انزوای افغانستان در سطح بین‌الملل؛ گوترش به دنبال راه چاره است

دبیرکل سازمان ملل، کشورهای جهان را به «تعامل سازنده» با طالبان فراخوانده است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد‌-ED JONES / AFP

در آستانه پایان مهلت شورای امنیت سازمان ملل به دبیرکل این سازمان برای تهیه یک ارزیابی مستقل از وضعیت افغانستان، شبکه خبری طلوع نیوز، مستقر در افغانستان، مدعی شد که به مدارکی دست یافته است که نشان می‌دهد دبیرکل سازمان ملل پس از انجام این ارزیابی، نقشه راهی برای «ادغام مجدد افغانستان به جامعه بین‌المللی» تهیه کرده است.

بر اساس مدارک ادعاشده از طرف طلوع نیوز، آنتونیو گوترش، در این نقشه راه، خواستار تغییر در عملکرد جامعه جهانی در قبال افغانستان شده و بر کمک‌های پایدارتر به این کشور به‌ویژه در بخش‌های امنیت غذایی، معیشت و بهداشت، تاکید کرده است.

این ادعا در مورد نقشه راه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان، درست همزمان با صحبت‌های ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه برای افغانستان، مطرح شده است که گفت آنتونیو گوترش در نظر دارد برای دومین بار، نشست نمایندگان ویژه کشورهای جهان در امور افغانستان را به منظور گفت‌وگو در باره افغانستان، میزبانی کند.

کابلوف به خبرگزاری تاس گفت که دبیرکل سازمان ملل پس از آنکه گزارش‌های اخیر فریدون سینرلی‌اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه این سازمان در امور افغانستان، را دریافت کرده، تصمیم گرفته است تا یک بار دیگر نمایندگان کشورهای جهان را به نشستی در مورد افغانستان فرا بخواند و محتوای این گزارش را به بحث بگذارد.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل در ۱۶ مارس ۲۰۲۳ با تصویب قطعنامه ۲۶۷۹ از دبیرکل سازمان ملل خواست تا ۱۷ نوامبر همین سال ارزیابی مستقلی از وضعیت افغانستان به شورای امنیت ارائه دهد.

گزارش طلوع نیوز نشان می‌دهد که دبیرکل سازمان ملل پس از انجام این ارزیابی، نقشه راهی برای تغییر وضعیت در افغانستان ترسیم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گوترش در این نقشه راه بر تقویت سازوکار تعامل با افغانستان تاکید کرده و خواستار انتخاب فرستاده ویژه سازمان ملل برای افغانستان به منظور تسهیل تعامل میان جامعه بین‌المللی و این کشور شده است.

گوترش همچنین پیشنهاد کرده تا اعتمادسازی میان جامعه بین‌المللی و طالبان به‌عنوان اولویت اساسی اصلاحات و تغییر در نظر گرفته شود. او از کشورهای جهان خواسته تا برای تغییر در وضعیت افغانستان به چند اصل مهم، از جمله، گسترش کمک‌های بین‌المللی به نیازهای اساسی مردم افغانستان، برقراری گفت‌وگوهای اقتصادی و اصلاحات برای رفع موانع سر راه بهبود اقتصاد، احیای نسبی حمل‌ونقل منظم و تجارت و دیگر وسایل ارتباطی بین افغان‌ها و جهان و تشویق و کمک به فعالیت‌هایی که به افغان‌ها در احقاق حقوق سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی‌شان کمک می‌کند، توجه کنند.

در این ارزیابی، آنتونیو گوترش با توجه به نگرانی جامعه جهانی از امکان استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر، خواستار اقدام‌های موثر طالبان و جامعه جهانی برای رفع نگرانی از تامین مالی گروه‌های تروریستی و خریدوفروش و قاچاق مواد مخدر نیز شده است.

با سقوط جمهوریت و سلطه طالبان بر افغانستان، این کشور با بحران عمیق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مواجه شد. با گذشت بیش از دو سال از سلطه طالبان بر افغانستان، هنوز هیچ کشوری در جهان طالبان را به‌عنوان یک دولت مستقل به رسمیت نشناخته، زیرا این گروه به هیچ‌یک از تعهدهای بین‌المللی‌اش عمل نکرده است.

در بخش دیگر از این گزارش ارزیابی که به ادعای طلوع نیوز از طرف دبیرکل سازمان ملل تهیه شده است، گوترش پایبندی به اصولی چون رفع تبعیض، کسب اطمینان از احترام به حقوق زنان و مشارکت کامل آن‌ها و همچنین احترام به حقوق و آزادی‌های اساسی همه افغان‌ها را خواستار شده است؛ درخواستی که مخاطب آن بی‌تردید طالبان‌اند زیرا در حال حاضر، این گروه بر افغانستان سلطه دارد.

دبیرکل سازمان ملل همچنان بر ایجاد زمینه برای آغاز گفت‌وگوهای میان‌ افغان‌ها برای شکل‌گیری یک دولت فراگیر در افغانستان تاکید و خاطرنشان کرده است: «گفت‌وگوی سیاسی ملی که منعکس‌کننده دیدگاه‌ها و مشارکت همه افغان‌ها باشد، باید به ایجاد یک حکومت قابل پیش‌بینی مبتنی بر قانون و یک نظم قانون اساسی فراگیر منجر شود که حقوق شهروندان را در قانون تثبیت و یک چشم‌انداز قانونی قابل‌پیش‌بینی ایجاد کند.»

در این نقشه راه که گفته می‌شود قرار است به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شود، خواسته‌هایی هم از طالبان مطرح شده است که یکی از آن‌ها، ایجاد دولت فراگیر ملی در افغانستان است؛ ادعایی که همواره از طرف پاکستان پاسخ گیچ‌کننده و اغراق‌آمیزی دریافت کرده است.

بیشتر از جهان