آنتونیو گوترش ماده ۹۹ منشور سازمان ملل را با هدف آتش‌بس دائمی در غزه فعال کرد

به‌گفته نماینده اسرائیل، آتش‌بس ممکن نیست و حماس به‌مانند نازی‌ها عمل می‌کند

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در نشست ویژه شورای امنیت برای غزه، ۸ دسامبر  - YUKI IWAMURA AFP  ۲۰۲۳

شصت‌و‌سومین روز جنگ اسرائیل و حماس، با وتو دوباره قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه پایان یافت.

ایالات متحده روز جمعه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را که خواهان آتش‌بس فوری در نوار غزه شده بود را وتو کرد. خبرگزاری فرانسه به‌نقل از رابرت وود، معاون نماینده ایالات متحده در سازمان ملل نوشت تصویت این قطعنامه، هیچ حرکت روی به جلویی نبود و از واقعیت عینی جدا بود.

۱۳ عضو دائم و موقت شورای امنیت سازمان ملل، به پیش‌نویس قطعنامه کوتاهی که توسط امارات متحده عربی ارائه شده بود رای مثبت دادند. در این میان، بریتانیا رای ممتنع داد. اما ایالات‌متحده، به عنوان یکی از اعضای دائم این شورا، این قطعنامه را وتو کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در ابتدای صحبت‌های خود ضمن یادآوری ماده ۹۹ منشور سازمان ملل، از شورای امنیت خواست تا مفاد این ماده با توجه به شرایط فعلی در نوار غزه اجرا شود.

ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد که دهه‌ها است از آن استفاده نشده است به مقام دبیرکل سازمان ملل، اختیارات قانونی بیشتری در شرایط فوق‌العاده جنگی می‌دهد تا لزوم رسیدگی به یک وضعیت جنگی، برای اعضای شورای امنیت برجسته‌تر شود. بر اساس منشور سازمان ملل، دبیرکل می‌تواند به استناد این ماده فشار بیشتری برای آتش‌بس فوری دائمی در غزه داشته باشد. برابر منشور سازمان ملل، شورای امنیت عهده‌دار حفظ صلح و امنیت بین‌المللی به‌شمار می‌رود و قطعنامه‌های آن برای تمامی اعضا لازم‌الاجرا است.

به‌گفته گوترش «بیش از ۱۷ هزار نفر در جریان بمباران اسرائیل در نوار غزه کشته‌شده‌اند. آماری فاجعه‌بار که هر روزه بیشتر می‌شود.» دبیرکل سازمان ملل در ادامه صحبت‌هایش گفت: بیش از ۱۰۰ نفر از همکارانم در غزه کشته شدند.

گیلاد اردان، نماینده اسرائیل در نشست روز جمعه گفت تنها راه برقراری صلح، حمایت از اسرائیل برای نابودی گروه حماس است. اردان، با نازی خواندن گروه حماس و این که اعضای حماس سر کودکان را می‌برد و به زنان تجاوز می‌کند گفت: در این شرایط، آتش‌بس امکان‌پذیر نیست. به‌گفته نماینده اسرائیل، جامعه جهانی باید در جریان نابودی حماس، در کنار اسرائیل بایستد. گیلاد اردان حماس را عامل و مسئول تمام کشته‌‌شدگان در نوار غزه معرفی کرد.

در همین حال، ارتش اسرائیل می‌گوید در قلب خان‌یونس در جنوب غزه است و درگیری‌هایی در مرز لبنان و اسرائیل و خبری از پرتاب دو راکت از سوریه به سوی اسرائیل گزارش شد. نتانیاهو هشدار داد که «اگر حزب‌الله اشتباه کند، بیروت و جنوب لبنان، غزه و خان‌یونس می‌شود.» از سوی دیگر اسرائیل می‌گوید و در چند روز آینده گذرگاه مرزی «کرم شالوم» بین اسرائیل و غزه را برای بازرسی کامیون‌های حامل کمک باز می‌کند که با استقبال سازمان ملل مواجه شده است.

بیشتر از جهان