چگونه در شهر ۱۱ میلیون‌ نفری ووهان، ۶.۵ میلیون نفر آزمایش شدند؟

مقامات چینی معتقدند تست گسترده باعث اعتماد مردم برای بازگشت به زندگی عادی است

کسانی که در برابر انجام آزمایش مقاومت از خود نشان بدهند با محدودیت‌های دولتی درزمینهٔ کار و سفر مواجه خواهند شد-Hector RETAMAL / AFP

درحالی‌که در مقابله با ویروس کرونا، تست کردن مردم برای تشخیص این بیماری یکی از پایه‌های اصلی به شمار می‌رود، نحوه تست کردن در کشورهایی که موفق شده‌اند با استفاده از تست گسترده، تصویر دقیق‌تری از این بحران داشته باشند، می‌تواند نقشه راهنمای مناسبی باشد. برای همین تجربه شهر ووهان چین که در آن تقریباً  ۶.۵ میلیون نفر از شهر ۱۱ میلیون نفری تست‌شده‌اند، برای کارشناسان با شگفتی و همچنین کنجکاوی خاصی همراه بوده است. 

چنین میزانی از تست نمی‌توانست اتفاق بیفتد بدون بسیج کردن هزاران نفر از کارکنان پزشکی همچنین افرادی که برای این منظور استخدام‌شده‌ بودند. 

کارکنان پزشکی که با کیت‌های تست کرونا مجهز بوده‌اند در این شهر در مکان‌های عمومی مستقر شدند و ساکنان این شهر و ازجمله افراد مسن و افراد دارای معلولیت را مورد آزمایش قراردادند. این افراد در خط مقدم پیکار چین با این ویروس در شهر ۱۱ میلیون نفری ووهان به شمار می‌روند. شهری در مرکز چین، جایی که اپیدمی ویروس کرونا ازآنجا به‌جاهای دیگر سرایت کرد. تقریباً بعد از دو هفته، دولت به هدف خود که شش و نیم میلیون تست بوده، رسیده است. 

مردم در محله‌های خود در کنار چادرهایی که به این منظور تهیه‌شده‌ بود توسط افرادی که کاملاً به وسایل تجهیزات حفاظتی شخصی مجهز بود، تست کرونا دریافت کردند تا پس از یکی روز هم جواب آن را بگیرند. 

درحالی‌که در بسیاری از کشورهای جهان و ازجمله ایران، دولت‌ها با مشکل انجام تست در ابعاد گسترده مواجه هستند، دولت چین توانسته است کارزار شهری گسترده‌ای را به‌پیش ببرد تا از ظهور مجدد عفونت‌ ویروسی در این شهر جلوگیری کند، صرف‌نظر از آنکه هزینه چنین اقدامی چقدر باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش‌هایی که رسانه‌های چینی منتشر کرده‌اند، دولت چین در این زمینه موفق بوده است. آن‌ها هزاران نفر از کارکنان پزشکی و همچنین افراد دیگر را بسیج کردند و صدها میلیون دلار هزینه کردند تا چنین پروژه مهمی را به انجام برسانند. 

مقامات دولتی چین که همه هزینه‌های این پروژه تست کرونا را می‌پردازد، چنین پروژه‌ای را به‌عنوان یک محرک کلیدی برای بازسازی اعتماد لازم برای بازگشایی اقتصادی و همچنین بازگشت به سطحی از وضعیت طبیعی قلمداد می‌کند؛ اما متخصصین بهداشت عمومی با توجه به اینکه تعداد موارد عفونی پایین گزارش‌شده است، چنین اقدامی که منابع بسیار گسترده‌ای را طلب می‌کند، غیرضروری می‌دانند. 

برای همین است که بعدازاین همه تست تشخیص کرونا، تنها دویست نفر مبتلا به این ویروس شناسایی شدند که آن‌ها هم هیچ علائمی را از خود نشان نداده‌اند. 

این شهر در طی دو هفته گذشته روند تست کردن از شهروندان را سرعت بخشیده، برخلاف روندی که در هفته‌های اول شیوع ویروس در این شهر وجود داشت که طی آن دولت برای تهیه کیت‌های تست کرونا، با چالش جدی مواجه بود. 

اما آزمایشگاه‌های این شهر، از بررسی روزی ۴۶ هزار تست در روز، هم‌اکنون به ۱.۴۷ میلیون در روز جمعه رسیده‌اند. 

اگر بخواهیم مقایسه‌ای داشته باشیم می‌توانیم بگوییم که ایالت نیویورک تاکنون ۱.۷ میلیون نفر را از چهارم ماه مارس به این‌سو تست کرده است. 

اراده مقامات محلی در ووهان این است که هیچ‌کسی را بدون تست باقی نگذارند. آن‌ها منزل‌به‌منزل و مغازه به مغازه رفته‌اند و شهروندان را تست و همچنین نام آن‌ها را ثبت کرده‌اند. 

کسانی که در برابر انجام آزمایش مقاومت از خود نشان بدهند با محدودیت‌های دولتی درزمینهٔ کار و سفر مواجه خواهند شد. این هشداری است که مقامات محلی به شهروندان این شهر داده‌اند. اگر کسی آزمایش ندهد، نمی‌تواند به بانک‌ها و سوپرمارکت‌ها وارد شود. «کد سبز» برای افراد به معنی بازگشتن به زندگی عادی‌تر خواهد بود. 

مقامات ووهان همچنان گروهی کوچک از شهروندان این شهر را تشویق کردند که برای تست کردن تا روز سه‌شنبه ۲۶ ماه مه ثبت‌نام کنند. آن‌ها به مردم هشدار داده بودند که اگر چنین کاری را تا قبل از این مهلت انجام ندهند، آن‌ها مجبور خواهند بود که هزینه تست را خودشان بدهند. برای همین است که بسیاری از شهروندان از چنین تست‌های حمایت کرده‌اند اما در شهری که هرکسی به‌هرحال یکی را می‌شناسد که مبتلا شده یا جان خود را در برابر کرونا ازدست‌داده‌ باشد، مقاومت‌هایی هم صورت گرفته است. 

مقامات چین مردم را مطمئن ساخته‌اند که تست‌کردن آن‌ها باعث ابتلا به ویروس کرونا نخواهد شد. موضوعی که دغدغه برخی از شهروندان بوده است. تست‌ها در مکان‌های باز انجام‌شده است و به شهروندان زمان تست داده‌شده است تا به این صورت از تجمع افراد زیادی در یک محل خودداری شود. به‌علاوه ساکنان هر محله برای تست کردن، ملزم شده بودند که دمای حرارت بدن خود را بسنجند و همچنین از ماسک استفاده کنند و با دیگر افراد فاصله مناسبی داشته باشند. به‌علاوه کارکنان پزشکی هم موظف شده بودند که بعد از هر تست، دستکش‌های خود را عوض کنند. 

هزینه یک روز تعطیلی شهر ووهان برای اقتصاد تولیدی آن و همچنین بخش خدماتی، شش میلیارد یوآن معادل ۸۴۴ میلیون دلار است. برای همین می‌توان حدس زد که چنین اقداماتی، چگونه می‌تواند در بازگشت اقتصادی و ضرر بیشتر روزانه‌ای که به این شهر تحمیل می‌شود کمک کند. با تست بیشتر، مردم اعتماد بیشتری خواهند کرد که به بیرون بروند و فعالیت‌های خود را از سر بگیرند.