هکرهای جمهوری اسلامی چگونه به‌کمک هوش ‏مصنوعی برنامه‌های تلویزیونی را در امارات، کانادا و بریتانیا مختل کردند؟

همکاری‌های سایبری هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران با یگان‌های ‏سایبری حزب‌الله لبنان پس از شروع جنگ در نوار غزه افزایش یافته است

یک هفته پس از آنکه روزنامه گاردین به‌نقل از داده‌‌های مرکز تحلیل تهدیدهای شرکت مایکروسافت نوشت که یک گروه هکری وابسته به‌ جمهوری اسلامی ایران با استفاده از هوش مصنوعی محتوای خبری جعلی تولید و در کشورهای دیگر منتشر کرده است، حالا شبکه خبری فرانس‌۲۴ اطلاعات بیشتری از دامنه حمله سایبری ماه دسامبر گروه هکری موسوم به «طوفان شنی پنبه‌ای» و فعالیت آن‌ها منتشر کرده است.

شبکه خبری فرانس‌۲۴ روز چهارشنبه ۱۴ فوریه (۲۵ بهمن) در گزارشی به‌نقل از داده‌های شرکت فناوری مایکروسافت نوشت که اقدام چند ماه پیش هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران در تولید محتوای جعلی نشان می‌دهد که حوزه عملیات سایبری حکومت ایران از زمان شروع جنگ در نوار غزه گسترش سریع و چشمگیری یافته است.

به‌گزارش فرانس‌۲۴، یک بیننده تلویزیون بی‌بی‌سی بریتانیا در شهر دوبی در امارات متحده عربی به روزنامه خلیج‌ تایمز گفته است: «ساعت ۱۰:۳۰ شب داشتم اخبار بی‌بی‌سی را تماشا می‌کردم که برنامه ناگهان قطع شد و به‌دنبال آن تصاویر دلخراشی از فلسطین بر صفحه‌ نمایش ظاهر شد. من حیرت‌زده داشتم تماشا می‌‌کردم. بلافاصله یک مجری مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی یک بولتن خبری خواند.»

بر اساس یافته‌های شرکت مایکروسافت، این نخستین بار است که یک گروه هکری وابسته به جمهوری اسلامی ایران از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در طراحی و اجرای حمله‌های سایبری استفاده کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاربر دیگری به همین منبع خبری گفته است که در هنگام حمله سایبری و پخش ناگهانی تصویرهای دلخراش از صفحه تلویزیون، فرزندش نیز حضور داشته و او نتوانسته جلوی او را بگیرد که این تصاویر خشن را نبیند. این کاربر به روزنامه خلیج‌ نیوز گفته است: «هر کانالی را که می‌زدم همان محتوا پخش می‌شد.»

یافته مرکز تحلیل تهدید‌های شرکت مایکروسافت نشان می‌دهد که ایجاد اختلال در پخش تلویزیونی به‌دست عوامل وابسته به جمهوری اسلامی ایران علاوه بر امارات متحده عربی در کشورهای بریتانیا و کانادا نیز گزارش شده است.

بر اساس یافته‌های مایکروسافت، عوامل گروه هکری «طوفان شنی پنبه‌ای» در حمله سایبری-تلویزیونی ماه دسامبر در امارات متحده عربی و بریتانیا و کانادا دست داشته‌اند.

گروه هکری «طوفان شنی پنبه‌ای»، که گفته می‌شود به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وابسته‌ است، به‌‌دلیل تلاش برای اخلال در سامانه‌های مرتبط با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا در فهرست تحریم‌‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا قرار دارد.

بر اساس گزارش‌ها، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد همکاری‌های سایبری  عوامل و هکرهای وابسته به جمهوری اسلامی ایران با یگان‌های سایبری حزب‌الله لبنان پس از شروع جنگ در نوار غزه افزایش یافته است.

بیشتر از جهان