پمپئو برای پایان دادن به بحران سیاسی افغانستان وارد کابل شد

بیانیه‌های ایران و روسیه درباره انتخابات می‌تواند از عوامل سفر غیرمنتظره پمپئو باشد

مایک پمپئو ساعتی پیش وارد کابل شد تا نقطه پایانی بر دو موضوع جنجال برانگیز در این کشور بگذارد. خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که وی با هدف حل و فصل بحران سیاسی کشور و پرداختن به گفتگوهای صلح با طالبان شورشی و گسترش بیماری کرونا به این کشور سفر کرده است.

سفر غیرمترقبه آقای پمپئو به کابل می تواند نقطه پایانی بر بحران سیاسی پیش آمده توسط گروههای موازی و رقیب اشرف غنی بگذارد که با اعلام دولت خود خوانده در صدد تضعیف  دولت مرکزی و خدشه دار شدن گفتگوهای صلح با طالبان هستند. آقای پمپئو پیش از این نیز هشدار داده بود که دولت آمریکا با تشکیل حکومت موازی مخالف است.

پس از انجام تحلیف دوگانه ریاست جمهوری در کابل یکی توسط اشرف غنی و دیگری توسط عبدالله عبدالله، مایک پومپئو، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ایالات متحده با تشکیل یک دولت موازی در افغانستان مخالف است و از حاکمیت ملی و یکپارچگی افغانستان حمایت می کند.

در روزهای گذشته نیز با دیده شدن تحرکاتی از سوی ایران و روسیه که وزارت خانه هر دو کشور با دادن بیانیه ای در روز یکشنبه بی ثباتی سیاسی در افغانستان را ناشی از «بی توجهی آمریکا به مشکلات موجود در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور» دانسته بودند می تواند دلیل دیگری برای سفر وزیر خارجه آمریکا به کابل باشد.

یکشنبه شب وزارت خارجه افغانستان در تویتی خطاب به بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی نوشت؛ «توقع نمی‌رفت که ایران چنین دید سطحی نسبت به قضایا و مسایل افغانستان داشته باشد.»

اخراج دو دیپلمات ایرانی از کابل، به دلیل دخالت مستقیم در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، آنگونه که منابع مطلع به ایندیپندنت فارسی گزارش داده بودند، می تواند یکی از عوامل صدور بیانیه توسط تهران باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، تفاهمی که نماینده وزارت خارجه آمریکا، زلمی خلیل زاد با طالبان در دوحه قطر، بدست آورده بود با آزاد نشدن زندانی های طالب و بحران سیاسی فعلی در کابل در معرض تهدید از هم پاشیده شدن قرار دارد.

رهایی پنج هزار شورشی طالب می تواند باعث تضمین ادامه گفتگوهای صلح با طالبان شده و از سوی دیگر به دلیل نگرانی ها از شیوع بیماری کرونا در میان زندانیان می تواند دلیل خوبی برای آقای غنی و وزیر خارجه آمریکا در تسریع روند آزاد کردن آنها باشد.

بیشتر از