اطلاع‌رسانی درباره پرونده فساد مالی فرزندان مقام قضایی به «مصلحت» مشروط شد

سخنگوی قوه قضاییه: انتشار محتویات این دادگاه به دلیل «محدودیت و ممنوعیت قانونی» ممکن نیست

اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه‌ــ جماران

اصغر جهانگیر، سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی، در نشست خبری روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت، غیرعلنی بودن دادگاه فرزندان محمدمصدق کهنمویی، معاون اول سابق رئیس قوه قضاییه، را انکار کرد و مدعی شد که نمایندگان رسانه‌ها و دیگر افراد می‌توانند آزادانه در این دادگاه شرکت کنند، با این حال اذعان کرد که انتشار محتویات این دادگاه و برخی دادگاه‌های دیگر به دلیل «محدودیت و ممنوعیت قانونی» ممکن نیست.

رئیس قوه قضاییه وعده داده بود که اطلاعات مربوط به دادگاه فرزندان معاون اول سابق رئیس قوه قضاییه، بعد از برگزاری جلسات دادگاه منتشر شود.

محمدمصدق کهنمویی اواخر اسفند، ماه‌ها پس از افشای رسوایی فساد مالی فرزندانش تحت فشار افکار عمومی استعفا کرد. پس از آن، مرکز رسانه قوه قضاییه در اطلاعیه‌ای مدعی شد که این مقام قضایی «به منظور جلوگیری از ایجاد هرگونه شائبه اعمال نفوذ یا تاثیرگذاری در پرونده فرزندانش و سوءاستفاده معاندان و بدخواهان» از سمتش کناره‌گیری کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری روز چهارشنبه، ادعای بی‌طرفی دستگاه قضایی در پرونده فرزندان کهنمویی را مطرح کرد، با این حال افزود که انتشار اطلاعات این دادگاه فقط تحت «شرایط خاص» امکان‌پذیر است و این اطلاعات چنانچه دادگاه «مصلحت» بداند، منتشر می‌شود.

اصغر جهانگیر در نشست خبری روز چهارشنبه به سوالی درباره پرونده‌ باغ شیراز که گفته می‌شود، تعدادی پزشک در آن به دلیل مصرف نوشیدنی‌های الکلی مسموم شده‌اند، پاسخ داد و گفت صاحب باغ که تهیه‌کننده نوشیدنی بود، دستگیر و باغ نیز پلمب شده است. او در ادامه افزود که این پرونده در دادسرای شیراز مطرح شده و سه نفر با اتهام «مشارکت در قتل، خریدوفروش و شرب خمر» دستگیر و سایر افراد مرتبط احضار شده‌اند.

پس از انتشار خبر مسمومیت شماری از پزشکان در شیراز با مشروب تقلبی و فوت یک پزشک زن به همین دلیل، مسئولان جمهوری اسلامی بار دیگر توپ را در زمین مردم انداختند و بدون اشاره به محدودیت‌هایی که برای واردات و تولید نوشیدنی‌های مجاز در ایران وضع کرده‌اند، مصرف‌کنندگان مشروب‌های تقلبی را سرزنش کردند. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، هم پزشکان مسموم را «عالم بی‌‌عمل» خواند و جلال رضوی‌مهر، رئیس مجمع نمایندگان طلاب، از قوه قضاییه خواست آنان را «حد» بزند.

مصرف‌کنندگان الکل در جمهوری اسلامی به حد یا همان شلاق خوردن محکوم می‌شوند و این مجازات جایگزینی ندارد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره جزئیات پرونده باغ شیراز توضیح بیشتری نداد و در ادامه ترخیص روغن‌های آلوده را نیز تکذیب کرد و مدعی شد که این روغن‌ها «استاندارد لازم» را داشتند. به گفته این مقام قضایی، این روغن‌ها اکنون در انبار نگهداری می‌شوند و «به‌زودی تعیین تکلیف خواهند شد».

ترخیص و توزیع ۴۷ هزار تن روغن‌ آلوده از موضوع‌های خبرساز هفته‌های اخیر بود. سخنگوی قوه قضاییه در حالی ادعای سالم بودن این روغن‌ها را مطرح کرد که یوسف صادقیان،‌ مشاور امور فنی و سیاست‌گذاری اداره کل فراورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، روز نوزدهم اردیبهشت آلوده بودن روغن‌ها را تایید کرده و گفته بود که این محموله «از نظر سازمان غذا و دارو، امکان ترخیص و مصرف ندارد».

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده کوروش کمپانی نیز گفت که تاکنون پنج هزار و ۳۰۰ شکایت علیه این شرکت و مالکانش در دستگاه قضایی مطرح شده و پرونده در حال رسیدگی است. جهانگیر در ادامه افزود که شناسایی اموال متهم در خارج و داخل کشور در دستور کار است و «ضابطان قضایی در تلاش‌اند اموال مردم را بازگردانند».

او همچنین مدعی شد که مجازات بابک زنجانی مطابق با تبصره ذیل ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی تبدیل شده است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره مهدی افشارنیک، روزنامه‌نگار زندانی، نیز گفت که اتهام‌های او به وظایف خبرنگاری‌اش ارتباط ندارد و امنیتی است.