محفل‌هایی برای کنترل ثروت و قدرت؛ جفری اپستین و دهها چهره سرشناس

برادر جفری اپستین به نشریه نیویورک‌پست گفته است که برادرش در زندان به قتل رسیده و خودکشی نکرده است

انتشار ده‌ها سند از پرونده مهروموم‌شده و محرمانه جفری اپستین در روز پنجشنبه چهارم ژانویه، بار دیگر نام ده‌ها چهره سرشناسی که به مهمانی‌های و محافل اپستین رفته‌اند را بر سر زبان‌ها انداخته است زیرا این مهمانی‌ها از جمله در جزیره خصوصی اپستین با روابط جنسی با دختران زیر سن قانونی گره خورده است. هرچند نام بسیاری از مدعوین به این مهمانی‌ها قبلا در جریان شکایت دختران قربانی قاچاق سکس، شهادت افراد در دادگاه، گفت‌وگوهای افراد آگاه با رسانه‌ها و تحقیقات پرونده علنی شده بود. 

قاضی لورتا پرسکا که در ماه دسامبر ۲۰۲۳ تصمیم به انتشار بخشی از اسناد گرفت، گفته است که بسیاری از اطلاعات انتشار یافته، قبلا در دسترس عموم بود و محرمانه نگه داشتنشان عملا فایده‌ای نداشت. با این حال خبر انتشار ۹۴۳ صفحه سند مربوط به پرونده پرسروصدای شبکه قاچاق جنسی جفری اپستین، و مطرح کردن نام ده‌ها چهره سرشناس سیاسی، سینمایی، هنری، تلویزیونی و دنیای سرگرمی این شائبه را در جامعه آمریکا مطرح ساخته است که شاید زمان انتشار اسناد به تحولات سیاسی در کشور آن هم چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارتباط داشته باشد. 

ماجرای این پرونده جنجالی تقریبا به ده سال پیش برمی‌گردد و بسیاری از قضات در تمام این مدت اجازه انتشار محتوا و نام‌های آمده در آن را نداده بودند.

تصمیم قاضی پرسکا به انتشار بخشی از اسناد پرونده از آن جهت چشمگیر است که نشان‌دهنده تغییر جهت در روند قضایی و بازکردن ابعاد اجتماعی این ماجرا است. همچنین برخی کارشناسان حقوقی می‌گویند که تصمیم قاضی به انتشار عمومی اسناد نشان‌دهنده تمایل بیشتر قضات به شفافیت و کم‌اهمیت شدن مصونیتی است که همواره نصیب صاحبان قدرت و مکنت شده است. به علاوه بسیاری از افرادی که نامشان در پرونده آمده با استناد به این که صرف ارتباط با اپستین برابر با ارتکاب جرم نیست، با انتشار نامشان مشکلی نداشتند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آن که نام افراد سرشناس، قدرتمند و بانفوذ از ستارگان سینما و تلویزیون گرفته تا روزنامه‌نگاران، مُدل‌های مشهور، کارآفرینان و سیاستمداران ممتاز بین‌المللی، قبلا در پرونده اپستین و به عنوان حاضران در مهمانی‌های بدنام او مطرح شده بود اما اسناد تازه انتشاریافته جزئیات جدیدی درباره سوءاستفاده‌های جفری اپستین از دختران زیر سن قانونی را نشان می دهد. اینک جامعه آمریکا در مقابل این پرسش قرار گرفته است که آیا ارتباطات گسترده اپستین با افراد صاحب نفوذ برای جذب قربانیان بیشتر ولاپوشانی جرائم خود بوده یا آنکه حلقه‌های مفقود شده بیشتری و فرای موضوع کودک آزاری در این بین وجود دارد؟ 

در این اسناد بیش از ۱۰۰  نام به چشم می‌خورد، از بیل و هیلاری کلینتون گرفته تا مایکل جکسون، دیوید کاپرفیلد جادوگر و تردست معروف، استیون هاوکینگ فیزیکدان فقید، اهود باراک نخست‌وزیر سابق اسرائیل، شاهزاده اندرو بریتانیایی، الن درشویتز استاد حقوق هاروارد، بازیگران سینما از جمله لئوناردو دیکاپریو، کمرون دیاز، کوین اسپیسی، کیت بلانشت و بروس ویلیس، جورج لوکاس کارگردان سینما، نائومی کمپبل مدل بریتانیایی، ال گور معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا، ماروین مینسکی پیشرو هوش مصنوعی و ده‌ها نام دیگر در عرصه‌های مختلف علمی و هنری و اقتصادی. 

با آن که بسیاری از مردان این فهرست به بدرفتاری و تخلف‌های جنسی متهم نیستند، اما هر گونه ارتباط اجتماعی آنان با اپستین و گیلین مکسول شریک جرم و دوست‌دختر اپستین که حکم حبس ۲۰ ساله‌ خود را می‌گذراند اعتبار حرفه‌ای آنان را تهدید می‌کند. 

در عین حال برخی رسانه‌ها نوشته‌اند که با توجه به سطح و موقعیت اجتماعی شرکت‌کنندگان در مهمانی‌های جزیره خصوصی جفری اپستین، سرمایه‌دار آمریکایی که در زمینه‌های مالی و بانکی فعالیت می‌کرد، این گردهمایی‌ها شاید محفلی غیررسمی برای معاشرت بزرگانی در یک جناح و طرز فکر برای انجام تصمیم‌گیری‌های مهم و بین‌المللی بوده است. محفلی که نخبگان سیاسی به همراهی تاثیرگذاران فرهنگی و اجتماعی در آن قدرست سیاسی و تمکن مالی‌شان آنان را به اثرگذاری در تصمیم‌گیری‌ها و نقش‌آفرینی‌های مهم در جهان قادر می‌ساخت.

هرچند در اسناد جدید آمده است که این محافل محلی برای تضمین کسب درآمد برای اپستین بودند و او در یک فقره، یک دختر نوجوان را به رابطه با «مردان قدرتمند» شامل سیاستمداران و بازرگانان سطح بالای آمریکایی و رهبران جهانی وارد کرده و سپس با گرفتن جزئیات روابط از آن دختر، از آنان باج‌گیری کرده است.

 پرونده اپستین ابعاد تاریک زیادی دارد و خودکشی و مرگ اپستین در سال ۲۰۱۹ در حالی که دادگاهش هنوز برگزار نشده بود، اسرار زیادی را برای همیشه سربه‌مهر گذاشت. 

در آن زمان بسیاری از افراد درباره خودکشی اپستین ابراز تردید کرده بودند و حالا برادر اپستین در گفت‌وگو با نشریه نیویورک‌پست گفته است که برادرش به قتل رسیده و خودکشی نکرده است. مارک اپستین گفت که برادرش اطلاعات حساسی درباره کلینتون‌ها و دونالد ترامپ داشت و اگر لب به سخن می‌گشود ممکن بود انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ لغو شود. او جزئیات بیشتری ارائه نداد. 

هیلاری کلینتون، رقیب انتخاباتی ترامپ شخصا با جفری اپستین ارتباط نداشت اما همسرش بیل کلینتون، از دوره اول ریاست‌جمهوری‌اش در اوایل دهه ۱۹۹۰ با اپستین رفاقت داشته است و اپستین در زمان ریاست جمهوری کلینکتون دست‌کم ۱۷ بار به کاخ سفید رفته است. بیل کلینتون با هواپیمای خصوصی اپستین بارها به اروپا، آسیا و آفریقا سفر کرده و نامش دراسناد دادگاه بیش از ۵۰ بار قید شده است. 

جفری اپستین میلیونر سرشناس آمریکایی که به دلیل شبکه ارتباطات گسترده‌اش با افراد سرشناس، سیاستمداران ارشد، ثروتمندان و صاحبان قدرت در سینما و هنر و دانشگاه‌ها شهرت داشت، در سال ۲۰۰۵ در پالم‌بیچ فلوریدا پس از آن که به پرداخت پول به دختری ۱۴ ساله در ازای خدمات جنسی متهم شد، سوژه تحقیقات پلیس قرار گرفت. وی در سال ۲۰۰۶ دستگیر شد و با شهادت ده‌ها دختر زیر سن قانونی از سواستفاده‌های جنسی، اپستین در سال ۲۰۰۸ در یک پرونده گناهگار و ۱۳ ماه زندانی شد. آن زمان برخی از دوستان اپستین او را ترک کردند اما معاشرت‌های او با ثروتمندان و افراد مشهور برای یک دهه دیگر ادامه یافت. وی در سال ۲۰۱۹ به داشتن شبکه قاچاق دختران زیر سن قانونی و ارائه خدمات جنسی به افرادی چون شاهزاده اندرو بریتانیاییی، بیل ریچاردسون فرماندار سابق ایالت نیومکزیکو، جورج میچل سناتور سابق آمریکایی و دیگران متهم شد.

دادگاه حدود دو هزار صفحه از اسناد پرونده را در سال ۲۰۱۹ منتشر کرد و اسناد بیشتری در سالهای ۲۰۲۰، ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ منتشر شدند.

بسیاری از افرادی که اکنون نامشان با انتشار ۹۴۳ صفحه سند جدید از پرونده اپستین با او گره خورده است مشکلی با انتشار عمومی پرونده نداشتند و گفته‌اند که مرتکب خطایی نشده‌اند. صرف انتشار نام افراد نیز خودبه‌خود آنان را گناهکار و مجرم نمی‌کند اما این اسناد که برای مدت‌ها به تصمیم قضات محرمانه نگه داشته می‌شد، مستنداتی در اختیار قربانیان قرار می‌دهد تا پا پیش بگذارند و شکایت احتمالی خود را ثبت کنند. بنابراین می‌توان پیش‌بینی کرد که شکایات بیشتری در ارتباط با این پرونده به ثبت خواهد رسید.