فروپاشی اقلیمی، تهدید جدید علیه هنر فرش‌بافی در افغانستان

تداوم خشک‌سالی در افغانستان زندگی و کار فرش‌بافان این کشور را تحت تاثیر قرار داده است

 تغییرات اقلیمی و گرم شدن زمین تاثیری مستقیم بر هنر فرش‌بافی افغانستان دارد - FARSHAD USYAN / AFP

دوام و شدت تغییرات اقلیمی در افغانستان فعالیت‌های چوپانان، کشاورزان و همچنین صنعت فرش‌بافی در این کشور را با معضل روبرو کرده است.

کاهش تعداد گوسفندان در اثر کمبود آب و متعاقب آن بالا رفتن قیمت پشم، باعث شده است که فرش‌بافان به اجبار این حرفه را رها کنند.

حال کارشناسان هشدار داده‌اند که شرایط از این بدتر هم خواهد شد.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، افغانستان یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب‌ را از تغییرات اقلیمی دیده است و این در حالی است که سهم افغانستان در تولید گازهای گلخانه‌ای یک دهم درصد است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که در چهار دهه آینده، میزان بارش در افغانستان همچنان کاهش خواهد یافت و دمای هوا در مقایسه با سال ۱۹۹۹ تا ۴ درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت. 

به گفته سازمان ملل، فعالیت حدود ۸۰ درصد از مردم افغانستان پیرامون کشاورزی و دامداری می‌گردد و به شدت وابسته به بارش‌های طبیعی است.

بر اساس رتبه‌بندی دانشگاه نوتردام در آمریکا در خصوص آسیب‌پذیری کشور مقابل تغییرات اقلیمی،  افغانستان در میان ۱۸۱ کشور رتبه ۱۷۳ را دارد.

خبرگزاری فرانسه توضیح می‌دهد که تبعات انسانی این تغییرات به ویژه در حومه مزار شریف قابل مشاهده است، جایی که صدها خانواده در چادرهای سازمان ملل زندگی می‌کنند و تنها منبع تامین آب برای آن‌ها، یک تانکر بزرگ عمومی است.

بیشتر از