اختلال در واردات گاز از ترکمنستان در آستانه بحران گازی ایران

رسانه‌های داخل ایران خبر دادند که سواپ و واردات گاز ایران از ترکمنستان متوقف شده است

عسلویه - ایران - Iranian Presidency / AFP

گزارش‌های رسانه‌های داخل ایران حکایت از آن دارد که در میان مشکلات متعدد ایران در حوزه انرژی، سواپ و واردات گاز ایران از ترکمنستان متوقف شده است. مشخص نیست این توقف واردات مقطعی و به‌علت مشکلات فنی است یا دلیل دیگری برای توقف ارسال گاز به ایران وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مذاکرات دو طرف برای برقراری دوباره تجارت گازی آغاز شده است، اما هنوز دلیلی برای این توقف اعلام نشده است. خبرگزاری مهر نیز نوشت که در پیگیری‌هایش از مسئولان شرکت ملی گاز درباره قطعی سواپ گاز ترکمنستان، این موضوع تایید یا تکذیب نشده است و همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بر اساس قراردادی که در خرداد ۱۴۰۱ میان ایران و ترکمنستان به امضا رسید، در مورد سواپ روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز بین ایران و ترکمنستان و همچنین واردات همین میزان گاز از آن کشور توافق شد. ایران علاوه بر واردات روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان، در آذر ۱۴۰۰ یک قرارداد سواپ گاز ترکمنستان به میزان روزانه ۵ میلیون مترمکعب نیز امضا کرده بود که این رقم اکنون به ۱۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است. بدین ترتیب، ایران روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد و سواپ می‌کند.

قطع گاز در آستانه فصل سرما در ایران می‌تواند تبدیل به بحرانی جدی در ایران شود. پیش‌بینی می‌شود که قطع گاز یا محدودیت‌ تامین گاز و همچنین قطع برق برخی مصرف‌کنندگان صنعتی، مشابه آنچه در تابستان رخ داد، چندان بعید نیست.

همین مسئله منجر به بروز مشکلات بسیاری برای صنایع فولاد شد و ضرری دو میلیارد دلاری به آن‌ها تحمیل کرد. در همین ارتباط، دوشنبه ۲۰ آذر، شرکت پتروشیمی زاگرس و شرکت کود شیمیایی اوره لردگان از محدودیت‌های گازی در مصرف خبر دادند. شرکت کود شیمیایی اوره لردگان اعلام کرد که از روز ۲۰ آذر با حدود ۷۰ درصد از ظرفیت به فعالیت ادامه می‌دهد. پتروشیمی زاگرس نیز از توقف واحد دوم تولیدی‌اش خبر داده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، کمبود گاز طبیعی دولت را مجبور به مازوت‌سوزی کرده است که آلودگی هوای شهرهای کشور را به دنبال داشته است. پس از اینکه دولت بارها این موضوع را تکذیب کرد‌، در  نهایت، مدیران دولتی آن را تایید کردند. شماری از مسئولان دولتی اعلام کردند که مازوت‌سوزی مصوب شورای‌عالی امنیت ملی بوده است.

محسن حافظی، مدیرعامل نیروگاه رامین، در شهر ویس در استان خوزستان، یکی از نیروگاه‌هایی که با مازوت‌سوزی باعث آلودگی گسترده‌ای در این شهر و دیگر نواحی استان خوزستان شده است، می‌گوید: «این اقدام بر اساس دستورات صادرشده از سوی شورای‌عالی امنیت ملی به کلیه نیروگاه‌های کشور و اطلاع کلیه مراجع ذی‌صلاح همچون استانداری، فرمانداری، سازمان محیط‌زیست، و هماهنگی‌های مربوطه صورت گرفت و اقدام به جایگزینی سوخت اضطراری به‌جای گاز در واحد شماره ۶ خود نمودیم.»

در ایران، دومین کشور گازی جهان، اکنون بحران گاز به حدی رسیده است که دولت برای تامین انرژی با جان شهروندان بازی می‌کند. با در پیش بودن روزهای سرد و احتمال قطع گاز در بخش خانگی، غلامرضا کوشکی، رئیس مرکز کنترل گاز ایران، هفته گذشته از مردم خواست برای صرفه‌جویی در مصرف گاز در خانه لباس گرم بپوشند. کوشکی گفت که در روز جمعه هشتم دی‌، ۶۵ درصد از تولید گاز در بخش خانگی مصرف شده است و این میزان در زمستان به ۸۰ تا ۸۵ درصد نیز خواهد رسید.