ایران در رده هشتم فهرست بیشترین مرگ در کادر درمانی بر اثر کرونا

آمار رسمی ابتلای کادر درمان به کرونا در تهران ۴۵۰۰ نفر است

عفو بین‌الملل تاکید کرده که آمار جان‌باختگان در کادر درمانی احتمالا به مراتب بالاتر از آن چیزی است که در این گزارش اعلام شده است-عکس از تسنیم

سازمان عفو بین‌الملل ایران را در رده هشتم کشورهایی که بیشترین میزان مرگ‌ومیر کادر درمانی بر اثر ابتلا به کرونا را شاهدبوده‌اند، قرارداد.

پیش‌تر علیرضا زالی، فرمانده مقابله با کرونا در تهران از ابتلای ۴۵۰۰ نفر از کارکنان بهداشتی و درمانی در تهران به کرونا خبر داده بود.

این نهاد حقوق بشری در گزارشی آماری از کادر درمانی که در سراسر دنیا جان خود را از دست داده‌اند، به شرایط نامساعد کادر درمانی پرداخت و تاکید کرد که دولت‌ها باید نسبت به مرگ کارکنان اصلی سلامت که نتوانسته‌اند از آن‌ها در مقابل همه‌گیری کووید-۱۹ محافظت کنند، پاسخگو باشند.

بر اساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل که امروز، ۲۳ تیرماه ۱۳۹۹ منتشر شده، آمریکا (۵۰۷)، روسیه (۵۴۵)، بریتانیا (۵۴۰- از جمله ۲۶۲ مددکار اجتماعی)، برزیل (۳۵۱)، مکزیک (۲۴۸)، ایتالیا (۱۸۸)، مصر (۱۱۱)، ایران (۹۱)، اکوادور (۸۲) و اسپانیا (۶۳) کشورهایی هستند که بیشتر تعداد مرگ‌ومیر کادر درمان را داشته‌اند.

این سازمان تاکید کرده که این آمار کمتر برآورد کمیته‌ای از میزان مرگ‌ومیر کادر درمانی است. همچنین به این موضوع اشاره کرده که نوع جمع‌آوری آمار و گزارش‌دهی در کشورهای مختلف متفاوت است.

این در حالی است که نهم اردیبهشت‌ماه، نصرالله فتحیان، مدیر هماهنگی ستاد ملی کرونا، اعلام کرد تا کنون بیش از ۱۰۰ نفر از کادر پزشکی و پرستاری ایران در مقابله با کرونا جان خود را از دست داده‌‌اند.

دو ماه پیش نیز حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی ایران در توئیتر خود اعلام کرد، ۱۰۷ نفر از کادر درمانی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

پیش از آن، محمد شریفی مقدم، دبیر‌کل خانه پرستار به روزنامه رسالت گفته بود: «در خصوص آمار پرستاران مبتلا نمی‌توانیم رقمی را اعلام کنیم. آمارها کاملا امنیتی هستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عفو بین‌الملل در این بیانیه آورده‌است که تحلیل اطلاعاتی که در دست دارد نشان می‌دهد بیش از سه هزار نفر از کادر درمانی در سراسر دنیا بر اثر کووید-۱۹ جان‌باخته‌اند. 

گزارش این سازمان، همچنین به خشونت‌هایی که کادر درمانی در معرض آن قرارگرفته‌اند، اشاره می‌کند. دست‌کم در ۳۱ کشور مورد بررسی، حمله، تهدید به حمله به کادردرمانی یا اعتراض آن‌ها نسبت به شرایط ناایمن کاری گزارش شده‌است.

به‌عنوان نمونه، در مصر، در بازه زمانی ماه‌های مارس و ژوئن، دست‌کم ۹ نفر از کادردرمانی به‌طورخودسرانه دستگیر شده و در مقابل اتهام «انتشار اخبار دروغ» و «تروریسم» قرارگرفته‌اند. همه این افراد نسبت به ایمنی مردم و اقدامات دولت در مدیریت این همه‌گیری انتقاد کرده ‌بودند. در ایران نیز گزارش‌های متعددی در مورد بازداشت اعضای کادر درمانی به دلیل اطلاع‌رسانی درباره شیوع کرونا منتشر شده است.

علاوه بر این، در پاکستان چندین مورد خشونت علیه کادر درمانی و تخریب بیمارستان‌ها گزارش شده‌است. گزارش‌های مشابه بسیاری از جمله ریختن پودر سفیدکننده به صورت یک پرستار در فیلیپین به سازمان عفوبین‌الملل رسیده‌ است.

این گزارش به پرداخت‌های ناعادلانه کادردرمانی که در این شرایط دشوار مشغول به‌کارهستند، اشاره کرده ‌است. در این گزارش آمده که برخی کشورها مزایای مضاعفی برای کارکنان این بخش در زمان همه‌گیری کووید-۱۹ درنظرنگرفته‌اند و در برخی کشورها مزایا به همه تعلق نمی‌گیرد. از جمله در سودان جنوبی که دولت از ماه فوریه تا کنون حقوق پزشکان را نپرداخته ‌است.

بیشتر از