قول ماکرون به کشاورزان؛ رهاسازی خرس‌های قهوه‌ای متوقف می‌شود

کشاورزان می‌گویند خرس‌ها عامل افزایش حملات مرگ‌بار به گوسفندان هستند

دام‌داران منطقه پیرنه، در دیدار با مکرون از او خواستند رهاسازی جمعی خرس‌ها‌ را متوقف کند-LUDOVIC MARIN / AFP

در پی افزایش حملات مرگ‌بار به گوسفندان، رئیس جمهوری فرانسه، امانوئل ماکرون، قول داده است که رهاسازی خرس‌های قهوه‌ای در منطقه پیرنه را متوقف کند.

کشاورزان و دام‌داران منطقه پیرنه، برای آن که مطمئن شوند آقای ماکرون مجوز رهاسازی خرس‌ها‌ را تجدید نخواهد کرد، با وی ملاقات هم کرده‌اند. رهاسازی خرس‌ها در چارچوب طرحی برای نجات این جانور از خطر انقراض است.

ژان-پیه‌ر پومیس، کشاورزی که گاو و گوسفند هم پرورش می‌دهد، بعد از ملاقات با آقای ماکرون گفت: «قول داد که رهاسازی(خرس) ادامه نمی‌یابد و تجدید نخواهد شد.»

آقای پومیس در روز سه شنبه در شهر پاو در منطقه پیرنه، در جلسه دیدار با رئیس جمهوری شرکت کرد تا نگرانی‌های کشاورزان را توضیح دهد. کشاورزان می‌گویند، خرس‌ها دام‌های آنان را نابود کرده‌اند.

این کشاورز می‌گوید: «رئیس جمهوری متوجه شد که مشکل بزرگی برای ما پیش آمده است.»

او افزود: «به ته خط رسیده‌ایم و وضع مسخره‌ای برای گله‌داران پیرنه پیش آمد.»

فرانسه از دهه ۱۹۹۰ که جمعیت خرس‌های قهوه‌ای در پیرنه رو به انقراض گذاشت، شروع به وارد کردن خرس قهوه‌ای از اسلوونی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال‌های ۱۹۹۶، ۱۹۹۷ و ۲۰۰۶ هشت خرس، و طی دومین سال ریاست جمهوری آقای ماکرون در سال ۲۰۱۸ نیز دو خرس ماده اسلوونیایی را در طبیعت رها کردند.

هم اکنون شمار خرس‌های منطق پیرنه را حدود ۴۰ قلاده برآورد کرده‌اند که در نوار کوهستانی طولانی در مرز بین فرانسه و اسپانیا پرسه می‌زنند.

طبق تازه‌ترین گزارش رسمی سالانه، حمله خرس‌ها به احشام در سال‌های اخیر افزایش داشته است و از  تعداد پایدار ۱۰۰ تا ۲۰۰ حمله در سال، به حدود ۴۰۰ حمله در سال ۲۰۱۸ در پیرنه افزایش یافته است.

آقای پومیس می‌گوید که بر اثر افزایش حملات، یکی از دوستانش به خاک سیاه نشسته است و پارسال بر اثر حمله‌ای گله‌اش نابود شد، زیرا گوسفندان که ترسیده بودند، از بالای صخره‌ای به پایین سقوط کردند.

او می‌گوید: «۲۵۶ رأس گوسفند به ته دره سقوط کردند و تلف شدند.»

«شماری از آن‌ها را با چاقو سر بریدند. چنین حادثه‌ای برای ما گله‌دارها فاجعه است.»

او افزود که به نظر وی، حضور خرس‌ها با اقتصاد منطقه کوهستانی پیرنه که متکی بر گله‌داری است، اساساً «ناسازگار» است.

آقای پومیس با اشاره به این که از «خرس‌های» سایر مناطق «خوشش» می‌آید، گفت« هواداران خرس‌ها می‌گویند که خرس قدیم‌ها برای مردم کار می‌کرد و مردم با خرس کنار می‌آمدند.»

«اما این حرف کذب محض است. به گواهی تاریخ، انسان‌ها همیشه خرس‌ها را می‌کشته‌اند».

امانوئله وارگون، قائم‌مقام وزیر محیط ‌زیست، که در آن نشست حضور داشت، به گروه پخش رادیویی «سود رادیو» گفت که آقای ماکرون «دوباره تأیید کرد که هیچ برنامه‌ای برای رهاسازی خرس‌های بیش‌تر نداریم.»

خانم وارگون گفت، برای دولت «مهم» بود که در این باره به کشاورزان اطمینان مجدد بدهد.

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان