آمریکا حوثی‌ها را به فهرست تروریستی بازمی‌گرداند

ترامپ حوثی‌ها را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد اما جو بایدن در اوایل دوره ریاست‌جمهوری‌اش حوثی‌ها را از این فهرست خارج کرد

دو جنگجوی حوثی همراه عکس رهبر این گروه، صنعا، ۱۲ ژانویه ۲۰۲۴‌ــ MOHAMMED HUWAIS / AFP

دولت بایدن در نظر دارد حوثی‌های یمن را به فهرست سازمان‌های تروریستی بازگرداند. این موضوع چند روز پس از آن مطرح می‌شود که در پی ماه‌ها حملات حوثی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، آمریکا مواضع این گروه شبه‌نظامی را هدف قرار داد.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، آمریکا در نظر دارد روز چهارشنبه ۱۷ ژانویه این تصمیم را به‌صورت رسمی اعلام کند. اولین بار دولت ترامپ حوثی‌ها را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. اما جو بایدن در اوایل دوره ریاست‌جمهوری‌اش حوثی‌ها را از این فهرست خارج کرد، زیرا نگران بود که این موضوع گفت‌و‌گوهای صلح را با مشکل مواجه کند و اقتصاد کشوری فقیر را که در معرض قحطی قرار دارد وخیم‌تر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با ورود حوثی‌ها به فهرست سازمان‌های تروریستی، افراد یا شرکت‌های آمریکایی اجازه نخواهند داشت هیچ‌گونه کمکی به این گروه بکنند و ورود اعضای این گروه به خاک آمریکا ممنوع می‌شود. علاوه بر این، موسسات مالی آمریکا موظف‌اند تمام وجوه متعلق به حوثی‌ها را که در اختیار دارند بلوکه کنند.

پیش‌تر در روز سه‌شنبه، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت که آمریکا بازگرداندن حوثی‌ها به فهرست سازمان‌‌‌های تروریستی را بررسی می‌کند، اما اشاره‌ای نکرد که این تصمیم به‌زودی عملی می‌شود.

هفته گذشته، در پی بی‌توجهی حوثی‌ها به هشدار نهایی برای توقف حملات به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ، آمریکا و بریتانیا با حمایت استرالیا، بحرین، کانادا و هلند، مواضع این گروه در یمن را هدف قرار دادند.

حملات حوثی‌ها که پس از جنگ اسرائیل و حماس و در حمایت از حماس آغاز شد، بسیاری از شرکت‌های کشتی‌رانی بزرگ جهان را وادار کرد مسیری دورتر را انتخاب کنند و به‌جای عبور از دریای سرخ و کانال سوئز، قاره آفریقا را دور بزنند، که به افزایش بهای نفت و نرخ بیمه منجر شد.

در میانه دسامبر، آمریکا و سایر کشورها برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ یک نیروی دریایی چندملیتی تشکیل دادند.

آمریکا در روز سه‌شنبه ۱۶ ژانویه برای سومین بار در کمتر از یک هفته مواضع حوثی‌ها را هدف قرار داد. این حمله یک روز پس از آن بود که حوثی‌ها یک کشتی باری متعلق به آمریکا را هدف حمله موشکی قرار دادند.

چند ساعت پس از حمله روز سه‌شنبه آمریکا، حوثی‌ها یک کشتی یونانی را با موشک هدف قرار دادند که البته تلفات جانی در پی نداشت.

در ژانویه ۲۰۲۱، ترامپ در یکی از آخرین اقدام‌های دوره ریاست‌جمهوری‌اش، حوثی‌ها را در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی قرار داد. یک ماه بعد، بایدن این تصمیم را لغو کرد و هشدارهای سازمان ملل، گروه‌های حقوق بشری و سایرین را تکرار کرد که قرارگیری این گروه در فهرست تروریستی مانع دسترسی یمنی‌ها به غذا و سوخت می‌شود و آسیب جنگ داخلی را تشدید می‌کند.