عربستان سعودی «سالروز تاسیس نخستین دولت سعودی» را روز پنجشنبه جشن می‌گیرد

ملک سلمان روز پنجشنبه ۲۲ فوریه را به‌مناسبت «تشکیل نخستین دولت سعودی» در سال ۱۷۲۷ «روز تاسیس» نام‌گذاری ‏کرده است

جشن روز تاسیس عربستان سعودی-خبرگزاری دولتی عربستان سعودی

عربستان سعودی روز پنجشنبه ۲۲ فوریه سالروز تاسیس این کشور و نخستین دولت سعودی را در پایتخت تاریخی‌اش «درعیه» جشن می‌گیرد. نزدیک به سه قرن پیش، در سال ۱۱۳۹ هجری قمری (۱۷۲۷ میلادی)، امام محمد بن سعود کشور و دولت عربستان سعودی در این شبه‌جزیره را پایه‌گذاری کرد.

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، چند سال پیش با صدور فرمان سلطنتی، ۲۲ فوریه را «روز تاسیس» نام‌گذاری کرد تا سالروز شکل‌گیری نخستین دولت سعودی به همت امام محمد بن سعود گرامی داشته شود.

اقدام پادشاه عربستان سعودی در نام‌گذاری «روز تاسیس» همچنین تاکیدی بر ریشه‌های تاریخی این کشور و خاندان سلطنتی آل سعود است که سلسله حکومت‌های آن به نزدیک به ششصد سال پیش باز می‌گردد، زمانی که مانع المریدی، سیزدهمین جد خاندان سلطنتی، اقدام به ساختن شهر «درعیه» کرد.

شبکه العربیه در گزارشی از سالروز تاسیس عربستان سعودی، با اشاره به زندگی‌نامه امام محمد بن سعود، به تیزبینی او در دوره زندگی و تاسیس اولین دولت سعودی اشاره کرد. به نوشته العربیه، امام محمد بن سعود از زمانی که به قدرت رسید به بررسی امارات اطراف و برنامه‌ریزی برای تغییر در شبه‌جزیره عربستان پرداخت.

«ایجاد مسیری جدید در تاریخ منطقه» بر پایه اتحاد، آموزش، گسترش فرهنگ، تقویت ارتباط بین جوامع، و حفظ امنیت بخشی از اقدامات موسس نخستین دولت سعودی بود. شخصیت و اقدامات او همچنین نشان‌دهنده شخصیت برون‌اندیش، تدبیر، و آینده‌نگری‌اش است.

امام محمد بن سعود بن محمد بن مقرن در سال ۱۰۹۰ هجری قمری (۱۶۷۹ میلادی) متولد و در شهر تاریخی «دیریه» بزرگ شد.

او که به صفات بسیاری چون دین‌داری، خیرخواهی، قدرت نفوذ، و شجاعت شهرت داشت در دوره جوانی در کنار پدرش در مدیریت امارت تجربه‌های بسیاری کسب کرد. به همین سبب آگاهی و اشراف کامل به شرایط امارت پیدا کرد. در جریان هجوم نیروهای قبایل سعدون به «دیریه»، او در دفاع از این شهر و شکست دادن مهاجمان شرکت داشت.

امام محمد بن سعود در ادامه تاریخ تلاش‌های اجدادش که شهر دیریه را ساخته بودند، بر آن حکومت کرده بودند، و آن را به امارتی گسترده تبدیل کرده بودند، در اواسط سال ۱۱۳۹ هجری قمری (فوریه ۱۷۲۷ میلادی) و در شرایطی به قدرت رسید که دیریه به دلایل گوناگون دچار ضعف و تفرقه شده بود. همچنین، شیوع طاعون در شبه‌جزیره عربستان به مرگ شمار بسیاری از مردم منجر شده بود.

با این همه، امام محمد بن سعود توانست بر همه این چالش‌ها غلبه کند و دیریه را متحد کند. او با گسترش دادن دایره حکمرانی‌اش و ایجاد ثبات در منطقه توانست نخستین دولت سعودی را تاسیس کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از برجسته‌ترین اقدامات امام محمد بن سعود این بود که دیریه را، که به دو بخش و دو حکومت تبدیل شده بود، بار دیگر متحد کرد و زیر چتر یک حکومت درآورد. او همچنین با غلبه بر چالش‌های داخلی، به امور اقتصادی دیریه سر و سامان داد و به بهبود اوضاع جامعه دیریه همت گماشت.

موسس نخستین دولت سعودی همچنین پس از ساختن محله‌ جدید و باشکوه «الطرفیه» بعد از سال‌ها مرکز حکومت را به این محله منتقل کرد. هم‌زمان، دیواری پیرامون دیریه ساخت تا این شهر را از حمله‌ و تهاجم خارجی در امان نگه دارد.

امام محمد بن سعود در فاصله سال‌های ۱۱۵۹ تا ۱۱۷۹ هجری قمری (حدود ۱۷۴۶ تا ۱۷۶۵ میلادی) تلاش‌هایش برای گسترش اتحاد در شبه‌جزیره عربستان را افزایش داد. او با رهبری کردن جنگ‌های اتحاد، قلمرو حکمرانی نخستین دولت سعودی را به اکثر مناطق شبه‌جزیره عربستان سعودی گسترش داد.

در این لشکرکشی‌‌ها، امام محمد بن سعود ضمن مقابله با نیروها و قبایلی که قصد حمله به دیریه داشتند، امنیت تجارت و راه‌های حج را تامین کرد و نجد را به منطقه‌ای امن بدل کرد.

امام محمد بن سعود شش فرزند پسر به نام‌های عبدالعزیز، عبدالله، سعود، فیصل، علی، و مرخان، و دو دختر به نام‌های حیا و طرفا داشت. او پس از چهل سال حکومت و تاسیس «نخستین دولت سعودی» در شبه‌جزیره عربستان، در سال ۱۱۷۹ هجری قمری (۱۷۶۵ میلادی) درگذشت.

بیشتر از جهان