واکنش ها به برپایی نماز در اردوگاه آشویتس

محمد العیسی، دبیرکل اتحادیه جهانی جهان اسلام و وزیر پیشین دادگستری عربستان، روز پنجشنبه از آشویتس دیدار کرد

دبیرکل اتحادیه جهان اسلام در مراسم یادبود هولوکاست.عکس: کمیته یهودیان آمریکا

به گزارش بی‌بی‌سی عربی، روز پنجشنبه محمد العیسی، دبیرکل اتحادیه جهان اسلام، در مراسم هفتادوپنجمین سال آزادی زندانیان از اردوگاه آشویتس در لهستان بازدید کرده است.

هیئتی از مسلمانان، محمد العیسی، که پیش‌تر وزیر دادگستری عربستان بود را در این مراسم همراهی می‌کرد.

در پی این بازدید ، ویدیویی از العیسی در شبکه‌های اجتماعی پخش شد که او و همراهانش را در حال برپایی نماز در این اردوگاه نشان می‌داد.

صفحه رسمی اسرائیل به زبان عربی، در این رابطه توییتی منتشر و از این بازدید استقبال کرد.

در این حساب کاربری، تصویری از العیسی با یک روحانی یهودی منتشر شده و درباره آن نوشته شده است: «تصویری گویا: استقبال برادران (دینی) صفحه جدیدی از تساهل و رواداری می‌گشاید. روحانی سعودی محمد العیسی، دبیرکل اتحادیه جهانی مسلمانان برای اولین بار از اردوگاه مرگ آشویتس بازدید و با یک روحانی یهودی دیدار می‌کند.»

سخنگوی ارتش اسرائیل، اویخای ادرایی‌، هم در توییتر نوشت: «این اسلام واقعی است! نماز و دعای روحانی سعودی محمد آل عیسی و هیئت همراهش برای قربانیان یهودی هولوکاست در اردوگاه آشویتس را تماشا کنید. این ویدیو را تماشا کنید و بدانید که اخوت و برادری میان ادیان سرچشمه اتفاقات نیکو است!»

کاربران عرب در شبکه‌های اجتماعی از این اقدام محمد العیسی استقبال کرده‌اند.

یکی از کاربران عرب در این زمینه نوشته است: «گامی مهم برای ساختن پل‌هایی از صلح و عشق میان پیروان ادیان توحیدی. این همان چیزی است که اتحادیه جهانی مسلمانان به سرپرستی شیخ العیسی و برخی از علمای اسلامی به دنبال آنند. همه ما قتل عام انسان‌های بی‌گناه را محکوم می‌کنیم؛ چه یهودی و چه مسلمان. باید به ایجاد صلح و محکوم کردن خشونت و تروریسم بپردازیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از طرف دیگر، این بازدید سبب خشم و عصبانیت بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی هم شده که می‌گویند عربستان سعودی همچنان به روند عادی‌سازی روابطش با اسرائیل ادامه می‌دهد.

یکی دیگر از کاربران عرب نوشته است: «اتحادیه جهان اسلام به رهبری شیخ محمد العیسی، آلت دست محمد بن‌ سلمان است. عادی سازی روابط با اسرائیل در پوششی از ارزش‌ها، مانند رواداری دینی با یهودیان پوشانده شده است!»

کاربر دیگری نوشته است: «شیخ سَلَفی سعودی، محمد العیسی نماز جدیدی به نام نماز یادبود هولوکاست اختراع کرده که با استقبال سخنگوی ارتش اشغالگر قرار گرفته است. این‌ها موعظه‌های بن‌ سلمان است.»

هولوکاست به دوره‌ای در تاریخ جنگ جهانی دوم (1939-1945) اشاره دارد که در آن میلیون‌ها یهودی بر دلیل مذهبشان کشته شدند.

این قتل‌عام توسط حزب نازی آلمان به رهبری آدولف هیتلر، انجام شد و عمدتاً یهودیان را هدف قرار داد. در جریان هولوکاست از هر 10 یهودی در اروپا 7 نفر به دلیل هویت مذهبی‌شان کشته شدند.

بیشتر از جهان