی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی برای تجزیه‌وتحلیل به فرانسه ارسال شد.

محسن بهاروند گفته مسئولان سازمان هواپیمایی روزجمعه ۲۷ تیرماه جعبه سیاه هواپیمای ۷۵۲ اوکراین را همراه با یک قاضی به پاریس فرستاده‌اند و قرار است روز دوشنبه سی تیر خواندن جعبه سیاه آغاز ‌شود.

بهاروند گفت که دولت فرانسه «همکاری بسیار خوب با هیئت ایران» داشته که جا دارد از آن‌ها، تشکر کنم.

پرواز شمارهٔ هفتصد و پنجاه و دو هواپیمایی اوکراین در هجده دی ۱۳۹۸ (هشت ژانویه ۲۰۲۰) فرودگاه بین‌المللی امام خمینی را به مقصد کی‌یف ترک کرد اما تنها چند دقیقه بعد سقوط کرد.

 مقامات ایرانی بعد از ۳ روز انکار، سرانجام پذیرفتند که پدافند سپاه پاسداران «به خاطر خطای انسانی» این هواپیما را هدف قرار داده و سرنگون کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 این هواپیما هدف ۲ موشک قرار گرفت که به فاصلهٔ چند ثانیه از سامانهٔ موشکی پدافند هوایی سپاه پاسداران شلیک شد. همهٔ صد و هفتاد و شش سرنشین این پرواز جان باختند.

بیش از ۶ ماه طول کشید تا مقامات ایرانی سرانجام با رمزگشایی جعبه سیاه موافقت کنند و اقدام عملی برای خواندن آن انجام دهند. این تأخیر باعث انتقاد اوکراین، فرانسه و کانادا و بازماندگان مسافران پرواز شده بود.

اکنون با بررسی اطلاعات ذخیره‌شده در جعبه سیاه مشخص خواهد شد که ادعاهای مقامات ایرانی در روزهای اولیه پس از سرنگونی هواپیما تا چه اندازه درست بوده است. رئیس کمیسیون حوادث در ایران (CAO) گفته بود قبل از سقوط هیچ‌گونه پیام اضطراری از هواپیما دریافت نشده است.

علی عابدزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی ایران نیز در روز سقوط گفت: آنچه برای ما محرز است و با اطمینان می‌توانیم بگوییم که موشکی به هواپیما برخورد نکرده است.

با توجه به فاصله زمانی بین ۲ موشک پرتاب‌شده، مکالمات احتمالی بین خلبان و برج مراقبت در بررسی پرونده بسیار مهم است.

قربانیان این سقوط از شهروندان ایران، افغانستان، اوکراین، کانادا، سوئد و بریتانیا بودند ازجمله ۱۵ کودک و یک نوزاد.

بیشتر از