نقش قاسم سلیمانی در سرکوب؛ از تقدیر فرمانده تا تکذیب سخنگوی سپاه

محمدعلی جعفری: «حاج قاسم» برای مقابله با ضد انقلاب در کف خیابان بود

قاسم سلیمانی و محمدعلی جعفری-عکس از شبکه‌های اجتماعی

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران در واکنش به اظهارات محمدعلی عزیزجعفری، درمورد نقش قاسم سلیمانی در سرکوب اعتراض‌های مردمی، متن مکتوب توییت فرمانده سابق سپاه را تکذیب کرد.

جعفری در این توییت به روشنی به حضور سلیمانی در قرارگاه ثارالله اشاره کرده و می‌گوید، فرمانده سابق سپاه قدس در کف خیابان با ضد انقلاب مقابله کرد و اقدامات موثری برای کنترل به گفته او «ناامنی» و «آشوب» انجام داد.

اشاره فرمانده سابق سپاه پاسداران به اعتراض‌هایی است که به فاصله یک دهه در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۸ اتفاق افتاد. قرارگاه ثارالله، مهمترین واحد امنیتی زیرمجموعه سپاه نقش مهمی در سرکوب این اعتراض‌ها داشت.

با این حال رمضان شریف مدعی شد محتوی این توییت صحت ندارد و توجیه او نیز این است که «حاج قاسم» در قرارگاه ثارالله مسئولیت و حضور نداشته است. سخنگوی سپاه ادعا می‌کند که سلیمانی در حوزه برون مرزی و سپاه قدس و کمک به جبهه مقاومت فعال بوده است.

پیش از رمضان شریف نیز تردید‌هایی در مورد واقعی بودن حساب کاربری جعفری مطرح شده بود که کانال تلگرامی خبرگزاری فارس آن را تکذیب کرد و گفت این حساب جعلی نیست.

اکنون ۴۰ روز پس از کشته شدن قاسم سلیمانی در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در عراق،‌ بار دیگر موضوع نقش او در سرکوب معترضان مورد توجه قرار گرفته است. آن هم در زمانی که تلاش گسترده‌ای برای به تصویر کشیدن چهره‌ای محبوب و مورد حمایت همه اقشار مردم از سوی بازوهای تبلیغاتی جمهوری اسلامی انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما قبل از توییت جعفری و تلاش‌هایی که برای تکذیب آن انجام شد،‌ محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران به نقش سلیمانی در سرکوب در ماجرای کوی دانشگاه اشاره کرده بود.

قالیباف که به نقش چوب‌زنی خود پشت موتور در مقابله با معترضان افتخار می‌کند، می‌گوید در حوادث کوی دانشگاه همراه با قاسم سلیمانی به محمد خاتمی، رئیس‌جمهور وقت نامه نوشت که اگر در سرکوب اعتراض‌ها قوی‌تر عمل نکند، ‌خود دست به کار می‌شوند.

قالیباف همچنین گفته است که بیشترین حرکت برای جلوگیری از حادثه را او و قاسم سلیمانی از شنبه تا پنجشنبه انجام داده‌اند.

این در حالی است که آسوشیتدپرس نیز در گزارشی به نقش سلیمانی در مهار اعتراض‌های داخلی در ایران اشاره کرده است. این خبرگزاری آمریکایی به نقل از منابع خود گزارش داد که سلیمانی در سفرهای مکرر به عراق در جریان اعتراض‌های مردمی گسترده در این کشور به مقامات عراقی گفته بود: «ما در ایران می‌دانیم چگونه اعتراض‌ها را کنترل کنیم».

بیشتر از