رئیس‌‌جمهوری کره جنوبی: مشتاق طرح‌های توسعه‌ای عربستان سعودی هستیم

یون سوک یول بر گسترش روابط اقتصادی دوجانبه کره جنوبی با عربستان سعودی تاکید کرد

ولیعهد عربستان سعودی و رئیس‌جمهوری کره جنوبی در هفتمین اجلاس ابتکار سرمایه‌گذاری آینده @ksamofa, X

یون سوک یول، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، طی سخنرانی در هفتمین اجلاس «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» در ریاض گفت: «عربستان سعودی جزو اولین کشورهایی است که به پتانسیل کره جنوبی اعتماد کرده است و آن را به رسمیت می‌شناسد.»

به گزارش العربیه، یون افزود که در نتیجه این اعتماد، روابط اقتصادی دوجانبه بین کره جنوبی و عربستان سعودی در حال گسترش است.

او با تاکید بر گسترش دامنه روابط با عربستان سعودی گفت: «تبادلات در سطح بالا با ریاض برای ما بسیار مهم است.»

یون سوک یول در جمع حاضران در ابتکار سرمایه‌گذاری آینده گفت: «می‌توانم اشتیاق به حضور در پروژه‌های عربستان سعودی را احساس کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با اشاره به برنامه نزدیک به یک دهه عربستان سعودی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد وابسته به نفت این کشور، افزود: «چشم‌انداز ۲۰۳۰ فقط برای صنعتی شدن نیست، بلکه توسعه فرهنگ و بخش خصوصی را هم در بر می‌گیرد.»

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز در جریان سخنرانی رئیس‌جمهوری کره جنوبی در اجلاس سه‌روزه «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» حضور داشت. این نشست با حضور بیش از پنج هزار نماینده از کشورهای مختلف و ۵۰۰ سخنران، روز سه‌شنبه ۲۴ اکتبر در پایتخت عربستان سعودی آغاز به کار کرد.

رویداد امسال با موضوع «قطب‌نمای جدید» برگزار خواهد شد و تبدیل ایده‌های نوآورانه به راه‌حل‌های عملی در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی و رباتیک، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی و محیط زیست پایدار را محور قرار می‌دهد.

به اعتقاد برخی کارشناسان، ابتکار سرمایه‌گذاری آینده (FII) که در سال ۲۰۱۷ آغاز شد، با نشست‌ سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس رقابت می‌کند و به همین دلیل «داووس صحرا» نام گرفته است.

رئیس‌‌جمهوری کره جنوبی ضمن حضور در این اجلاس، دیدار رسمی چهار روزه از عربستان سعودی را برنامه‌ریزی کرده است که طی آن درباره تقویت روابط و ایجاد مشارکت‌های قوی تر با ریاض گفت‌وگو خواهد شد.

او روز شنبه با هدف گفت‌وگو درباره همکاری‌های تجاری کشورش با عربستان سعودی و همچنین مذاکره درباره بحران جنگ در خاورمیانه به ریاض سفر کرد که برنامه‌ریزی برای ساخت یک کارخانه خودروسازی مشترک از دستاوردهای این سفر بود.

بر مبنای بیانیه مشترک صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی و شرکت خودروسازی هیوندا، دو طرف توافق کردند ظرفیت تولید خودرو در کارخانه خودروسازی مشترک را به تولید سالانه ۵۰ هزار خودرو برقی و گازی برسانند. این نخستین کارخانه خودروسازی کره جنوبی در خاورمیانه خواهد بود.

رهبران دو کشور روز یکشنبه در کاخ الیمامه دیدار و توافقنامه‌های متعددی را امضا کردند. این توافقنامه‌ها عبارت‌اند از ایجاد یک شورای همکاری راهبردی، ترویج همکاری در عرصه هیدروژن سبز، معافیت ویزا برای دارندگان گذرنامه دیپلماتیک، همکاری مشترک آماری و افزایش همکاری در زمینه محصولات غذایی و پزشکی است.

سفر دولتی یون سوک یول تقریبا یک سال پس از سفر ولیعهد عربستان سعودی به کره جنوبی انجام شد. شاهزاده محمد بن سلمان در آن سفر در مورد همکاری در زمینه‌های انرژی، دفاعی، زیرساخت‌ها و امضای قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش ۳۰ میلیارد دلار با شرکت‌های کره‌ای گفت‌وگو کرد.

بیشتر از اقتصاد