افت ۱۰ میلیونی بینندگان سخنرانی سالانه ترامپ نسبت به سال گذشته

سخنرانی امسال ترامپ در کنگره حدود ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیننده داشت

 آقای ترامپ به آمار تماشای تلویزیونی اهمیت بسیاری می‌دهد- Olivier DOULIERY / AFP

با آن که همه چیز برای تمام و کمال برگزار شدن سخنرانی سالانه وضعیت کشور از پیش طراحی و در نظر گرفته شده بود تا مخاطب‌های تلویزیونی را میخکوب کند، اما سخنرانی سالانه دونالد ترامپ در کنگره، تاکنون کمترین امتیاز مخاطبان را دریافت کرده است. 

بنا به گزارش جدید شرکت تحقیقاتی «نیلسن»، سخنرانی سالانه رئیس‌ جمهوری آمریکا در کنگره، در شامگاه سه‌شنبه حدود ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیننده داشت. این رقم نسبت به سخنرانی سالانه وضعیت کشور دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۹، ده میلیون نفر کاهش یافته است. سال گذشته ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از طریق تلویزیون سخنرانی سالانه رئیس‌ جمهوری را تماشا کردند. 

 علی‌رغم آن که سومین دادگاه استیضاح رئیس‌ جمهوری در ایالات متحده علیه ترامپ در جریان بود، و اعلام چند نکته غافلگیرکننده در سخنرانی، از جمله اعلام وام‌های دانشجویی، و اعطای مدال آزادی ریاست جمهوری، اما میزان استقبال مخاطبان تلویزیونی از آن نسبت به سه سال گذشته ریاست جمهوری کاهش چشمگیری داشته است.

 آقای ترامپ به آمار تماشای تلویزیونی اهمیت بسیاری می‌دهد. او در گذشته و در دوران کاری خود، همواره از نرخ تماشای تلویزیونی به عنوان ابزاری برای تحقیر منتقدان یا دشمنان خود استفاده کرده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌ جمهوری آمریکا همچنین به اشتباه ادعا کرده است که نرخ تماشای تلویزیونی سخنرانی سالانه او در سال ۲۰۱۸ «بالاترین در تاریخ» بوده است. در حالی که بالاترین نرخ تماشای تلویزیونی، به سخنرانی سالانه وضعیت کشور باراک اوباما در سال ۲۰۱۰ تعلق دارد.

 سخنرانی اخیر آقای ترامپ یک صحنه کاملا طراحی شده تلویزیون‌پسند بود و همراه بود با لحظات احساسی، مثلا ورود یک نظامی آمریکایی به سالن و دیدار با خانواده‌اش بعد از یک ماموریت هفت ماهه، تا اشک حاضران را درآورد.  

 دونالد ترامپ به ایمی ویلیامز، همسر گروهبان تانسند ویلیامز که به عنوان مهمان در سالن سخنرانی حضور داشت، گفت:‌ «خوشحالم به اطلاع شما برسانم که همسرتان از ماموریت برگشته است و امشب در اینجا با ماست. بیشتر از این نتوانستیم معطلش کنیم.» 

این سخنان همراه بود با دیدار احساسات‌برانگیز این پدر ارتشی، همسر و فرزندانش، و حاضران در سالن کنگره به احترامشان ایستادند و برایشان دست زدند. 

آقای ترامپ همچنین  با اهدای مدال آزادی ریاست جمهوری به راش لیمبو، مجری شناخته‌شده و محافظه کار رادیو، بحث‌برانگیز شد. آقای لیمبائو به پراکندن احساسات نژادپرستانه و ضدمهاجران متهم شده است. در جریان سخنرانی سالانه رئیس‌ جمهوری آمریکا، ملانیا ترامپ، بانوی اول آمریکا، مدال را بر گردن راش لیمبو انداخت. 

مدال آزادی ریاست جمهوری، یک جایزه پرافتخار است که به چهره‌های شناخته‌شده حقوق بشری مانند رزا پارکس و مارتین لوترکینگ اهدا شده است. 

آقای لیمبائو که به تازگی به سرطان پیشرفته مبتلا شده است، وقتی نام خود را در سخنرانی آقای ترامپ شنید، شگفت‌زده شد. 

رئیس‌ جمهوری آمریکا در این سخنرانی همچنین به یک دختربچه کلاس چهارمی یک بورس تحصیلی موسوم به «بورس فرصت» اهدا کرد که به او امکان می‌دهد در یک مدرسه عمومی یا خصوصی تحصیل کند. 

  آقای ترامپ گفت:‌ «امشب مفتخرم اعلام کنم که یک بورس فرصت فراهم شده است. این بورس متعلق به تو است و به زودی می‌توانی به هر مدرسه‌ای که بخواهی بروی.»

گفته می‌شود که این بورس تحصیلی مستقیما و تمام‌وکمال، از سوی وزیر میلیاردر آموزش و تحصیل، خانم بتسی دیواس اهدا شده است. 

© The Independent