تیم حقوقی ترامپ اتهامات وارده را گستاخانه و غیرقانونی خواند

محاکمه استیضاح دونالد ترامپ در مجلس سنا روز سه شنبه آغاز می‌شود

وکلای ترامپ مواد استیضاح را «حمله‌ به حق مردم برای انتخاب آزادانه رئیس جمهور» توصیف کرده‌اند- MANDEL NGAN / AFP

وکلای دونالد ترامپ اتهاماتی را که در پرونده استیضاح او اقامه شده است، «گستاخانه و غیرقانونی» ارزیابی کردند.

تیم حقوقی رئیس جمهوری آمریکا به آغاز رسمی محاکمه استیضاح او در مجلس سنا که قرار است روز سه شنبه آغاز شود، واکنش نشان داده است.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان کنگره، رئیس جمهوری را متهم کرده‌اند که با رفتاری که آن را «بدترین کابوس» بنیانگذاران آمریکا توصیف می‌کنند، به اعتماد مردم خیانت کرده است. 

تیم دادستانی کنگره، در پرونده آقای ترامپ آورده است که «پرزیدنت دونالد ترامپ از اختیارات رسمی‌اش برای تحت فشار گذاشتن یک دولت خارجی جهت دخالت در انتخابات ایالات متحده و منافع سیاسی شخصی خود استفاده کرده است. او سپس برای سرپوش گذاشتن به نقشه‌هایش، بر سر راه تحقیقات کنگره ایجاد مانع کرده است.» 

تیم حقوقی آقای ترامپ، در دفاعیه او آورده است که رئیس جمهوری کلیه اتهامات سوءاستفاده (از قدرت) و ایجاد مانع (بر سر راه تحقیقات کنگره) را «قاطعانه و بدون هیچگونه ابهام» تکذیب می‌کند. آن‌ها همچنین این اتهامات را «تلاشی گستاخانه و غیرقانونی برای باطل کردن نتیجه انتخابات (ریاست جمهوری) سال ۲۰۱۶ و مداخله در انتخابات سال جاری ریاست جمهوری درماه‌های آینده» خوانده‌اند.

محتوای این دو پرونده نمایانگر مواضع طرفین در محاکمه استیضاح رئیس جمهوری درسناست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدف این محاکمه، متقاعد کردن یکصد عضو مجلس سناست که رای نهایی را در مورد آقای ترامپ صادر خواهند کرد، و نیز تحت تاثیر قرار دادن رای‌دهندگان آمریکایی که ده ماه دیگر برای انتخاب رئیس جمهوری آینده به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

در حالی که روند محاکمه استیضاح که دو ماه پیش در مجلس نمایندگان تصویب شد، در سنا آغاز می‌شود، اعضای مجلس سنا سوگند خورده‌اند که در دادن رای و اعمال عدالت، جانب بی‌طرفی را رعایت کنند.

پرونده ۱۱۱ صفحه‌ای دادخواست علیه آقای ترامپ با مکالمه تلفنی او با (رئیس جمهوری) اوکراین آغاز می‌شود که حاوی شهادت حدود دوازده شاهد، از جمله سفرا و مقامات امنیت ملی در سطوح بالای دولت است که در مورد اقدامات رئیس جمهوری اظهار نگرانی کرده‌اند.

نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان که در محاکمه استیضاح درسنا نقش دادستان را بازی خواهند کرد، نوشته‌اند:«تنها سوال باقیمانده این است که آیا اعضای سنا می‌پذیرند که به سوگندشان وفادار باشند و مسئولیتی را که تدوین کنندگان قانون اساسی بر عهده آن‌ها گذاشته‌اند، به انجام برسانند؟»

تیم حقوقی آقای ترامپ دو ماده استیضاح او را «حمله‌ای خطرناک به حق مردم آمریکا برای انتخاب آزادانه رئیس جمهوری خود» توصیف کرده‌اند.

تیم رئیس جمهوری، همچنین، از سیاستمداران خواسته است که با رد کردن دو ماده استیضاحی مصوبه مجلس نمایندگان کنگره، «تحزب زهرآگین» را رد کنند و از «اراده مردم آمریکا دفاع کنند.»

در حال حاضر، سنا همچنان مشغول بررسی آئین‌نامه محاکمه استیضاح، به ویژه در مورد آن است که آیا اجازه دهند که شهود جدیدی در پیوند با اقدامات ترامپ (در اوکراین که موجب استیضاح او شد) در جریان محاکمه استیضاح در سنا شهادت بدهند، یا خیر.

در این میان، اطلاعات جدیدی در مورد شخصی به نام «لِو پارناس»، یکی از آشنایان رودی جولیانی، وکیل آقای ترامپ، افشا شده است که در پرونده دادخواست مجلس نمایندگان درج شده است. (توضیح: آقای ترامپ بارها گفته است که چنین شخصی را نمی‌شناسد).

در عین حال، به دنبال تصمیم کاخ سفید به ممانعت از حضور برخی مقامات در تحقیقات مجلس نمایندگان، اکنون اعضای دموکرات مجلس سنا خواهان احضار جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی، و شهود بالقوه دیگری به جلسه محاکمه شده‌اند.

در شرایط متعارف، با توجه به این که سناتورهای جمهوری‌خواه دارای اکثریت ۵۳ به ۴۷  در سنای آمریکا هستند، می‌توانند مقررات و آئین محاکمه را تعیین کنند. با این حال، این احتمال نیز می‌رود که چهار سناتور جمهوریخواه به جبهه دموکرات‌ها بپیوندند و روند اوضاع را تغییر دهند.

© The Independent