فولکر تورک در نشست شورای حقوق بشر ملل متحد خواستار آتش‌بس فوری در غزه شد

وزیر خارجه عربستان سعودی با حمایت از موضع کمیسر عالی حقوق بشر گفت که وضعیت موجود نشان‌دهنده نقض مقررات بین‌المللی است

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد و عربستان سعودی درباره وضعیت ناگوار بشری در نوار غزه و رنج غیرنظامیان فلسطینی هشدار دادند.

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد، روز سه‌شنبه ۱۲ دسامبر، در ژنو در گفت‌وگو با خبرنگاران، خواستار رعایت استانداردهای بین‌المللی شد و گفت برای تشریح وضعیت غزه کلمه مناسبی پیدا نمی‌شود. او افزود که نوار غزه «در آستانه، یا فراتر از ویرانی و فروپاشی است».

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل در حالی درباره وضعیت غزه ابراز تاسف کرد که حمله‌های نظامی اسرائیل در نوار غزه ادامه دارد. جنگ غزه به‌دنبال حمله یک‌جانبه گروه شبه‌نظامی و مسلح حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر آغاز شد. در آن حمله این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران ۱۲۰۰ اسرائیلی را کشت و ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفت. 

مقام‌های حماس می‌گویند که حمله‌های اسرائیل به نوار غزه تاکنون بیش از ۱۸ هزار نفر را کشته است.

سازمان ملل متحد تخمین می‌زند که یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر از جمعیت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری نوار غزه در اثر جنگ آواره شده‌اند. 

فولکر تورک که در پایان رویدادی دو روزه در ژنو به مناسبت هفتادوپنجمین سالگرد امضای اعلامیه جهانی حقوق بشر صحبت می‌کرد، افزود که «در این زمان دشوار و غم‌انگیز، احیای روح و محتوای واقعی اعلامیه جهانی حقوق بشر» اهمیت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیسر عالی حقوق بشر ملل متحد ضمن اشاره به بحران در غزه و دیگر نقاط درگیر جنگ در جهان، گفت:‌ «ما به رهبری سیاسی نیاز داریم که حقوق بشر را جدی بگیرد و آن را جوهره اصلی تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها قرار دهد.» 

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی که در نشست شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنو حضور داشت، روز سه‌شنبه گفت که ریاض به دنبال آتش‌بس فوری در غزه و خواستار ایجاد مسیری مطمئن به سوی صلح پایدار است. 

او در سخنانی در این نشست گفت: «واقعیت تلخ غزه بر اعتبار نهادهای سازمان ملل متحد که به اجرای گزینشی قوانین بین‌المللی اجازه می‌دهند، اثر می‌گذارد.» 

شاهزاده فیصل بن فرحان تاکید کرد که از موضع کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس فوری در نوار غزه حمایت می‌کند. او همچنین بر اهمیت احقاق حق فلسطینی‌ها در تعیین سرنوشت خود تاکید کرد و افزود: «وضعیت موجود نشان‌دهنده نقض قوانین بین‌المللی حقوق بشر و کنوانسیون ژنو است.» وزیر خارجه عربستان سعودی عملکرد نیروهای اسرائیلی را نقض اصول اولیه حقوق بشر توصیف کرد. 

در عین حال، سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه گفت که تجزیه‌وتحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ۱۸ درصد از زیرساخت‌های نوار غزه پس از شروع جنگ حماس و اسرائیل تخریب شده است. 

این تخمین بر اساس تصاویر مربوط به ۲۶ نوامبر است و به نوشته خبرگزاری فرانسه به نقل از آژانس تجزیه‌وتحلیل ماهواره‌ای ملل متحد، تا این تاریخ بیش از ۱۰ هزار سازه تخریب‌شده شناسایی شده که بیش از ۸۲۰۰ مورد آسیب شدید دیده‌اند. 

سازمان بهداشت جهانی خواستار آتش‌بس فوری در نوار غزه شد و ضمن ابراز نگرانی درباره گزارش‌های مربوط به محاصره بیمارستان کمال عدوان در غزه به دست نیروهای اسرائیلی، خواستار حفاظت از افرادی شد که در بیمارستان به سر می‌برند.

همزمان سه کشور استرالیا، نیوزیلند و کانادا در بیانیه‌ای مشترک گفتند که آتش‌بس در غزه نمی‌تواند یک‌جانبه باشد و هر دو طرف باید آن را رعایت کنند. آنان گفتند که حماس باید گروگان‌های اسرائیلی را آزاد کند و از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده نکند. این بیانیه مشترک گفت که غیرنظامیان در غزه نباید هزینه شکست حماس را بپردازند.