انتقاد شدید از نخست‌وزیر پاکستان به خاطر «شهید» خواندن اسامه بن لادن

رهبر مخالفان سیاسی در واکنش به این سخن نخست‌وزیر پاکستان، بن لادن رهبر پیشین القاعده را «افراطی‌ترین تروریست» خواند

عمران خان نخست‌وزیر پاکستان - HANDOUT / PID / AFP

نخست‌وزیر پاکستان به خاطر آن‌که گفت ایالات متحده اسامه بن لادن را به «شهادت» رساند، با موج انتقاد سیاست‌مدارن مخالف خود روبه‌رو شده است.

بن لادن رهبر پیشین سازمان القاعده در ۲ مه ۲۰۱۱ در شهر ایبت‌آباد به دست نیروهای ویژه ایالت متحده کشته شد.

آقای خان روز پنج‌شنبه در مجلس نمایندگان و در سخنرانی بودجه این حرف را گفت و با تأکید بر این که ایالات متحده طی نبرد با تروریسم رفتار مناسبی با پاکستان نداشت، علت را نادرستی سیاست‌های رهبران قبلی پاکستان خواند.

نخست‌وزیر پاکستان در سخنرانی مجلس گفت: در جنگ با تروریسم همدوش ایالات متحده بودیم اما به این جا آمدند و او را به قتل رساندند، به شهادت رساندند و ... با ما بدزبانی کردند و ما را در جریان (حمله) قرار ندادند در حالی که در جنگ با تروریسم ۷۰ هزار نفر تلفات دادیم.

او افزود: ما آن جور از ایالات متحده در جنگ با تروریسم حمایت کردیم و در عوض توهین دریافت کردیم.... تمام ناکامی‌ها در افغانستان را به گردن ما انداختند. در افغانستان موفق نشدند و علناً ما را مسئول آن خواندند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای خان در سخنرانی‌اش واژه «شهید» را به کار برد که کلمه‌ای احترام‌آمیز خطاب به شخصی است که در راه ایمان خود جان می‌سپارد.

خواجه آصف رهبر مخالفان و وزیر خارجه پیشین از جمله سرزنش‌کنندگان نخست‌وزیر بود و بن لادن را «افراطی‌ترین تروریست» خواند.

آقای آصف در مجلس گفت: او کشور ما را به باد فنا داد و آقای خان او را شهید می‌خواند.

در پی سخنان جنجال‌برانگیز نخست وزیر پاکستان یکی از کنشگران پاکستانی هم در توییتر نوشت: مسلمانان سراسر جهان به علت موج اخیر تروریسم با برخوردهای تبعیض‌آمیز روبرو شده‌اند و بعد نخست‌وزیر ما با شهید اسلام خواندن اسامه بن لادن اوضاع را بدتر می‌کند.

آقای خان از زمان به دست گرفتن قدرت در اوت ۲۰۱۸ ادعا کرده است که رابطه پاکستان و ایالات متحده مبتنی بر احترام متقابل است و با دونالد ترامپ تفاهم مطلوبی دارد.

آقای خان گفت: اکنون کسی به ما توهین نمی‌کند.

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس

© The Independent