همه آنچه باید درباره تاج‌گذاری پادشاه دانمارک بدانیم

شب سال نو میلادی ملکه مارگرته تصمیمش را مبنی بر کناره‌گیری از سلطنت پس از ۵۲ سال اعلام کرد

ملکه دانمارک مارگرته، پس از ۵۲ سال سلطنت، در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۴، اعلامیه کناره گیری را امضا می‌کند- رویترز

دانمارکی‌ها از اوایل روز یکشنبه ۱۴ ژانویه مقابل ساختمان مجلس این کشور در کپنهاگ جمع شده‌اند تا سپردن تاج‌وتخت ملکه محبوبشان، مارگرته دوم، طولانی‌ترین حکمران دانمارک، به پسر اولش، فردریک، را شاهد باشند.

به گزارش رویترز، شب سال نو، زمانی که ملکه مارگرته تصمیمش را مبنی بر کناره‌گیری از سلطنت پس از ۵۲ سال اعلام کرد، این کشور نزدیک به شش میلیون نفری حیرت‌زده شد. او اولین حکمران دانمارک در ۹۰۰ سال اخیر است که داوطلبانه از تاج‌وتخت کناره‌گیری می‌کند.

مری دونالدسون، زاده استرالیا، زمانی که همسرش، شاهزاده فردریک، از بعدازظهر یکشنبه به وقت محلی در کپنهاگ، به‌عنوان پادشاه دانمارک شناخته شود، «ملکه همسر» دانمارک خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مراسم شکوه و تشریفاتی را که از یک تاج‌گذاری سلطنتی انتظار می‌رود دارد، اما در مقایسه با تاج‌گذاری شاه چارلز سوم، پادشاه بریتانیا، که سال گذشته برگزار شد، بسیار ساده‌تر خواهد بود.

آیا تاج‌گذاری طی مراسمی انجام خواهد شد؟

اگر تاج‌گذاری شاه چارلز در سال گذشته را مرور کنید، به یاد می‌آورید که چگونه او را با روغن تدهین کردند و در یک مراسم بزرگ و مجلل در کلیسا تاج بر سرش گذاشتند. پیش‌تر در دانمارک نیز چنین روال و آدابی مرسوم بود اما این روزها دیگر در دانمارک مراسم تاج‌گذاری به این صورت برگزار نمی‌شود.

در دربارهای اروپایی، تاج‌گذاری رسمی «مراسمی به منظور رسمیت بخشیدن به یک حکمران با اهدای تاج» تعریف شده است. در مواردی هم ممکن است از تاج‌گذاری به‌عنوان یک اصطلاح عمومی و تنها به منظور اشاره به رویدادی استفاده شود که در آن، یک پادشاه جدید بر تخت می‌نشیند.

وب‌سایت خانواده سلطنتی دانمارک توضیح می‌دهد که در بیش از یک قرن اخیر، روی کار آمدن یک حکمران جدید به جای اینکه در مراسمی با رنگ‌وبوی مذهبی انجام شود، طی مراسمی ساده‌تر انجام شده است: «از زمان تصویب قانون اساسی در سال ۱۸۴۹، هیچ مراسم تاج‌گذاری یا تدهینی در دانمارک انجام نشده است و در عوض، نخست‌وزیر با حضور روی بالکن در کریستینزبورگ، حکمران جدید را اعلام می‌کند.» بنابراین دقیق‌تر است که آن را یک اعلان سلطنتی بنامیم.

اعلان سلطنتی دانمارک چه زمانی است؟

رویداد اصلی اوایل بعدازظهر یکشنبه به وقت محلی در دانمارک برگزار خواهد بود و اولین رویداد برای ساعت ۱۳:۳۵ برنامه‌ریزی‌ شده است.

اعلان سلطنتی دانمارک کجا برگزار می‌شود؟

رویدادهای اصلی در کپنهاگ، پایتخت دانمارک، برگزار می‌شوند.

مراسم به این صورت شروع می‌شود که شاهزاده فردریک، شاهدخت مری و پسرشان شاهزاده کریستین (ولیعهد بعدی) با خودرو از مجتمع کاخ‌های آمالینبورگ حرکت می‌کنند و به دنبال آنان، ملکه مارگرته سوار بر کالسکه عازم محل خواهد شد.

مجتمع کاخ‌های آمالینبورگ یک حیاط هشت ضلعی دارد که با چهار کاخ مجزا اما تقریبا یکسان احاطه شده است. این کاخ‌ها عبارت‌اند از: کاخ کریستین هفتم که کاخ مهمانان و نمایندگان خانواده سلطنتی در مناسبت‌های خاص و همچنین موزه برای تماشای گردشگران است، کاخ کریستین هشتم که اقامتگاه شاهزاده یواخیم‌ــ دومین فرزند ملکه مارگرته‌ــ و همسرش شاهدخت ماری و همچنین خواهر ملکه مارگرته، شاهدخت بندیکت است، کاخ فردریک هشتم که اقامتگاه ولیعهد فردریک و شاهدخت مری بود که از روز یکشنبه شاه و ملکه دانمارک خواهند شد و کاخ کریستین نهم که اقامتگاه زمستانی ملکه مارگرته است و از این پس ملکه سابق یا ملکه مادر دانمارک نامیده خواهد شد.

آن‌ها سپس به کاخ کریستینزبورگ می‌روند که مجلس دانمارک هم آنجا قرار دارد. این کاخ با اقامتگاه‌های سلطنتی حدود پنج دقیقه فاصله دارد.

در ساعت ۱۴، جلسه شورای دولتی در کاخ کریستینزبورگ برگزار می‌شود و اینجا است که جانشینی انجام می‌شود.

پیش‌ از این، جانشینی پس از مرگ حاکم اتفاق می‌افتد، اما این بار کمی متفاوت خواهد بود زیرا ملکه مارگرته که هنوز زنده است، از سمتش کناره‌گیری می‌کند؛ بنابراین این بار جانشینی تاج‌وتخت دانمارک زمانی اتفاق می‌افتد که او اعلامیه کناره‌گیری‌اش را امضا کند.

ملکه مارگرته، شاهزاده فردریک و شاهدخت کریستین به همراه هیئت دولت دانمارک و دبیر شورای خارجه در این نشست شرکت خواهند کرد.

جلسات شورای دولتی را پادشاه/ملکه رهبری می‌کند و وارث تاج‌وتخت نیز از زمانی که ۱۸ ساله می‌شود، در آن‌ها حضور می‌یابد. از آنجا که شاهزاده کریستین، بزرگ‌ترین فرزند فردریک و مری، ۱۸ ساله است، او نیز در جلسات آینده شورای دولتی شرکت خواهد کرد.

در ساعت ۱۴:۱۵، ملکه مارگرته محل را ترک می‌کند و از کاخ کریستینزبورگ به محل اقامتش در مجموعه کاخ‌های آمالینبورگ بازمی‌گردد.

پس‌ از آن پادشاه و ملکه جدید برای افرادی که به‌طور ویژه دعوت‌ شده‌اند، یک بارعام برگزار می‌کنند.

در ساعت ۱۵ مراسم اعلان سلطنتی از بالکن انجام خواهد شد. پادشاه فردریک دهم از بالکن کاخ کریستینزبورگ خارج می‌شود و پس‌ از آن نخست‌وزیر اعلام می‌کند که او بر تخت سلطنت می‌نشیند. سپس پادشاه سخنرانی خواهد کرد.

سخنرانی پادشاه با مراسم ادای احترام شلیک توپ و تعویض پرچم‌ همراه خواهد بود. به این ترتیب «استاندارد سلطنتی»، پرچمی که نشان‌دهنده پادشاهی است، در کاخ کریستین نهم (محل اقامت مارگرته) پایین آورده می‌شود و در کاخ فردریک هشتم (محل اقامت فردریک و مری) دوباره برافراشته می‌شود.

 پس از اعلان سلطنتی، پادشاه و ملکه جدید سوار بر یک کالسکه و در معیت اسکادران سواره هنگ حصار گارد، از کاخ کریستینزبورگ به محل اقامتشان در مجتمع کاخ‌های آمالینبورگ خواهند رفت.

بیشتر از زندگی