سازمان «بسیج» مسئول حفاظت از وزارت‌خانه‌های ایران

شورای عالی امنیت ملی از مهر ۹۸ وظیفه دفاع از مقر وزارت‌خانه‌ها را به بسیج سپرده

 رژه بسیج در روز ارتش، تهران - ATTA KENARE / AFP

حمیدرضا قریشی، فرمانده بسیج وزارتخانه‌ها و ادارات سپاه ویژه پایتخت، می‌گوید از مهرماه امسال «بسیج» مسئول محافظت و دفاع از مقر وزارت‌خانه‌های کشور خواهد بود. 

به گفته این مقام مسئول مصوبه‌ای در بسیج وزارتخانه‌ها موجود است که براساس آن شورای عالی امنیت ملی تعیین و تصویب کرده است که «بسیج عهده‌دار دفاع از مقر در همه وزارتخانه و ادارات است».

فرمانده بسیج وزارتخانه‌ها و ادارات سپاه ویژه پایتخت گفت که «این مصوبه شورای امنیت عالی در مهر ماه ۹۸ صادر شده است».

این مقام مسئول در سازمان بسیج هیچ توضیح دقیقی درباره جزئیات این مصوبه و شکل و شیوه اجرایی آن نداده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قریشی با اشاره به اینکه حوزه فعالیت «سپاه ویژه پایتخت» فقط در تهران بزرگ است، مدعی شده که‌ هر فعالیتی که بسیج وزارتخانه‌ها انجام می‌دهد «جنبه ملی پیدا می‌کند».

او ادعا کرده است که اقدامات سپاه ویژه پایتخت ، «الگویی» برای سایر شهر‌ها و استان‌های مملکت بوده است.

به گفته این فرمانده بسیج «چون در تهران ساختمان وزارتخانه‌ها در محیط سرزمینی سپاه محمد رسول‌الله، سپاه ویژه پایتخت، قرار دارد، بسیج وزارتخانه‌های تهران بزرگ عهده دار تامین امنیت و دفاع از مقر و تامین گروه‌های واکنش سریع برای مقابله با مخاطرات و حوادث غیرمترقبه در وزارتخانه‌ها و ادارات شده است».

حمیدرضا قریشی گفته: «بسیج وزارتخانه‌ها از بین ۳۰۰ هزار کارمند شاغل در تهران بزرگ تعداد ۱۷۵ هزار نفر را تاکنون موفق شده جذب و سازماندهی کند».

او مدعی شده است که «یکی از فعالیت‌هایی که بسیج وزارتخانه‌ها انجام می‌دهد، الگوسازی است».

این فرمانده بسیج در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت‌های این نهاد در دوران کرونا پرداخته است و به تعریف و تمجید از نیروهای بسیجی پرداخته است. 

پس از شروع کرونا در ایران نام بسیج در بسیاری از اخبار مربوط به همه‌گیری کرونا در کشور به گوش رسید؛ از اختراع ویروس‌یاب سپاه به گفته فرمانده کل این نهاد اختراع «دانشمندان بسیجی» بود تا عملیات ضدعفونی کردن معابر و برخی شهرهای کشور. 

در یک دهه گذشته اختیارات سازمان بسیج در زمینه‌های زیادی بیشتر شده است؛ از فعالیت‌های اقتصادی گرفته تا سپردن مسئولیت‌های امنیتی و پلیسی. «سازمان بسیج مستضعفین» در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران نهادی‌ست زیر مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. 

بیشتر از