پیچیده‌تر شدن روابط میان عدنان زرفی و گروه‌های سیاسی وفادار به ایران

عراق در حال بیرون شدن از زیر سایه نفوذ ایران

گروه های وفادار به ایران سعی دارند از بحران کرونا، بهره برداری سیاسی کنند.‏ عکس از: ‏AFP‏

به نظر می رسد عمده ترین چالش و اختلاف نظر کنونی در صحنه سیاسی عراق، مسئله روابط عدنان زرفی، نخست وزیر جدید این کشور با آمریکا است و گروه های سیاسی وفادار به ایران با تمسک به همین بهانه، خواهان برکناری عدنان زرفی هستند و اصرار دارند که نخست وزیر جدید برای آن ها قابل پذیرش نیست و بایستی با شخصیت دیگری که موافقت همگان را با خود داشته باشد، جایگزین شود. البته گروه های سیاسی وابسته به ایران این حقیقت را می دانند که نخست وزیر آینده عراق نقش اول را در تعیین خطوط اساسی سیاست خارجی عراق با کشورهای جهان از جمله با ایران و آمریکا دارد و همسویی میان عدنان زرفی و واشنگتن می تواند منافع ایران در عراق را دچار چالش کند. به ویژه این که نخست وزیر جدید عراق مخالف حضور جناح های مسلح در کشور است و تأکید دارد که نقش تمام احزاب و گروه های عراقی را در دولت جدید مد نظر می گیرد.

با توجه به همین نگرانی، گروه های مخالف، از نخستین روز تعیین عدنان زرفی به عنوان نخست وزیر، مبارزات خود را به منظور وادار کردن وی به ترک منصب آغاز کردند و سعی دارند با مطرح کردن اتهامات و افترائات، مانع تشکیل دولت جدید عراق شوند. این گروه ها در گام نخست، عدنان زرفی را متهم به داشتن روابط با آمریکا کردند، سپس وی را به عنوان یک دلقک توصیف کردند و در اخیر تهدید به کشف پرونده های فساد مالی و اداری کردند که به ادعای آنان، عدنان زرفی در آن ها شریک بوده است. اما در این میان، ائتلاف "نصر" به رهبری حیدر العبادی، تلاش های احزاب سیاسی برای جایگزینی عدنان زرفی را به زیان ملت و در مغایرت با قانون اساسی کشور می داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، گفته می شود گروه های سیاسی شیعه مذهب مخالف با عدنان زرفی سعی دارند با استفاده از بهانه بیماری کرونا، عادل عبد المهدی را تا مدت دیگری در قدرت ابقا کنند، اما معترضان عراقی و سایر احزاب و گروه های سیاسی به شدت مخالف این طرح هستند.

البته عمد ترین چالش برای کابینه پیشنهادی عدنان زرفی، کسب رای اعتماد از مجلس است، زیرا گروه های سیاسی وفادار به ایران در پارلمان همچون ائتلاف "فتح" به رهبری هادی العامری، ائتلاف "دولت قانون" به رهبری نوری المالکی و جناح "عطاء" به رهبری فالح فیاض به هیچ صورتی حاضر به دادن رای اعتماد به کابینه عدنان زرفی نبوده و نمایندگان گروه های دیگر را نیز تشویق به عدم رای دادن به کابینه عدنان زرفی خواهند کرد.

اما مقتدی صدر، رهبر جریان "صدر" تا هنوز با عدنان زرفی ابراز مخالفت نکرده و ائتلاف "نصر" به رهبری حیدر العبادی، حمایت خود را از وی اعلام داشته است، در حالی که عمار الحکیم رهبر جریان "حکمت ملی" در انتظار نتایج گفت و گوها میان جناح های سیاسی است. افزون بر آن، احزاب سیاسی سنی مذهب و کردها تا کنون هیچ مخالفتی با تعیین عدنان زرفی به عنوان نخست وزیر ندارند.

در همین راستا، کریم المحمداوی، نماینده ائتلاف "فتح" در مجلس می گوید: عدنان زرفی یک دلقک آمریکایی است و تعیین وی به عنوان نخست وزیر، عراق را به سوی تباهی و فساد سوق می دهد و همین ویژگی باعث مخالفت گروه های سیاسی شیعه مذهب با وی شده است. وی تأکید دارد که با توجه به حضور گسترده مخالفان در پارلمان عراق، عدنان زرفی به هیچ صورتی قادر به کسب رای اعتماد مجلس نخواهد بود.

در همین حال، عدنان زرفی در صحبتی که در مورد اولویت های دولت جدید عراق داشت، خاطر نشان کرد که در صورت کسب رای اعتماد از مجلس، عمده ترین اولویت، بازگرداندن اعتماد جامعه بین المللی به کشور است و در گام دوم، پرونده سرکوبی و قتل معترضان مورد پیگیری قرار می گیرد و البته سعی می شود تا تمام نیروهای های سیاسی در دولت جدید نقش داشته باشند.

در جریان گفت و گو با شماری از رسانه ها، عدن زرفی در پاسخ به این که برخی از گروه ها وی را به عنوان یک گزینه آمریکایی می دانند، گفت: من هرگز یک گزینه آمریکایی نیستم بلکه یک گزینه کاملا عراقی هستم و هدف اساسی من برآورده شدن اهداف والای ملی است. وی افزود: تلاش خواهم کرد تا روابط عراق را با کشورهای عربی، اسلامی و جامعه جهانی بر اساس احترام متقابل گسترش دهم و البته نباید فراموش کرد که عراق با چالش ها و تهدید های زیادی رو به رو است و عدم رسیدگی به حل این چالش ها می تواند برای کشور، مخاطره آمیز و پرهزینه تمام شود.

در پیوند به این موضوع، احمد الشریفی، نویسنده عراقی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: دولت عراق از این بیش نمی تواند در برابر ایران و آمریکا سیاست دوگانه داشته باشد و همین امر باعث شده است تا عدنان زرفی با تأکید بر گسترش روابط با آمریکا بر پایه احترام متقابل، موضع خود را در این عرصه، مشخص کند. شکی نیست که موضع گیری عدنان زرفی با مخالفت شدید گروه های وابسته به ایران رو به رو می شود اما بعید به نظر می رسد که این مخالفت، مانع تصویب کابینه جدید در مجلس شود.

وی با اشاره به اینکه "ایران نمی خواهد عراق را از دست بدهد" گفت: دولت ایران به این حقیقت پی برده است که پس از آغاز اعتراضات مردمی و کناره گیری عادل عبد المهدی از سمت نخست وزیری، عراق در حال بیرون شدن از زیر سایه کنترل ایران است و تهران با در نظر داشت همین تحول، سعی می کند نفوذ خود را در عراق تا آن جا که ممکن است حفظ کند تا این که همه چیز را از دست ندهد. البته انتظار می رود که در صورت فراهم شدن زمینه مشارکت در دولت جدید، گروه های سیاسی وفادار به ایران نیز به کابینه پیشنهادی عدنان زرفی رای اعتماد بدهند.

از سوی دیگر، فلاح الذهبی، نویسنده و روزنامه نگار عراقی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت: در گذشته ایران می توانست تأثیر گذاری بیشتری در تحولات عراق داشته باشد اما اکنون که نفوذ ایران و متحدانش در عراق به صورت چشمگیری کاهش یافته است، تهران نمی تواند نقش قابل ذکری در تصمیم گیری های بزرگ دولت عراق داشته باشد. افزون بر آن، تداوم تحریم های اقتصادی، بحران شیوع بیماری کرونا و بروز مخالفت ها در داخل، رژیم ایران را به شدت ناتوان کرده است، بنابر این، گروه های سیاسی وابسته به ایران جز سازش با وضعیت کنونی و پذیرش اقدامات اتخاذ شده، چاره ای دیگری نخواهند داشت. در واقع، نفوذ سیاسی و اجتماعی گروه های عراقی وفادار به ایران عملا کاهش یافته و تنها گزینه ای که این گروه ها می توانند به آن دست بزنند، پرتاب موشک است، مسئله ای که باعث مخالفت بیشتر همگان با آن ها می شود و پیامدهای آن، حضور این نیروها را برای همیش پایان می دهد.

در همین حال، جبار المشهدانی، نویسنده و روزنامه نگار عراقی معتقد است که تعیین عدنان زرفی به عنوان نخست وزیر جدید عراق، ضربه ای بزرگی به گروه های سیاسی وفادار به ایران محسوب می شود، زیرا این گروه ها سعی داشتند با ایجاد هرج و مرج، عادل عبد المهدی را در قدرت حفظ کنند تا مسیر بهره برداری برای تأمین منافع ایران در عراق همچنان هموار بماند.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia